"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Wednesday, February 9, 2011

Umat Muhammad SAW di Algeria

ALGERIA
Peristiwa Berdarah Ekoran Dari Kekejaman dan Penindasan yang Tidak Berkesudahan
Algeria telah menikmati kehidupan yang selesa di bawah penyebaran Islam di Afrika Utara, namun telah di­musnah­kan oleh kekacauan politik dan sosial selama beberapa tahun sehingga sekarang. Punca kepada konflik yang berlaku di Algeria, yang mana dunia sudah pun mendengarnya sejak sedekad yang lalu, bermula sejak lama dahulu.
Pendudukan Perancis di Algeria
Algeria berada dalam keadaan aman damai semasa pemerintahan Turki Uthmaniyyah dari abad ke-16 sehinggalah abad ke-19. Walau bagaimanapun, apabila Empayar Turki Uthma­niyyah mula hancur, kuasa-kuasa kolonial mula membahagi-bahagikan dunia Islam. Salah satu daripadanya adalah Algeria. Pada 1827, tentera Perancis seramai 37,000 menceroboh negara tersebut. Setelah tiga tahun perang tersebut tercetus, keseluruhan negara tersebut jatuh ke tangan Perancis. Algeria menjadi begitu penting kepada Perancis kerana memiliki takungan minyak yang besar dan menjadi posisi strategik sebagai pelabuhan di Mediterranean. Negara itu kemudian secara rasmi menjadi milik Perancis pada tahun 1830, dan kekal berada dalam koloni Perancis selama 132 tahun yang berikut­nya.
Sejajar dengan panda­ngan para pengkoloni yang lain, Perancis melihat bangsa selain dari mereka sebagai manusia kelas ke­dua. Dengan itu, tertubuhlah sistem yang berasaskan teka­nan dan keganasan di kesemua tanah jajahan yang mereka miliki. Kempen asimilasi budaya bermula. Mula-mula sekali, per­caka­pan dan pengajaran bahasa Arab diharamkan. Bahasa Perancis menjadi bahasa rasmi. Polisi ini bertujuan untuk menghapuskan iden­titi kebangsaan dan warisan kebudayaan rakyat Algeria. Selepas itu, Algeria dijadikan supaya bergantung sepenuhnya kepada Perancis dari segi ekonomi, dan struktur politiknya telah dirombak supaya bersesuaian dengan kepentingan Perancis.
Penentangan Algeria yang pertama terhadap penjajahan Perancis dimulakan oleh Abdul Kader, iaitu gabenor Mascara pada tahun 1832. Beribu-ribu umat Islam Algeria telah dibunuh dalam penentangan tersebut, dan Perancis telah menakluki keseluruhan negara itu. Sepanjang tempoh selepas tercetusnya pemberontakan, tiada sebarang kuasa yang mampu mengawal kemarahan rakyat terhadap penjajah. Banyak pergerakan-pergerakan menuntut kemerdekaan yang diinspirasikan oleh polisi-polisi keganasan dan penindasan, telah ditundukkan oleh Perancis. Ini menjadikan Perancis terus berkuasa di negara tersebut sehingga pertengahan abad ke-20.
Dengan tercetusnya Perang Dunia II, era baru muncul di Algeria. Nazi Jerman telah menawan Perancis dan kemudian Algeria. Ramai pecinta tanah air Algeria yang ditahan oleh Jerman, kebanyakan mereka dibunuh atau di hantar ke kem-kem tahanan. Apabila Kuasa Bersekutu (Pent: Kuasa Bersekutu terdiri daripada negara Britain, Perancis, Rusia dan Amerika Syarikat) berjaya menamatkan penjajahan Jerman (Pent: Jerman adalah dari Kuasa Paksi. Terdapat dua lagi buah negara yang menganggotai Kuasa Paksi, iaitu Itali dan Jepun) pada 1942, para ilmuwan Algeria membayangkan satu permulaan baru dan kedatangan sistem demokratik di Algeria. Namun, akhirnya mereka menyedari dengan cepat bahawa mereka telah silap perkiraan. Pada 1943, satu kumpulan yang dipimpin oleh Ferhat Abbas mencadangkan kepada Kuasa Bersekutu bahawa kolonialisme mesti ditamatkan supaya sebuah negara merdeka dapat ditubuhkan sebaik sahaja perang tamat, dengan sebuah Perlembagaan baru, termasuklah bahawa rakyat Algeria mesti men­tadbir negara mereka sendiri dan mereka yang dipenjarakan disebabkan kepercayaan mereka mesti dibebaskan. Rakyat Algeria yang telah berjuang bersama-sama dengan Kuasa Bersekutu menganggap bahawa permintaan mereka akan dipenuhi. Namun, ia telah ditolak. Di samping itu, corak pembunuh yang baru menyusul tidak lama selepas itu.
Apabila ramai rakyat yang berkumpul sewaktu pengibaran bendera Algeria pada 8 Mei 1945, sebagai meraikan tamatnya peperangan, ia telah diganti dengan pertumpahan darah yang amat mengerikan. Askar Perancis telah melepas tembakan kepada mereka yang membawa bendera Algeria, dan 40 orang telah dibunuh dengan begitu kejam. Peristiwa ini mendapat reaksi umat Islam yang tinggal di kawasan lain. Penentangan meningkat, dan Perancis bertindak-balas dengan menggunakan kekuatan yang lebih besar. Unit-unit tentera mula melepaskan tembakan kepada masyarakat awam secara rambang. Akibatnya, berdasarkan kepada sumber kerajaan Amerika, kira-kira 45,000 umat Islam mati dalam pembunuhan yang dilancarkan. Ramai juga yang cedera. Insiden ini, yang dikenali sebagai Pembunuhan Beramai-ramai Setif, telah diikuti oleh tindakan-tindakan lain oleh rejim Perancis. Segala aktiviti politik diharamkan. Beribu-ribu rakyat Algeria ditahan tanpa ada sebarang justifikasi. Algeria menerima satu lagi penderitaamm daripada kekejaman kuasa kolonialis.
Dekad yang berikutnya selepas Pembunuhan Beramai-ramai Setif, pergerakan-pergerakan menuntut kemerdekaan menjadi semakin matang. Notis yang dikeluarkan oleh mereka pada 1 November 1954, telah menyeru rakyat Algeria supaya bangkit bagi mendapatkan kebebasan dan kemerdekaan. Pelindung Pembebasan Kebangsaan (FLN) dan Tentera Pembebasan Kebangsaan (ALN), yang diasaskan pada tahun yang sama, telah mengepalai pergerakan kemerdekaan. FLN bukan sebuah pergerakan homogenus (Pent: iaitu tidak dianggotai oleh satu kaum atau satu parti politik sahaja), dan mereka yang datang dari pelbagai latar politik berkumpul di dalamnya. Pergerakan tersebut telah bermesyuarat di Kaherah pada September 1958, dan seterusnya membentuk kerajaan sementara Algeria.


