"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Monday, March 14, 2011

Puluhan remaja berarak di Riyadh walau dikawal ketat

http://www.assabeel.net/images/stories/2011/03/14/96333.jpg
Nota :
Kerajaan saudi mengawal ketat pergerakkan rakyatnya walaupun diwaktu solat di mana-mana masjid.
Terjemahan Google
(Reuters) - Puluhan Saudi aktif berkumpul di depan Kementerian Dalam Negeri di Riyadh pada hari Ahad untuk menuntut pembebasan kerabat tahanan selepas dua hari dari kegagalan untuk menetapkan hari protes kerana kehadiran keselamatan berat.
Melarang protes Kerajaan Arab Saudi. Kementerian Dalam Negeri membantah protes terjadi. Tidak mungkin bagi wartawan untuk mendekati sebatian perkhidmatan dikelilingi oleh keselamatan yang ketat, tetapi mereka melihat puluhan orang berdiri di sana, sedangkan berhenti puluhan aparat keamanan dekat dengan sisi bas dan kereta polis.
Aktivis mengatakan orang-orang itu meminta wawancara, Putera Nayef bin Mohammed, seorang pegawai kontraterorisme di Kerajaan untuk menuntut pembebasan tahanan mengatakan mereka telah diadakan untuk masa yang lama tanpa pengadilan.
Dia mengatakan seorang aktivis yang menghadiri rapat umum pada keadaan anonimiti, "Dua daripada kita sudah minggu lalu Kami diberitahu hari ini bahawa putera tidak ada .."
Undangan telah dilancarkan di laman rangkaian sosial untuk menetapkan hari protes anti-kerajaan pada hari Jumaat tetapi belum menerima respon sedikit selepas polis meningkatkan kehadiran mereka untuk pelaksanaan larangan ketat pada demonstrasi. Ada protes kecil di timur minoriti Syiah di negara itu, yang telah lama mengeluhkan marginalisasi.
Dan Arab Saudi setakat ini telah lolos dari rusuhan yang menggulingkan Presiden Mesir dan Tunisia, dan menyebar ke negara-negara Teluk yang lain, tetapi pembangkang telah meningkat di Arab Saudi, yang tunduk pada aturan monarki mutlak tanpa parlimen terpilih.
Protes di Riyadh bahkan sedikit cabaran untuk kerajaan Saudi yang cuba untuk menunjukkan bahawa negara ini stabil pada saat protes-protes mengamuk di seberang sempadan di Bahrain, Yaman dan Oman. Arab Saudi memegang lebih daripada 400 bilion dolar cadangan devisa, yang menempatkan dalam kedudukan yang lebih baik dari negara-negara Arab yang lain untuk menghilangkan semua tekanan sosial seperti kadar pengangguran yang tinggi di antara orang-orang muda.
Kata Raja Abdullah bin Abdul Aziz bulan lepas untuk memberikan Saudi nilai mencapai $ 37 bilion untuk mengurangkan tekanan sosial.
Dan memastikan bahawa Arab Saudi bekalan tenaga ke Barat selama puluhan tahun dan panggilan untuk protes menekan pasaran dalam keadaan tegang.
Dan menunjukkan gambar dari laman tersebut telah tersenarai dalam saring puluhan sosial laki-laki berkumpul damai di depan Kementerian di Riyadh pusat. Nampaknya tidak akan meneriakkan slogan-slogan dan membawa sepanduk sebagai protes.
Mansour al-Turki, juru bicara Kementerian Dalam Negeri kepada Reuters bahawa tidak ada yang terjadi di depan perkhidmatan. Dia mengatakan, dia meninggalkan perkhidmatan hanya tidak apa-apa di sana.
Para aktivis mengatakan bahawa kepekatan pameran serupa selama lima minggu terakhir, walaupun mereka lebih sedikit jumlahnya. Kerajaan menafikan ini.
Terdakwa Amnesty International dan aktivis yang lain dalam bidang hak asasi manusia, Arab Saudi mengadakan sejumlah besar orang tanpa mahkamah sebagai sebahagian daripada kempen terhadap al-Qaeda, yang melancarkan kempen keganasan dalam kerajaan antara 2003 dan 2006. Riyadh membantah tuduhan itu.
Kemudian pada hari dikutip oleh media rasmi sebagai Menteri Dalam Negeri Putera Nayef bin Abdul Aziz, saudara laki-laki setengah Raja Abdullah yang mengatakan bahawa orang-orang dari Kerajaan "setia" kekecewaan rancangan "beberapa orang jahat" protes.
Putera Nayef menambah bahawa pihaknya memberi amaran minggu lalu bahawa protes non-Islam dan tidak sah "Kami ingin membuat beberapa orang jahat dari Kerajaan terakhir, tempat kekacauan dan demonstrasi bebas dari tujuan mulia."
السبيل -  (رويترز) - قال نشط إن عشرات السعوديين تجمعوا أمام وزارة الداخلية في الرياض اليوم الأحد للمطالبة بالافراج عن أقارب معتقلين بعد يومين من فشل تنظيم يوم من الاحتجاجات بسبب وجود أمني مكثف.