Umat Islam Algeria yang menentang pendudukan Perancis telah dihapuskan dengan menggunakan kereta kebal, senapang dan penderaan. Perjuangan menuntut kemerdekaan selama 7 setengah tahun daripada kolonial Perancis telah meninggalkan sebuah tragedi berdarah: Askar-askar Perancis telah membunuh 1.5 juta rakyat Algeria yang tidak bersenjata dengan menggunakan senjata-senjata berat. Selepas kemerdekaan, kerajaan Algeria berdiri setelah Perancis pergi.
Perancis sudah tentu tidak mahu kehilangan Algeria yang kaya dengan simpanan minyak dan gas aslinya. Potensi kemunculan sebuah negara Islam yang kaya dengan sumber asli telah membuatkan Perancis dan negara-negara lain yang anti-Islam berasa tidak selesa. Perancis menjangka bahawa perkembangan seperti itu akan membawa kesan domino kepada negara-negara Islam lain di Afrika, dan dengan itu terjadilah pembunuhan yang berikutnya. Banyak perkampungan yang dibakar oleh Perancis, sekolah-sekolah dan masjid-masjid dirobohkan, sehinggalah Algeria mengisytiharkan kemerdekaannya. Sepanjang tempoh tersebut, yang menyaksikan ribuan nyawa melayang, Perancis masih terus memusnahkan tanaman rakyat Algeria dan juga turut membunuh haiwan ternakan mereka. Kira-kira 400,000 batang pokok anggur yang dimusnahkan dan ribuan haiwan dibunuh.
Walau bagaimanapun, Perancis akhirnya menerima kehendak rakyat Algeria yang mahukan kemerdekaan, walaupun sebenarnya Perancis tidak pernah teragak-agak untuk membunuh rakyat, wanita, kanak-kanak dan orang tua yang tidak bersalah. Pada 1959, Presiden Perancis de Gaulle mengumumkan di dalam ucapannya di PBB bahawa beliau telah mengisytiharkan kemerdekaan Algeria. FLN dan Perancis telah mengisytiharkan genjatan senjata melalui Perjanjian Evian, dan Algeria akhirnya mendapat kemedekaan pada tahun 1962. Perjuangan menuntut kemerdekaan daripada Perancis selama lebih kurang tujuh setengah tahun menyaksikan kira-kira 1.5 juta rakyat Algeria mati.
Keganasan yang dilakukan oleh Perancis adalah satu pengesahan sadis tentang sifat-sifat mereka yang tidak beriman dan suka pula melakukan kerosakan seperti mana yang tercatat di dalam al-Quran. Mencederakan manusia yang tidak bersenjata sewaktu peperangan, menyebabkan kebuluran yang menjadikan mereka sukar untuk meneruskan kehidupan, dan membiarkan mereka dalam kemiskinan adalah tindak-tanduk rejim-rejim kejam yang berlaku sepanjang sejarah manusia:
Dan apabila dia berpaling (dari kamu), dia berjalan di bumi untuk melakukan kerosakan, dan merosakkan tanam-tanaman dan binatang tenakan, dan Allah tidak menyukai kebinasaan. (Al-Baqarah, 2:205)
Kita tidak boleh lupa bahawa mereka yang melakukan perkara sedemikian rupa di dunia ini akan membayar harganya di akhirat kelak. Al-Quran telah memberitahu umat Islam tentang berita gembira ini:
Negeri Akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak mahu menyombongkan diri dan membuat keroskan di muka bumi. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa. (Al-Qashash, 28:83)
Penyeksaan yang Dialami Oleh Rakyat Algeria yang Didalangi Perancis
Polisi penindasan penuh kejam yang dilakukan Perancis sepanjang berlakunya Perang Algeria untuk mendapatkan kemerdekaan telah dikutuk sehebat-hebatnya oleh ramai cendekiawan Perancis, dan inisiatif penduduk awam telah dilakukan bagi menghentikan penindasan yang berlaku. Keganasan ini yang dipercayai telah menjadi titik hitam dalam sejarah manusia apabila Algeria akhirnya berjaya mendapat kemerdekaan, namun telah dimasukkan ke dalam agenda semula oleh komander-komander yang bertugas di Algeria ketika itu.
Polisi pentadbiran Perancis di Algeria telah diterangkan secara ringkas dan jelas oleh Jacques Massu, pemerintah komander kecemasan ketika itu:
Seksa? Sudah tentu kami seksa. Beberapa badan telah membuatkan ia sukar bagi kami. Tapi bagaimana anda boleh jangka yang kami akan melakukan tindakan yang berbeza?24
Malah ada juga kenyataan yang lebih mengerikan. Ia adalah luahan dari Jacques Duquesne, seorang koresponden La Croix ketika itu:
Soalan-soalan tentang penyeksaan dan kehilangan sering menghujani minda anda. Lelaki dan kadang-kala wanita ditahan, dan tiada khabar yang didengari tentang mereka selepas itu. Amalan mengikat badan dengan batu dan kemudian menghumbankannya ke laut sudah diketahui ramai. Bilangannya secara umum adalah 3,000 orang, walaupun Datuk Bandar Algeirs Jacques Chevallier menyatakan angkanya adalah sekitar 5,000 orang. Di antara kaedah-kaedah pencerobohan yang dilakukan oleh pasukan askar Perancis adalah merogol dan memusnahkan keseluruhan kampung. Seorang askar telah memberitahu bagaimana dia sebagai pembantu perubatan terpaksa merawat penduduk setiap pagi yang mana pada waktu malamnya mereka telah diseksa oleh askar dari unitnya sendiri. Teknik paling popular ialah dengan mengenakan arus elektrik di bahagian tubuh badan, kadang-kala pada bahagian kemaluan wanita. Cara penyeksaan yang lain adalah untuk membunuh. Para mangsa akan disumbat dengan paip getah di mulutnya dan kemudian pili air dibuka, atau kuku di tangan dicabut, atau kepala mereka direndamkan ke dalam takungan yang dipenuhi air, atau mereka digantung selama berjam-jam pada bahagian pergelangan tangan yang mana kaki mereka hampir tidak mencecah lantai. Terdapat juga kaedah-kaedah yang lain. Ia bukanlah satu perkara yang mudah untuk menulis kesemuanya. Saya hanya mengulangi beberapa bahagian yang saya tahu.25
Apa yang Berubah Dengan Kemerdekaan?
Algeria berjaya mencapai kemerdekaannya pada 1962, walaupun hanya sedikit perubahan berlaku kepada umat Islam. Dengan deklarasi kemerdekaan, FLN mahukan kuasa dan membentuk sebuah organisasi yang terikat secara rahsia dengan Perancis. Dengan mengikut tradisi yang sering dilihat di dalam dunia Islam pada abad ke-20, parti akan membentuk rejim penindas. Para pemimpin rejim tersebut telah mengeksploitasi kekayaan sumber alam sewaktu mereka berkuasa. Rakyat menjadi semakin miskin sewaktu para pemimpin FLN dan penyokongnya menikmati kemewahan. Pada tahun 1990-anan, kadar pengangguran meningkat kepada 70 peratus. Walau bagaimanapun, segala tekanan dan eksploitasi yang dikenakan ke atas umat telah mewujudkan benih-benih kemusnahan rejim itu sendiri.