وتحظر المملكة العربية السعودية الاحتجاجات. ونفت وزارة الداخلية حدوث احتجاج. ولم يتسن للصحفيين الاقتراب من مجمع الوزارة المحاط بحراسة مشددة لكنهم شاهدوا عشرات الرجال يقفون هناك بينما وقف العشرات من قوات الامن على مقربة بجانب حافلات وسيارات للشرطة.

وقال نشطاء ان الرجال كانوا يطلبون مقابلة الامير محمد بن نايف مسؤول ملف مكافحة الارهاب بالمملكة للمطالبة بالافراج عن سجناء يقولون انهم محتجزون منذ فترة طويلة بدون محاكمة.

وقال أحد النشطاء ممن شاركوا في التجمع رافضا ذكر اسمه "جاء اثنان منا بالفعل الاسبوع الماضي. تم ابلاغنا اليوم بان الامير غير موجود."

وكانت دعوة أطلقت عبر مواقع التواصل الاجتماعي لتنظيم يوم من الاحتجاجات المناهضة للحكومة يوم الجمعة لكنها لم تلق استجابة تذكر بعد ان كثفت الشرطة وجودها لتطبيق حظر صارم على التظاهر. وجرت احتجاجات صغيرة في شرق البلاد للاقلية الشيعية التي شكت طويلا من التهميش.

ونجت السعودية حتى الان من الاضطرابات التي اطاحت برئيسي مصر وتونس وامتدت إلى دول خليجية اخرى لكن المعارضة تزايدت في السعودية التي تخضع لحكم ملكي مطلق بدون برلمان منتخب.

وتمثل الاحتجاجات في الرياض حتى ولو كانت صغيرة تحديا للحكومة السعودية التي تحاول ان تبين ان البلاد مستقرة في الوقت الذي تستعر فيه الاحتجاجات عبر حدودها في البحرين واليمن وسلطنة عمان. وتملك السعودية اكثر من 400 مليار دولار من احتياطيات النقد الاجنبي وهو ما يجعلها في وضع افضل من دول عربية اخرى لتهدئة اي ضغوط اجتماعية مثل ارتفاع نسبة البطالة بين الشباب.

وأعلن الملك عبد الله بن عبد العزيز الشهر الماضي تقديم منح للسعوديين بقيمة نحو 37 مليار دولار لتخفيف الضغوط الاجتماعية.

وتضمن المملكة العربية السعودية امدادات الطاقة للغرب منذ عقود وأصابت الدعوات إلى الاحتجاجات الاسواق بحالة من التوتر.

وأظهرت صور جرى تداولها على موقع توتير للتواصل الاجتماعي عشرات الرجال يتجمعون سلميا أمام الوزارة بوسط الرياض. ولم يكن يبدو انهم يرددون شعارات أو يحملون لافتات احتجاجية.

وقال منصور التركي المتحدث باسم وزارة الداخلية لرويترز انه لم يحدث شيء أمام الوزارة. وأضاف انه غادر الوزارة للتو ولم يكن هناك اي شيء.