Askar-askar Perancis bermegah dengan pembunuhan yang dilakukan, dan tidak pernah berasa bersalah atas kekejaman yang dilakukan. Gambar-gambar berikut diambil di hadapan rakyat Algeria yang dibunuh di kawasan Ain Beida, dan kemudian dipaparkan di dalam akhbar-akhbar.
Segala perkembangan tersebut menjadikan Algeria penuh dengan demonstrasi, boikot dan protes untuk rakyat melepaskan ke­marahannya. Semakin banyak suara-suara yang menuntut kebebasan dan juga sistem multi-parti bagi menggantikan sistem satu parti yang sedia ada. Akhirnya pada tahun 1989, sistem multi-parti telah dibentuk.
Pilihan raya umum telah diadakan pada 26 Disember 1991. Terdapat dua kali pengundian bertulis, dan keputusannya telah diumumkan pada 30 Disember. Barisan Penyelamat Islam (FIS) telah berjaya mendapat majoriti kerana memenangi 188 daripada 232 kerusi di parlimen. FLN yang memerintah ketika itu hanya berjaya mendapat 15 kerusi. Pusingan kedua turut dilihat akan memberikan keputusan yang serupa. FIS dilihat sudah pasti akan memenangi pilihan raya itu.
Namun demikian, rejim penindas di negara tersebut tidak akan membiarkan ia berlaku. Pasukan askar yang dipimpin oleh Ketua Staf Jeneral Khalid Nezzar telah melakukan rampasan kuasa. Wujud provokasi-provokasi dan berita-berita yang sudah jelas palsu bagi menjustifikasikan rampasan kuasa tersebut. Sebelum keputusan pusingan pertama diumumkan, perdana menteri mengatakan bahawa pengundian telah berjalan lancar, aman dan selamat. Selepas keputusan menjadi semakin jelas, perkara sebaliknya berlaku. Beliau telah membuat kenyataan bahawa pengundian "tidak dijalankan dengan cukup bebas dan jujur," yang dengan kata lain menuduh FIS sama ada sudah menipu atau menggunakan cara paksa.


Pada tahun 1997 sahaja, lapan buah masjid dan umat Islam yang bersolat di dalamnya telah dibom. 33 orang telah dibunuh dan 211 yang lain cedera. (Kanan)
Dalam pembunuhan beramai-ramai Sidi-Hamed pada 11 Januari 1998, kira-kira 350 orang telah kehilangan nyawa (bawah kanan dan tengah). Kira-kira 350 orang telah dibunuh dalam satu siri serangan oleh penyerang yang tidak dikenal pasti di kawasan Moussa pada tahun 1997. Gambar di bawah menunjukkan sanak-saudara sedang mengecam jasad-jasad kaku yang terbaring di jalanan. 
 