ويقول نشطون ان تجمعين مماثلين اقيما خلال الاسابيع الخمسة المنصرمة رغم انهما كانا اقل عددا. وتنفي الحكومة هذا.

وتتهم منظمة العفو الدولية وناشطون اخرون في مجال حقوق الانسان السعودية باحتجاز عدد كبير من الاشخاص بدون محاكمة في اطار حملتها ضد القاعدة التي شنت حملة عنف داخل المملكة بين عامي 2003 و2006. وتنفي الرياض هذا الاتهام.

وفي وقت لاحق اليوم نقلت وسائل الاعلام الرسمية عن وزير الداخلية الامير نايف بن عبد العزيز الاخ غير الشقيق للعاهل السعودي قوله إن شعب المملكة "الوفي" أحبط خطط "بعض الأشرار" تنظيم احتجاجات.

وأضاف الامير نايف الذي حذرت وزارته الاسبوع الماضي من ان الاحتجاجات غير اسلامية وغير شرعية "لقد أراد بعض الأشرار أن يجعلوا من المملكة بالأمس مكانا للفوضى والمسيرات الخالية من الأهداف السامية."

Tentera israeil ditemui setelah seminggu tidak dapat dikesan

http://www.assabeel.net/images/stories/2011/03/14/1BD2CA1D0.jpg
ANI Israel sumber tentera mengesahkan penemuan tentera Israel yang menghilang hampir seminggu sejak kesannya, ditemui mati di salah satu semak di Israel tengah, tanpa keadaan yang tepat dari pembunuhan, tidak termasuk yang telah diculik dan dibunuh oleh Palestin.
Sumber mengatakan bahawa saya telah pagi ini untuk mencari, di sebuah hutan di dekat Beit Shemesh(pusat dari wilayah Palestin yang diduduki pada tahun 1948), tubuh seorang askar Bogdan Hirokov tentera Israel, yang menghilang kesan sejak Isnin (7 / 3), mencatatkan bahawa "tidak terdapat butiran lain belum. "
Hal itu diungkapkan tentera Israel Jumaat (11 / 3), mendedahkan kehilangan salah satu tentera sejak Isnin lalu. "Komunikasi antara tentera dan kesatuan telah hilang sejak Isnin lalu, dan bahawa kempen tentera mula menyikat carian rahsia besar untuk tentera, dan penyelidikan yang sedang berlaku dalam beberapa suku, penyebab kehilangan tentera itu."
Menurut laman web tersebut akhbar / Yedioth Ahronoth /, kenalan terakhir dengan Sarjan Dan Bogdan Cerkov itu pada Isnin petang (7 / 3), di mana ia naik bas dari stesen pusat di Tel Aviv dalam perjalanan ke rumah Chimic, dan kemudian menghilang, kesan daripada askar final , yang diminta polis tentera di tentera Israel bekerja sama dengan polis Israel, serta mencari orang hilang unit untuk menyiasat kehilangan askar.
السبيل -  قدس برس أكدت مصادر عسكرية إسرائيلية العثور على الجندي الإسرائيلي، الذي اختفت آثاره منذ نحو أسبوع، مقتولاً في أحدى الأحراش بوسط الدولة العبرية، دون أن تتضح ملابسات عملية القتل، ودون استبعاد أن يكون قد تم خطفه وقتله على يد فلسطينيين.
وقالت المصادر إنه تم صباح اليوم العثور، في إحدى الغابات القريبة من بيت شيمش (وسط الأراضي الفلسطينية المحتلة سنة 1948)، على جثة الجندي بوغدان شيروكوف من الجيش الإسرائيلي الذي اختفت آثاره منذ الاثنين الماضي (7/3)، مشيرة إلى أنه "لم تتوفر تفاصيل أخرى بعد".
وكان كشف الجيش الإسرائيلي الجمعة (11/3)، النقاب عن اختفاء أحد جنوده منذ يوم الاثنين الماضي. وقال "إن الاتصال بين الجندي ووحدته فقد منذ الاثنين الماضي، وأن الجيش باشر بحملة تمشيط واسعة سرية بحثا عن الجندي، وأن التحقيق يجري في عدة جهات، لمعرفة سبب اختفاء الجندي".
وبحسب ما ذكر موقع صحيفة /يديعوت أحرونوت/، فإن آخر اتصال مع العريف دان بوغدان شيركوف كان ظهر يوم الاثنين (7/3)، حيث ركب إحدى الحافلات من المحطة المركزية في مدينة تل أبيب متوجها إلى بيت شيميش، ومن ثم اختفت آثار الجندي نهائيا، الأمر الذي دفع الشرطة العسكرية في الجيش الإسرائيلي بالتعاون مع الشرطة الإسرائيلية، وكذلك وحدة البحث عن المفقودين للتحقيق في اختفاء الجندي.

Kepuasan sebenar hanya terdapat dalam Islam

muhasabah_islam.jpg
Oleh: W. RAHIMAH DRAMAN
KEPUASAN adalah sesuatu yang sentiasa dicari oleh setiap insan. Bagaimana kepuasan yang dicari serta apa yang diraih dari kepuasan, terpulanglah kepada diri setiap insan itu sendiri. Lebih-lebih lagi dalam beragama.
Setiap amalan dalam beragama adalah untuk mencari kepuasan dan kepuasan beragama yang hakiki hanya ada pada Islam. Sebab Islam adalah agama fitrah, iaitu tuntutan yang seiring dengan fitrah atau sifat semula jadi manusia itu sendiri.
Allah s.w.t. berfirman: Iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram. (ar-Ra’d: 28).
Firman-Nya lagi: Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Islam); (sesuai) fitrah Allah disebabkan Dia telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada ciptaan Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (ar-Rum: 30).
Rasulullah s.a.w. bersabda: Semua anak dilahirkan membawa (potensi) fitrah beragama yang benar. Ibu bapalah yang menjadikan ia menganut agama Yahudi, Nasrani atau Majusi, sebagaimana halnya binatang akan menghasilkan binatang juga. (Riwayat Muslim).
Sayyid Qutb berkata: “Pada keseluruhannya umat manusia itu, kecuali segelintir dan untuk sementara sahaja, tidak ingkar dari dasar ketuhanan dan tidak menafikan wujudnya Tuhan.
Tetapi mereka sama ada tersalah pilih ketika di peringkat mengenal hakikat Tuhan yang sebenar, ataupun mereka menyekutukan Tuhan yang sebenar dengan tuhan-tuhan yang lain, sama ada dalam bentuk ibadah dan akidah kepercayaan, atau pun dalam bentuk ketaatan dan kepatuhan pada pemerintahan dan kekuasaan.
Sedang kedua-dua bentuk itu (pemerintahan dan kekuasaan) adalah syirik yang boleh menyebabkan manusia itu terkeluar dari agama Allah...” (Petunjuk Sepanjang Jalan; ms: 41).
Setiap insan yang ikhlas dalam mencari kepuasan hakiki yang hanya dijanji dan dijamin oleh Allah s.w.t. melalui agama suci-Nya, Islam. Lambat laun seseorang itu akan mendapat nur dan hidayah-Nya.
Itulah yang berlaku ke atas Mohd. Salim Abdullah, 56. Daripada seorang yang taat dan patuh serta menjadi pengunjung setia kuil, akhirnya menemui jalan kembali kepada agama fitrah, Islam.
Segalanya berlaku kerana mahu mencari dan mendapatkan kepuasan yang hakiki ketika di usia remaja.
Meskipun pelbagai amalan ritual keagamaan ketika menganut kepercayaan Hindu telah dilalui dan diikuti, namun tidak ada pengakhiran terhadap kepuasan hakiki beragama yang dicari diperoleh untuk dikecapi.
“Semua amalan ritual Hindu pernah saya lakukan, termasuk mengusung kavadi pada upacara Thaipusam tetapi ia gagal memenuhi tuntutan naluri mendapatkan kepuasan mengenai hakikat ketuhanan dalam sanubari saya,” cerita pesara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ini.
Menurut Mohd. Salim, pertarungan dalam mencari erti kepuasan amalan keagamaan dalam jiwa mendorong beliau berhijrah dari Taiping ke Kuala Lumpur demi mendekati dan mendalami Islam bagi memenuhkan tuntutan nalurinya.
“Saya lakukan ini semata-mata untuk mendapatkan kepuasan yang hakiki dalam amalan beragama,” tegasnya.
Menurut Mohd. Salim, pencarian melalui Islam bermula hasil pergaulannya dengan rakan-rakan dari Pakistan ketika bekerja secara kontrak dengan salah sebuah syarikat swasta di Sungai Besi, Kuala Lumpur.
“Melalui rakan Pakistan inilah saya kenal dan mula mendekati Islam bagi memenuhi tuntutan naluri diri,” jelasnya yang mendapat hidayah pada usia 18 tahun.
Menurutnya, dia kemudian berusaha keras mendapatkan guru yang benar-benar arif mengenai Islam bagi mendapatkan jawapan mengenai pesanan lelaki berjubah yang hadir dalam mimpi dan memintanya mengamalkan surah tiga kul.
“Mimpi itu benar-benar mendorong saya untuk mengetahui apa dia surah tiga kul (al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas). Alhamdulillah saya menemui guru untuk membantu saya mengenali Islam dan apa dia surah tiga kul itu ,” katanya.