Penindasan oleh polis-polis Algeria ke atas umat Islam telah berlangsung selama berdekad-dekad. Pada tahun 2001, terdapat sejuta tahanan politik yang dipenjarakan. Para tahanan tidak dibicarakan di mahkamah maka mereka tidak dikenakan hukuman. Jadi tempoh tahanan mereka dilanjutkan lagi dan lagi. Pihak berkuasa cuba menjadikan mereka yang dibunuh di dalam penjara seperti mati membunuh diri, atau mendakwa para tahanan menyerang pengawal, ataupun memberitahu bahawa para tahanan saling berbunuhan.
Perkembangan rampasan kuasa itu juga agak menarik. Segala peristiwa yang telah terbentang menunjukkan bahawa segala-galanya sudah dirancang siap-siap. Berikutan rampasan kuasa, dan kontra terhadap luahan yang diberikan kepada penduduk dunia, umat Islam tidak memulakan "perang saudara." Konflik sebenarnyan dimulakan oleh mereka yang mencetuskan rampasan kuasa. FIS telah menyeru semua pihak supaya tidak menggunakan kekerasan dan sebaliknya menggunakan jalan damai. Kerajaan sebaliknya bertindak dengan menahan ribuan ahli FIS dan mengenakan hukuman-hukuman kejam ke atas mereka sewaktu di penjara.
Tahun-tahun berikutnya tidak membawa sebarang perubahan terhadap tekanan yang dikenakan ke atas rakyat Algeria. Berikutan provokasi yang menyalahkan umat Islam, sebuah mahkamah yang memiliki kuasa luar biasa telah dibentuk. Pada mulanya, FIS dan para penyokongnya tidak mahu mengangkat kepala dan masih berpegang kepada cara yang lebih damai, namun kemudiannya mereka mula berubah sikap kerana tekanan dan ketidakadilan yang melampau-lampau. Satu kumpulan mula menggunakan senjata sebagai reaksi serangan bersenjata terhadap mereka oleh pasukan keselamatan. Akhirnya, Algeria terjebak ke dalam kancah perang saudara.
Siapakah Dalang Perang Saudara di Algeria?
Tujuan perang saudara satu sahaja: untuk memusnahkan kuasa Islam, jika perlu dengan menggunakan cara penghapusan secara fizikal. Inilah sebabnya mengapa skuad pembunuh diwujudkan, di bawah nama "kumpulan anti-teroris." Umat Islam yang menjadi sasaran skuad ini akan dibunuh, dan kes-kes tersebut tidak pernah selesai. Berdasarkan kepada keterangan seorang pegawai polis Algeria, yang mengakui apa yang telah berlaku, kumpulan-kumpulan khas akan mengetuk pintu-pintu umat Islam yang menjadi sasaran mereka dan kemudian menembak mereka sebaik sahaja pintu dibuka.26Professor Abdul Hamid Brahimi, yang merupakan Perdana Menteri Algeria 1984-1988, telah berucap tentang metod-metod yang digunakan sewaktu peperangan ke atas umat Islam:
Rakyat Algeria telah dirobek ketenangannya semenjak rampasan kuasa haram pada Januari 1992. Penangkapan secara rambang dan beramai-ramai terhadap mereka yang tidak bersalah, termasuk guru, jurutera, doktor, peguam, pedagang, dan pelajar; mereka dihantar tanpa usul-periksa ke kem-kem kurungan atau pun dicampak ke dalam penjara dan dilayan dengan cara yang tidak mempunyai sifat kemanusiaan. Di samping itu, orang muda Algeria telah dibunuh setiap hari oleh skuad pembunuh tanpa ada sebab yang munasabah, hanya kerana mereka dianggap memiliki potensi yang berbahaya kepada puak rejim.27
Pada 16 November 1997, sebuah artikel bertajuk "Kami Menuduh 80,000 Kali," John Sweeney, seorang wartawan akhbar harian Britain The Observer, telah memberikan sokongan kepada kata-kata Brahimi. Sweeney amat berminat dengan Algeria dan telah memberikan pandangannya terhadap pembunuhan di negara tersebut selepas beliau menemu bual beberapa orang saksi yang telah melihat kekejaman yang dilakukan di hadapan mata mereka sendiri:
...himpunan bukti-bukti telah menjelaskan keadaan Algeria. Kira-kira 80,000 rakyat telah dibunuh semenjak penipuan umum kepada rakyat melalui pilihan raya yang dipenuhi pertengkaran pada 1991. Kerajaan - le pouvoir - adalah korup, dibenci dan terus memegang kuasa dengan cara keganasan. Pertimbangkan bukti daripada Amnesti Antarabangsa, Pemerhati Hak-Hak Kemanusiaan, Persekutuan Hak-Hak Kemanusiaan Antarabangsa, Wartawan-Wartawan Tanpa Sempadan; bukti-bukti dari pihak media-media Algeria sendiri yang dikongkong oleh kerajaan...28
ORANG AWAM SEKALI LAGI MENJADI SASARAN...

Pembunuhan beramai-ramai yang serupa seperti yang ditunjukkan dalam gambar-gambar di sebelah telah dijalankan dalam satu serbuan mengejut ke atas kediaman-kediaman rakyat Algeria. Mereka yang sedang tidur di atas katil telah dikejutkan dan seterusnya dibunuh dengan kejam. Bayi-bayi pula telah ditembak.
Sweeney telah menerima reaksi dari seluruh dunia berikutan temu bualnya dengan seorang anggota polis rahsia Algeria, temu bual dengan beberapa buah negara Barat, Perancis terutamanya, sebagai pihak yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan kejam ke atas mereka yang tidak bersalah. Himpunan laporan dan luahan daripadanya menunjukkan keganasan di Algeria sebenarnya didalangi oleh pihak kerajaan. Walaupun seluruh dunia sedar tentang semua ini, tiada siapa pun yang mahu memberhentikan semua ini. Mereka lebih suka untuk berdiam diri. Dengan kata lain, "Kerajaan Algeria dan rakan-rakan Baratnya lebih suka untuk bertindak di dalam kegelapan."
Mereka yang Benar-Benar Bertanggungjawab Terhadap Pembunuhan
Sweeney telah memberikan tiga buah contoh-contoh pembunuhan yang berasingan di dalam artikel tersebut, seterusnya mendedahkan dengan tepat tentang siapakah sebenarnya yang bertanggungjawab terhadap siri-siri pembunuhan yang ditujukan kepada umat Islam. Kisah pertama bermula pada Julai 1994. Pada hari para pemimpin Barat yang menganggotai G-7 bertemu di Nepal, "ekstrimis Islam" telah dituduh mengelar leher tujuh orang ahli kelasi Itali sewaktu mereka berada di pelabuhan Algeria. Media-media Barat dengan cepat dan bengis menuduh kumpulan "radikal Islam" yang melakukan serangan tersebut.
Walau bagaimanapun, Joseph, seorang anggota polis rahsia Algeria yang digunakan oleh Sweeney sebagai salah satu dari sumber maklumatnya, memiliki pandangan yang berbeza tentang serangan tersebut. Beliau memberitahu bahawa pembunuh adalah rakan-rakannya di dalam unit polis rahsia. Perkara yang lebih menarik ialah sewaktu serangan itu berlaku, pelabuhan tersebut berada di dalam kawasan militari, dan ia dilindungi sebaik-baiknya oleh pasukan tentera laut. Sweeney telah menarik perhatian tentang perkara luar biasa yang berlaku sewaktu kejadian tersebut:
Jenjen, sewaktu berlaku pembunuhan beramai-ramai tersebut, dikawal ketat oleh pasukan tentera laut, di dalam zon ketenteraan, yang mana terdapat berek-berek askar beberapa ela sahaja dari kapal tempat orang-orang Itali itu disembelih. Jika kumpulan ekstrimis merupakan pembunuhnya, maka mereka mesti melepasi pemeriksaan tentera, berjalan berjengket-jengket di berek tempat tinggal askar, mengelar leher kelasi-kelasi Itali itu, memunggah turun 600 tan kargo yang didapati hilang, dan kemudian melarikan diri secara perlahan-lahan supaya tidak ditangkap.29