Selepas hampir setahun mengucap kalimah syahadat dan mula beramal dengan syariat Islam, beliau diterima menjadi anggota tentera.
Benarlah apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w.: “Tinggalkan oleh mu apa yang meragukan mu kepada yang tidak meragukan mu. Sebab, kebenaran adalah ketenteraman dan kedustaan adalah keraguan.” (Riwayat al-Hassan ibnu ‘Ali).
“Sejak itu bukan jiwa saya sahaja yang rasa tenteram dan menemui jalan kepuasan yang saya cari-cari sebelum ini, malah rezeki saya juga bertambah baik,” ujar Mohd. Salim.
Dalam tentera katanya, beliau mengguna setiap peluang yang ada untuk mendalami Islam melalui pelbagai aktiviti keagamaan serta mendekatkan diri dengan guru-guru agama ATM.
“Alhamdulillah, berkat minat, kesungguhan dan keikhlasan terhadap apa yang dilakukan membolehkan saya dinaikkan pangkat sehingga menjadi Pegawai Waran 1 sebelum bersara sebaik genap usia 45 tahun pada 1994 lalu,” beritahunya yang bertemu jodoh dengan dan berkahwin dengan gadis India Muslim, Bisah Abdullah pada tahun 1971.
Kini mereka masing-masing berusia 56 tahun. Menyingkap mengenai jodoh, Mohd. Salim berkata, beliau mendapat calon isteri selepas ditemukan oleh keluarga angkatnya.
“Saya terima sahaja cadangan dan usaha murni ayah angkat saya itu. Alhamdulillah kami bahagia hingga hari ini dengan dikurniakan lima orang anak,” katanya yang telah dua kali mengerjakan ibadah haji bersama isterinya pada tahun 1995 dan 2002.
Katanya, kali pertama menjejak kaki ke Tanah Suci iaitu sewaktu mengerjakan umrah pada 1990 benar-benar memberi kesan padanya.
“Ia seperti mimpi. Macam tidak percaya saya boleh berada di hadapan Kaabah sendirian. Semua ini tidak pernah terlintas dalam fikiran saya sebelum ini,” jelas Mohd. Salim.
Sejak itu, beliau semakin sayang, kasih dan teramat mencintai Islam.
Beliau mula berazam melakukan sesuatu untuk menghidupkan kembali roh Islam kepada anak-anak dan masyarakat muslim sekeliling dengan terus mendalami ilmu-ilmu Islam hingga hari ini.
Jadi apabila rakan bertanya apa yang hendak dibuat selepas bersara, Mohd. Salim pantas menjawab, mahu berbakti untuk agama.
“Dapat buka dan tutup pintu surau atau masjid setiap hari pun jadilah,” katanya mengimbau azamnya ketika ditanya rakan-rakan sebaik menamatkan perkhidmatan dalam ATM, 12 tahun lalu.
Kini Mohd. Salim boleh berbangga, kerana bukan setakat menjadi seorang daripada yang membuka dan menutup pintu surau atau masjid, malah bergelar Guru Besar dengan memiliki sekolah al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) sendiri yang beroperasi di kawasan taman perumahan yang didiaminya di Taman Megah, Sungai Jelok, Kajang.
Malah dia juga terus bergiat aktif dalam kerja-kerja kebajikan dengan menjadi pengerusi serta ahli jawatankuasa beberapa badan pertubuhan keagamaan khususnya, Sekolah Agama, Surau, Masjid dan Keralah Muslim (India Muslim) serta rukun tetangga di sekitar Hulu Langat dan Kuala Lumpur.
Kesemua anak-anaknya pula telah berjaya dalam kerjaya masing-masing dan berkeluarga di mana tiga daripada anaknya berkhidmat dalam tentera.
Dua anaknya berpangkat Kapten dalam ATM turut membantunya menjayakan sekolah berkenaan.
Kelima-lima anaknya ialah Mohd. Farouk, 32, (SPM), Siti Khadijah, 31, (STPM), Kapten Abdul Rhaman 29, (Maktab Tentera) Kapten Siti Fatimah, 27, (UPM) dan Siti Zaleha, 21, yang kini menuntut di Universiti Malaysia Sabah dalam pengajian seni.
“Saya yakin dengan janji Allah s.w.t., sesiapa yang ikhlas dan jujur menghidupkan roh agama-Nya dalam keluarga dan masyarakat pasti dapat ganjaran sama ada di dunia mahu pun akhirat. Dan inilah kepuasan hakiki yang saya cari sebelum ini,” ujarnya.
Sumber: Utusan Malaysia 261006

Kisah Nabi Ibrahim pencetus pengislaman Muhammad Ariff

lembah.jpg
Oleh ZUARIDA MOHYIN
“MAKA Ibrahim membuat berhala-berhala itu hancur berpotong-potong kecuali yang terbesar (induk) daripada patung-patung yang lain; agar mereka kembali (untuk bertanya) kepadanya. Mereka berkata: “Siapakah yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan kami, sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang zalim.” Mereka berkata: “Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim.” (al-Anbiyya: 58-60)
Lantas Nabi Ibrahim dipanggil mengadap raja. Apabila baginda datang, baginda ditanya sama ada benar baginda yang memusnahkan semua berhala. Baginda terdiam sejenak. Kemudian baginda mengarahkan raja bertanya kepada ketua berhala yang mempunyai kapak tergantung di lehernya selepas kacau-bilau berlaku. Nabi Ibrahim mempersendakan orang-orang yang bodoh menyembah berhala yang tidak bernyawa dan diperbuat daripada batu. Raja tidak mahu melanjutkan perbincangan kerana hujah Nabi Ibrahim begitu sempurna dan meyakinkan.
Mereka bertanya: “Apakah kamu yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan kami, hai Ibrahim?” Ibrahim menjawab: “Sebenarnya patung yang besar itulah yang melakukannya. Maka tanyakanlah kepada berhala itu jika mereka dapat berbicara.” Maka mereka telah kembali kepada kesedaran mereka dan lalu berkata: “Sesungguhnya kamu sekalian adalah orang-orang yang menganiaya (diri sendiri),” kemudian kepala mereka jadi tertunda (lalu berkata): “Sesungguhnya kamu (hai Ibrahim) telah mengetahui bahawa berhala-berhala itu tidak dapat berbicara.” (al-Anbiyya: 62-65)
Inilah sebahagian sedutan kisah kebijaksanaan Nabi Ibrahim yang menjadi titik tolak kepercayaan serta keyakinan 100 peratus Thiyagu a/l Subramaniam kepada seruan Islam biarpun pada masa itu usianya baru 10 tahun.
“Kisah di atas saya dengar semasa berada dalam kelas agama Islam. Kebiasaannya pelajar bukan Islam berada di perpustakaan tetapi saya lebih suka duduk di dalam kelas dan menyiapkan kerja-kerja sekolah.
“Sungguhpun insiden ini berlaku lebih 20 tahun tetapi sehingga kini ia masih segar dalam ingatan. Malah semenjak dari saat itu, saya sentiasa berdoa agar Allah panjangkan usia ini untuk saya bergelar muslim dan kalaupun mati, biarlah saya mati dalam Islam,” akui bekas pelajar Sekolah Kebangsaan Rantau Panjang, Batang Berjuntai, Selangor itu. Nama Islamnya ialah Muhammad Ariff Abdullah. Muhammad Arif, 34, mengucap dua kalimah syahadat pada April 1994.
Anak bongsu daripada dua adik-beradik itu memberitahu, semenjak saat itu beliau menanam keinginan yang mendalam untuk memeluk agama tersebut. Apatah lagi ia disokong oleh faktor persekitaran yang banyak mendedahkannya kepada kehidupan dan cara pergaulan masyarakat Melayu Islam.
“Walau bagaimanapun niat itu saya pendam seorang diri sehinggalah dari segi undang-undang saya layak untuk membuat keputusan sendiri. Pun begitu, saya masih mengikuti adat perayaan agama asal. Cuma saya sekadar menyertai tetapi tidak mempraktikkan sepenuh hati.