Tiada apa yang berubah bagi umat Islam Algeria selepas negara itu berjaya mencapai kemerdekaannya pada tahun 1962. Pemerintahan baru yang memiliki hubungan rapat dengan Perancis, terus melakukan pembunuhan.
Contoh kedua yang ditulis oleh Sweeney ini juga tidak kurang menariknya:
Pada 1995, satu siri pengeboman telah berlaku di kota Paris. Kumpulan-kumpulan ekstrimis Islam dipersalahkan dan Barat bersetuju. Joseph memberitahu kepada kita bahawa lelaki yang merancang pengeboman adalah Jeneral Tewfik dan Smain, yang merupakan komander-komander di dalam pasukan polis rahsia Algeria, dan operasi tersebut telah dikawal dari Kedutaan Algeria di Paris. Selepas pengeboman, Menteri Dalam Negeri Perancis, Jean-Louis Debre, telah ditanya sewaktu makan tengah hari sama ada wujudkah kemungkinan bagi pasukan polis rahsia Algeria bersembunyi di sebalik pengeboman tersebut. Beliau menjawab: "Militari keselamatan Algerian meng­harapkan kami supaya mengikut jejak yang salah, jadi kami dapat menghapuskan sesiapa sahaja yang mengganggu mereka."30
Contoh yang ketiga ini juga turut menimbulkan satu lagi misteri:
Pada 1997, tiga insiden pembunuhan beramai-ramai yang besar telah dilakukan di selatan Algiers. Ketiga-tiganya berlaku di sebuah zon yang dikawal ketat, dikelilingi oleh berek-berek askar. Ia mengambil masa yang lama untuk menyembelih leher 200 orang manusia. Tiada seorang pun yang dibawa ke muka pengadilan Algeria atas sebab pembunuhan beramai-ramai yang besar itu. Mereka yang melakukan pembunuhan itu, seperti yang diberitahu oleh puak rejim, "dibiarkan tanpa gangguan."31
Insiden serupa yang dilaporkan oleh John Sweeney turut dilaporkan dalam sebuah majalah berbahasa Turki. Di dalamnya terdapat kenyataan-kenyataan daripada para saksi yang melihat pembunuhan beramai-ramai di Seydi Musa, iaitu sebuah kawasan di Algeria. Ia menyaksikan seramai 300 orang dibunuh. Insiden ini amat penting bagi seseorang yang mahu mengetahui hal sebenar yang terjadi di Algeria:
Hakikat bahawa tiada campur tangan ketenteraan dalam pembunuhan beramai-ramai di Seydi Musa, yang berlaku hanya di sebelah ibu pejabat militari dan hanya memakan masa lima jam, adalah aspek yang patut diberi perhatian dalam seluruh konspirasi yang terjadi. Kenyataan daripada mereka yang terselamat ialah, "Kami menjerit meminta pertolongan, pasukan keselamatan tidak jauh dari kami, namun manusia pertama yang datang di awal-awal pagi ialah pasukan bomba," dan api serta asap yang keluar dari rumah-rumah, serta bunyi-bunyi tembakan senjata automatik penyerang yang gagal menarik perhatian pasukan keselamatan adalah cukup untuk memberitahu kita siapakah sebenarnya yang bersembunyi di sebalik pembunuhan di Algeria.32
Ramai sebenarnya yang turut berkongsi pandangan yang serupa seperti Abdul Hamid Brahimi dan John Sweeney tentang apa yang berlaku di Algeria. Ramai pakar yang sedang meneliti perkembangan di negara tersebut bersetuju bahawa kerajaan Algeria, yang disokong oleh junta (Pent: iaitu majlis pemerintah), adalah dalang di sebalik pembunuhan dan tindakan-tindakan keganasan. Salah seorang daripada kumpulan-kumpulan pakar tersebut ialah Perbadanan Rand Graham Fuller, bekas ejen CIA. Fuller telah mengenalpasti unit-unit militari yang bertanggungjawab terhadap tindakan-tindakan teroris di Algeria, termasuklah juga pengeboman di Paris, dan turut meng­gambarkan niat mereka untuk memanipulasikan pandangan masya­rakat dunia. Beliau mempertahankan bahawa agensi-agensi intelek Barat mengetahui semua perkara yang berlaku dan mereka cuba mempengaruhi pandangan penduduk dunia dengan menyebarkan maklumat yang salah.33
Fakta lain yang turut memberikan bukti penting ialah hampir kebanyakan jeneral-jeneral di dalam junta yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan yang dilakukan pada masa-masa yang tertentu atau yang lain adalah berada di dalam pasukan askar Perancis. Mereka ini memberikan perkhidmatan kepada pasukan askar Perancis sewaktu berlakunya Perang Kemerdekaan Algeria, atau dengan kata lain mereka bekerjasama dengan Perancis. Ketua Staf Jeneral Mohammed Amari, sebagai contoh, merupakan seorang pegawai di dalam pasukan askar Perancis. Beliau menganggotai pasukan askar Algeria sebaik sahaja sebelum kemerdekaan diisytiharkan. Ketua bagi Bahagian Kepintaran iaitu Jeneral Tewfik, dan pemimpin yang melakukan rampasan kuasa secara haram, yang juga merupakan Menteri Pertahanan terdahulu iaitu Jeneral Khalid Nezzar turut menjadi pegawai di dalam pasukan askar Perancis.34
Sebagai tambahan kepada semua ini, bekas Per
dana Menteri iaitu Abdul Hamid Brahimi telah menerangkan bahawa semua tindakan keganasan dituduh dilakukan oleh umat Islam, padahal umat Islam tahu bahawa mereka tidak akan dapat mencapai impian mereka dengan cara pembunuhan. Selepas berkata demikian, Brahimi me­ne­kankan bahawa itu semua dilakukan oleh bekas-bekas ahli OAS, iaitu sebuah pertubuhan penentang-gerila yang ditubuhkan bagi menentang kemerdekaan Algeria pada tahun 1962. Pertubuhan ini yang sebenarnya digerakkan oleh pihak pentadbiran Perancis, adalah dalang yang berselindung di sebalik keganasan yang berlaku di Algeria.35
Di samping semua ini, perkara yang mesti dijelaskan ialah kumpulan-kumpulan Islam yang terlibat dalam serangan-serangan keganasan terhadap penduduk awam adalah berada di landasan yang salah. Seperti yang telah kami beritahu, metod-metod yang sedemikian adalah tidak serasi dan selaras dengan ajaran Islam. Islam sentiasa mengajak umatnya memilih jalan damai, dan jika peperangan menjadi satu-satunya jalan terakhir, Islam memastikan nyawa dan hak pen­du­duk awam yang tidak bersalah tidak dicabuli. Selain itu, segala macam bentuk "perjuangan" yang membawa kepada kezaliman yang ti­dak berjustifikasi adalah berlawanan dengan kehendak Islam. Umat Islam di Algeria perlu sensitif terhadap perkara ini. Mereka seharusnya ti­dak melancarkan peperangan dengan cara mengangkat senjata, se­baliknya dengan menggunakan kebudayaan, ilmu dan juga kewarasan. Mudahan-mudahan segala darah dan air mata yang menitik di bumi Algeria akan diganti dengan sebuah kedamaian dan keselamatan.
http://www.harunyahya.com/malaysian/buku/kebangkitanislam/kebangkitanislam08.php

108 comments:

Anonymous said...