“Malah selepas pengislaman, saya masih menyimpan rahsia besar itu daripada pengetahuan keluarga. Selepas lebih setahun memeluk Islam, saya akhirnya memberanikan diri memberitahu keluarga.
“Pada peringkat awal mereka sedikit kecewa tetapi lama-kelamaan masa mengubah semuanya. Saya bersyukur bebanan rahsia yang dipikul selama ini terluah dan terbongkar juga akhirnya,” kata Kerani Pemprosesan Data di sebuah syarikat insurans yang memeluk Islam di Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim), Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.
Menceritakan perbezaan yang dilalui selepas pengislaman, kata Muhammad Ariff, walaupun dirinya mengenali Islam sejak di bangku sekolah rendah tetapi selepas mengikuti beberapa siri kelas anjuran Perkim, pemahamannya tentang Islam masih lagi cetek.
“Kalau sebelum ini saya ingatkan laungan azan itu tanda umat Islam bersembahyang tetapi kemudian barulah saya tahu sebenarnya ada lima waktu sembahyang fardu dan satu-satu waktu itu ada jumlah rakaat yang berbeza.
“Namun, bergelar Muslim selepas memperoleh hidayah cukup berlainan rasanya. Hati ini terasa tenang dan damai lebih-lebih lagi apabila setiap amalan yang dilakukan diketahui dan difahami maksudnya.
“Kalau dahulu kita sekadar mengetahui setakat permukaannya tetapi selepas dapat dikupas kulitnya, barulah dapat dirasai kenikmatan isinya. Begitulah juga dengan Islam, semakin kita mengenalinya semakin kita jatuh cinta kepadanya,” jelas Muhammad Ariff yang telah mendirikan rumah tangga dengan Maimon Mohd. Ali, 26, pada 2001. Kini mereka dikurniakan seorang puteri bernama Nuur Faathihah yang berusia enam bulan.
Berkongsi cabaran bergelar mualaf, bapa muda ini berkata, sudah lumrah kehidupan bahawa seorangsaudara baru akan kehilangan teman dan keluarga. Ia merupakan suatu fenomena biasa dan saudara baru tidak dapat lari daripadanya.
Pun begitu, berkat kecintaan dan keyakinan kepada Allah Maha Esa, semua cabaran itu dapat diharungi atas kurniaan kekuatan daripada-Nya.
“Apa juga tanggapan keluarga, saya tetap menganggap mereka seperti keluarga biarpun kami berbeza agama. Kalau ada kematian atau perkahwinan saya turut sama hadir, cuma kalau yang bersangkutan dengan upacara sembahyang, saya cuba elak sebab ia bertentangan dengan ajaran Islam.
“Malah lama-kelamaan keluarga serta orang sekeliling mula memahami. Keharmonian yang ditunjukkan ini sedikit sebanyak menjelaskan kepada mereka bahawa Islam tidak memandang buruk kepada agama lain malah mereka boleh hidup dalam suasana aman dan damai.
“Cuma ada ketikanya kecantikan Islam dicemari oleh sikap umatnya sendiri. Maaf, inilah hakikat orang Islam sekarang,” pinta Muhammad Ariff agar mereka yang mengaku Islam menunjukkan contoh akhlak mulia terutama kepada bukan Islam.
Katanya, tidak perlulah terlalu menekankan kaedah ceramah semata-mata untuk menarik orang bukan Islam kepada Islam.
Sumber: Utusan Malaysia 270406