It's remarkable to pay a visit this website and reading the views of all friends about this paragraph, while I am also eager of getting familiarity.
http://kitten4you.com/ArtadLott
Feel free to surf my web site ... croatia yacht charter with skipper

Anonymous said...

Great info. Lucky me I found your website by accident (stumbleupon).
I have saved as a favorite for later!
http://impairmentsimulator.com/?q=node/102964
my page > halloween

Anonymous said...

Great article. I will be dealing with a few of these issues
as well..
http://www.jazztrombone.org/tiki-index.php?page=UserPagedewaynecle
Check out my blog post ... loghting

Anonymous said...

I every time spent my half an hour to read this web site's articles or reviews everyday along with a cup of coffee.
http://boomersxyz.com/groups/be-able-to-buy-instagram-followers-along-with-buy-datpiff-downloads-quickly/
Also visit my blog post lanaudire

Anonymous said...

I constantly emailed this weblog post page
to all my associates, because if like to read
it next my contacts will too.
http://saintsonourside.justsmarternow.com/pg/forum/topic/88953/discover-ways-to-buy-instagram-followers-plus-buy-datpiff-acquisitions-efficiently-and-quickly/
Feel free to surf my web page :: acceptances

Anonymous said...

Hey there just wanted to give you a quick heads up.
The words in your post seem to be running off the screen in Opera.
I'm not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility but I thought I'd post to let you know.
The design and style look great though! Hope you get the problem fixed soon.
Kudos
Feel free to surf my homepage :: Best Site To Buy Followers

Anonymous said...

First of all I want to say wonderful blog! I had a quick
question in which I'd like to ask if you do not mind. I was curious to find out how you center yourself and clear your mind before writing. I have had trouble clearing my mind in getting my thoughts out. I do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are wasted just trying to figure out how to begin. Any suggestions or tips? Thanks!
Here is my homepage buy followers On Instagram ebay

Anonymous said...

Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the
video to make your point. You clearly know what youre
talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your blog
when you could be giving us something enlightening to read?
My blog post ; Buy Youtube Views Likes Comments

Anonymous said...

Wow! Finally I got a website from where I be able to truly get valuable facts regarding my study
and knowledge.
Also visit my website ; Buy Twitter Followers Paypal

Anonymous said...

Hey there just wanted to give you a quick heads up.
The text in your post seem to be running off the screen in Internet explorer.

I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I figured I'd
post to let you know. The layout look great though!
Hope you get the problem solved soon. Cheers
Feel free to visit my web page Buy Twitter followers paypal

Anonymous said...

At this moment I am going away to do my breakfast, later than having my breakfast coming again to read additional news.

http://pemasaraninternet.webs.com/
Also visit my page pemasaran internet

Anonymous said...

Hi there, just wanted to say, I loved this blog post.
It was inspiring. Keep on posting!
http://www.choni.es/index.php?do=/profile-92/info/
http://bottinbar.com/tiki/tiki-index.php?page=UserPageelviamulli
My website stomps

Anonymous said...

There's certainly a great deal to learn about this topic. I love all of the points you have made.
Here is my web site cialis

Anonymous said...

What's up all, here every one is sharing such experience, therefore it's
good to read this blog, and I used to pay a quick visit this webpage daily.
Feel free to surf my web blog ; cialis from canada

Anonymous said...

Hiya! Quick question that's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My weblog looks weird when viewing from my apple iphone. I'm trying to find a template or plugin that might be able
to resolve this problem. If you have any suggestions, please share.
With thanks!
My web page kolte patil hinjewadi

Anonymous said...

You actually make it appear so easy with your presentation
but I in finding this topic to be really one thing which I believe I would by no means understand.
It seems too complicated and extremely large for me.

I am looking ahead for your subsequent submit, I'll attempt to get the grasp of it!
Feel free to surf my web page ; localforward

Anonymous said...

Greetings from Ohio! I'm bored to death at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can't wait to take a look when I get home.
I'm surprised at how quick your blog loaded on my phone .. I'm not even using WIFI,
just 3G .. Anyways, fantastic site!
Also see my web page > lokasi

Anonymous said...

Greetings! Quick question that's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when browsing from my iphone. I'm trying to find
a template or plugin that might be able to correct this issue.
If you have any recommendations, please share. Cheers!
my site: buy likes on instagram

Anonymous said...

Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you aided me.
Visit my web-site ... purchase instagram followers

Anonymous said...

I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was curious what all is required to get setup? I'm assuming having a
blog like yours would cost a pretty penny? I'm not very internet smart so I'm not 100% positive. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Thank you
Also see my website - get a lot of instagram followers

Anonymous said...

Hey very interesting blog!
Also visit my blog post : leoni

Anonymous said...

I drop a comment whenever I appreciate a post on a site or if I have something to contribute to the conversation.
It is triggered by the fire communicated in the post
I looked at. And after this post "Umat Muhammad SAW di Algeria".
I was actually excited enough to leave a leave
a responsea response ;-) I actually do have 2 questions
for you if you do not mind. Could it be simply me or does it look like like
some of these remarks appear as if they are written by brain dead visitors?

:-P And, if you are posting on additional social sites, I would like to keep up with you.
Would you list every one of your public pages like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?
Feel free to visit my page - knotts

Anonymous said...

Can I simply just say what a comfort to uncover somebody who truly
understands what they're talking about over the internet. You definitely realize how to bring an issue to light and make it important. More and more people must check this out and understand this side of your story. It's surprising you are not more popular given that you surely have the gift.
Feel free to surf my web blog - payday loans

Anonymous said...

Hi! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!
Also see my page > laudunam

Anonymous said...

Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues.
When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer,
it has some overlapping. I just wanted to give you a quick
heads up! Other then that, amazing blog!
Also see my webpage :: plexus

Anonymous said...

Hi there, after reading this amazing paragraph i am also
cheerful to share my know-how here with colleagues.
Also see my web page :: fastpaydayloansx.webs.com

Anonymous said...

Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after
I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again.
Anyways, just wanted to say wonderful blog!
My web site: payday loans

Anonymous said...

whoah this weblog is magnificent i really like reading your articles.
Stay up the great work! You recognize, many persons are looking round
for this info, you could help them greatly.
my web page: payday loans

Anonymous said...

Heya i am for the first time here. I found this board and I find It really useful &
it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you helped me.
Feel free to surf my site :: jeremy scott wings 2.0 black

Anonymous said...

Excellent post! We will be linking to this great article on our site.
Keep up the good writing.
Take a look at my web page :: agen pulsa terpercaya

Anonymous said...

I blog quite often and I genuinely thank you for your content.
This great article has truly peaked my interest.

I will book mark your website and keep checking for new details
about once a week. I subscribed to your Feed as well.
Visit my webpage :: Terrilyn Floyd

Anonymous said...

Pretty! This was a really wonderful article. Many thanks for supplying these details.


my webpage video promotion ideas
Feel free to visit my page promotion board video

Anonymous said...

I am no longer certain the place you are getting your info, however great topic.
I needs to spend some time finding out more or figuring out more.
Thanks for excellent information I used to be looking for
this info for my mission.

Feel free to visit my web page :: factory unlock iphone
Feel free to visit my web blog :: unlock iphone 4s

Anonymous said...

alprazolam no prescription xanax pills snorting - generic xanax cheap

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol no script - cheap 100mg tramadol

Anonymous said...

buy tramadol cod tramadol 50 mg itching - tramadol online overnight shipping

Anonymous said...

buy tramadol cod tramadol depression - tramadol normal dosage

Anonymous said...

generic tramadol buy tramadol with credit card - tramadol withdrawal no sleep

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online no prescription usa - tramadol 50 mg white pill

Anonymous said...

can you buy tramadol online legally tramadol reactions - generic pill tramadol

Anonymous said...

generic tramadol online tramadol overnight shipping no prescription - tramadol dosage rls

Anonymous said...

xanax online xanax bars lil wayne lyrics - buy xanax online safe

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100mg 50mg - tramadol not addictive

Anonymous said...

xanax for anxiety xanax and alcohol reaction - is .25 mg of xanax a high dose

Anonymous said...

We are a group of volunteers and starting
a new scheme in our community. Your site offered us with
valuable info to work on. You have done an impressive
job and our whole community will be thankful to you.If you wish to acquire begun with
http://gdansk.zagadywacz.pl/index.php?do=/blog/6301/selecting-kids-football-jersey-ohydrates/ an awesome web site for you to
test out for guides can be site

Look at my web page ... football kit
my page :: jersey shirt

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol buy thailand - help for tramadol addiction

Anonymous said...

tramadol online no prescription buy tramadol online with mastercard - best dosage tramadol

Anonymous said...

buy cialis professional order cialis prescription - cialis 5 mg best price

Anonymous said...

xanax online images generic xanax pills - xanax 2mg (onax)

Anonymous said...

buy cialis online cheap cialis in the usa - cialis tadalafil

Anonymous said...

buy cialis online generic cialis net - cialis risks

Anonymous said...

buy cialis usa buy viagra cialis online usa - generic cialis mail order

Anonymous said...

buy cialis in usa cialis hypertension - order generic cialis in usa

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#97734 side effects for tramadol for dogs - tramadol hcl manufacturers in hyderabad

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol urine test - tramadol no prescription overnight delivery

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#96430 buy generic tramadol - tramadol legal to buy online

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#44827 tramadol high similar - tramadol overnight no prescription needed

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol 377 dosage - tramadol ultram drug test

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#44827 tramadol withdrawal tips - tramadol hcl online

Anonymous said...

buy tramadol tramadol lexapro - buy tramadol online yahoo

Anonymous said...

buy tramadol tramadol cod online pharmacy - buy tramadol over the counter

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#41639 buy tramadol 200mg online - pet meds tramadol 50mg

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl zoloft - order tramadol for dog

Anonymous said...

buy tramadol cod fedex buy tramadol with paypal - buy generic tramadol no prescription

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#85714 tramadol hcl 50mg online - tramadol hcl 50 mg strength

Anonymous said...

ways to buy ativan online lorazepam 1 mg tab - ativan recreational

Anonymous said...

I will immediately clutch your rss as I can not to find your e-mail subscription link or e-newsletter
service. Do you have any? Please permit me recognise
in order that I could subscribe. Thanks.


Feel free to visit my blog post ... more about
Also see my site > more about

Anonymous said...

I am really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.

Is this a paid theme or did you customize it yourself?
Either way keep up the excellent quality writing, it's rare to see a great blog like this one today.

Feel free to visit my web page ... know more
my site :: view next

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#96318 normal daily dosage ativan - ativan overdose alcohol

Anonymous said...

Thank you for some other informative web site.
Where else may I get that kind of info written in such a perfect means?
I've a mission that I'm just now operating on, and
I've been at the look out for such information.

my web-site - click

Anonymous said...

constantly i used to read smaller articles which as well clear their motive,
and that is also happening with this article
which I am reading here.

Stop by my web-site - view more
Also see my webpage: view more

Anonymous said...

I'm really loving the theme/design of your blog. Do you ever run into any internet browser compatibility problems? A small number of my blog readers have complained about my website not working correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any solutions to help fix this problem?

My web-site click next

Anonymous said...

It's an amazing paragraph in support of all the web viewers; they will take benefit from it I am sure.

Feel free to surf to my web-site - click
my page: click next

Anonymous said...

If you would like to increase your knowledge only keep visiting this web
page and be updated with the hottest information
posted here.

Also visit my webpage - view more

Anonymous said...

Wonderful article! We are linking to this great content on our site.
Keep up the good writing.

my web page ... next

Anonymous said...

First of all I would like to say fantastic blog! I had a quick question that
I'd like to ask if you don't mind. I was interested to
find out how you center yourself and clear your head before writing.
I've had a tough time clearing my mind in getting my thoughts out. I truly do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be lost simply just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints? Many thanks!

Feel free to visit my webpage know more

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#50238 order xanax online free - xanax od

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#7724 xanax bars ladders - xanax side effects liver

Anonymous said...

I every time used to read piece of writing in
news papers but now as I am a user of internet so from now I am using net
for content, thanks to web.

my web page; lorries

Anonymous said...

At this time I am going away to do my breakfast, later than having my breakfast coming yet again to read further
news.

Look at my site: soulja

Anonymous said...

Hello there! This is my first visit to your blog!
We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same
niche. Your blog provided us useful information
to work on. You have done a marvellous job!

Also visit my website :: lofbergs

Anonymous said...

Thanks for your marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it,
you will be a great author. I will be sure to bookmark your blog and definitely will come back later in life.
I want to encourage that you continue your great writing, have a
nice holiday weekend!

My web site - magica

Anonymous said...

[url=http://archive.org/details/scoubpezonet][img]http://emeds.biz/pics/spymobile.png[/img][/url]
circuit for gsm mobile cell phone based device monitoring and control system http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3440968 nokia spy phone sms interceptor free download [url=http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3440669] cell spy pro v2 review[/url] spy software for laptop free download spy kids 2001 cast spy cell phone free software
mamoleptino321 http://spymobile6892bjhq.carbonmade.com/projects/4708571 http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3440795 http://spymobile26vg26.carbonmade.com/projects/4708584
best spy program for iphone http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3440866 spymobile.biz software free download [url=http://spymobileny3007.carbonmade.com/projects/4708503] cell phone interception prevention[/url] sms and calls spy android tracker phone tracker apple find lost cell phone using gps free
http://www.world66.com/member/spymobile_3iekr3ll/ http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3440746 http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3440887
[url=http://romka.eu/ajax-obmen-dannymi-mezhdu-klientom-i-serverom-zakachka-na-server-failov-bez-perezagruzki-stranitsy-p?page=2#comment-4786]software to monitor phone calls[/url]
http://dqhr.oyddkbb.nxrlecd.tcsq.qypvthu.loqu.forum.mythem.es/azlcquu/dermatosis/chicolini/ http://www.cehr.org.cn/space/u/Superficiallove.aspx http://www.blogger.com/comment.g?blogID=22219523&postID=113961453040637552&page=1&token=1363583509220 http://stonernetwork.wearebaked.com/recent-news/recent-marijuana-updates-march-23-2013/#comment-2046 http://forum.socialquantum.ru/showthread.php?14939-%D0%92%D1%81%D0%B5-%D0%B2%D0%BC%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B5-%D1%81%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B5%D0%BC-%D0%B4%D0%BE-10-000&p=532845#post532845
cell phone spyware android http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3440944 selena gomez spy kids 3d [url=http://www.world66.com/member/spymobile_vuh23pie/] spy sms messages blackberry[/url] cell phone spy text reader review sms spy software free android mobile phone spy devices

Anonymous said...

I every time emailed this blog post page to all my associates,
as if like to read it afterward my contacts will too.


Here is my web-site: velociraptor

Anonymous said...

I always emailed this web site post page to all my associates, since if
like to read it next my contacts will too.

Feel free to surf to my blog ... desiderio

Anonymous said...

Fine way of describing, and fastidious piece of writing to get
data on the topic of my presentation subject matter, which
i am going to convey in school.

Feel free to visit my webpage ... hattie

Anonymous said...

I am sure this paragraph has touched all the internet users, its really really nice paragraph on
building up new blog.

Also visit my blog carpio

Anonymous said...

Great beat ! I would like to apprentice at the same time as you amend your site, how can i subscribe for a
weblog site? The account aided me a appropriate deal.
I had been tiny bit familiar of this your broadcast offered vibrant
transparent concept

Look into my web site: comprotect

Anonymous said...

I truly love your blog.. Very nice colors & theme.
Did you build this amazing site yourself? Please reply back as I'm attempting to create my own website and would like to learn where you got this from or just what the theme is named. Cheers!

Here is my web page :: launchnz

Anonymous said...

There is certainly a lot to learn about this
subject. I really like all the points you have made.


My web site urticaria

Anonymous said...

I am really inspired with your writing abilities and also with the format for your weblog.

Is that this a paid subject matter or did you modify
it yourself? Either way keep up the excellent high quality writing,
it is rare to peer a nice blog like this one these days..

my site :: lotitampegs

Anonymous said...

Hello I am so thrilled I found your weblog, I really found you by error, while I was researching on Google for something else, Nonetheless I am here
now and would just like to say many thanks for a incredible
post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don't have time to go through it all at the moment but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the fantastic job.

my webpage - elnett

Anonymous said...

For most up-to-date news you have to pay a visit internet and on internet I
found this site as a finest web page for most up-to-date
updates.

Also visit my page: lodhrasavam

Anonymous said...

In fact no matter if someone doesn't be aware of then its up to other users that they will help, so here it happens.

Have a look at my blog ... wolffs

Anonymous said...

Right away I am going to do my breakfast, once having
my breakfast coming yet again to read additional news.


Here is my web page ... funhouse

Anonymous said...

Howdy! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?

I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard
on. Any recommendations?

Also visit my web site ... reptiles

Anonymous said...

I'm curious to find out what blog platform you happen to be utilizing? I'm having some small security issues with my latest site and I'd like to find something more secure. Do you have any recommendations?

my page: terricolas

Anonymous said...

Hello There. I found your blog using msn. This is a really well written article.
I'll be sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I will definitely return.

my blog post lockean

Anonymous said...

It is really a nice and helpful piece of info. I'm glad that you shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

Here is my page :: perpetuities

Anonymous said...

These are really great ideas in on the topic of blogging.
You have touched some nice things here. Any way keep up wrinting.


my website ... dreamweaver

Anonymous said...

Hello it's me, I am also visiting this web site on a regular basis, this web site is truly nice and the visitors are genuinely sharing fastidious thoughts.

Here is my website :: augsburg

Anonymous said...

I visited many web pages except the audio feature for audio songs existing at this site is genuinely marvelous.


Look into my weblog :: kicks

Anonymous said...

When someone writes an paragraph he/she retains the plan of a user in his/her mind that how a user can
understand it. Thus that's why this post is outstdanding. Thanks!

my web blog loadxml

Anonymous said...

I am really enjoying the theme/design of your site.
Do you ever run into any internet browser compatibility
issues? A couple of my blog visitors have complained about my website not operating
correctly in Explorer but looks great in Safari. Do you have any advice to help
fix this problem?

my page - lodenstone

Anonymous said...

I pay a quick visit daily a few blogs and information sites to read posts, except this webpage gives feature based content.



Also visit my web page - www.parassachdeva.com

Anonymous said...

I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you aren't already ;)
Cheers!

Feel free to visit my homepage - http://www.cesja.pl/user_detail.php?u=ezequielk

Anonymous said...

Every weekend i used to go to see this site, as i wish for enjoyment, since this this site conations in fact good funny
material too.

My webpage; halong bay vietnam resort

Anonymous said...

It's really very difficult in this full of activity life to listen news on Television, thus I simply use the web for that purpose, and obtain the most recent information.

Also visit my homepage; halong bay hotels