Zahra Smith Abdullah kagumi kewajipan bersolat umat Islam

alam.jpg
Oleh: ZUNAIDAH ZAINON
TIGA puluh tahun lalu, Wendy Smith menjejakkan kakinya ke bumi Malaysia sebagai pelajar pengajian Jepun dan antropologi dari Universiti Monash, Melbourne, Australia. Wendy fasih bertutur dalam bahasa Jepun kerana beliau pernah menetap di negara matahari terbit itu selama tiga tahun. Tetapi, Wendy agak keberatan untuk ke Malaysia memandangkan bidang pengajiannya lebih menjurus kepada pengajian Jepun.
Bagaimanapun, atas nasihat pensyarahnya, Prof. Michael Swift yang menyelia tesisnya bagi peringkat Doktor Falsafah (Ph.D), Wendy akhirnya bersetuju menjalankan kajian mengenai sistem pengurusan syarikat Jepun di Malaysia dan perkongsian sistem pengurusannya dengan syarikat-syarikat tempatan. Kebetulan pensyarahnya itu pernah membuat kajian mengenai kehidupan masyarakat Melayu di Jelebu, Negeri Sembilan.
Memandangkan terdapat ramai pelajar Malaysia yang mengikuti pengajian antropologi di Universiti Monash, mereka menyarankan agar Wendy berjumpa dengan Shamsul Amri Baharuddin yang kemudiannya menjadi penuntut doktor falsafah (Ph.D) universiti tersebut.
Sewaktu di Kuala Lumpur, Wendy ditemukan dengan Shamsul yang pada masa itu merupakan pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Shamsul dalam proses melanjutkan pelajaran ke peringkat doktor falsafah (Ph.D). Perkenalan yang pada mulanya sekadar teman biasa bertambah erat apabila mereka menyedari masing-masing berkongsi minat yang sama, baik dalam akademik mahupun sukan. Mereka bertukar-tukar pendapat mengenai bidang antropologi. Kedua-duanya juga bermain skuasy untuk pasukan universiti.
Persahabatan itu akhirnya membibitkan perasaan cinta dalam hati kedua-dua insan ini. Pada masa yang sama, Wendy terpaksa pulang ke Australia setelah kajiannya selesai.
Setelah setahun, akhirnya mereka mengambil keputusan untuk berkahwin. Pengalaman Wendy selama dua tahun menetap di Malaysia sebenarnya telah mendedahkannya kepada budaya hidup masyarakat Melayu dan agama Islam.
Bahkan beliau mendalami Islam terlebih dahulu sebelum mengambil keputusan memeluk Islam pada November 1978 di Masjid Preston yang merupakan masjid tunggal di Melbourne pada waktu itu. Selepas itu, pada Januari 1979, pasangan ini diijab kabul di Pejabat Kadi Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur.
“Sebenarnya, saya sudah terdedah dengan Islam sejak mengenali Prof. Michael Swift. Amat membanggakan kerana penyelia Ph.D saya ialah lelaki Inggeris yang beragama Islam. Beliau berkahwin dengan seorang wanita Melayu semasa menuntut di Universiti Malaya yang ketika itu kampusnya terletak di Singapura. Mengenalinya sebagai pensyarah, akhirnya ia serba sedikit menjentik naluri saya untuk mendalami agama Islam,” cerita Dr. Wendy Smith atau nama Islamnya Zahra Smith Abdullah ketika ditemu bual di Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma), UKM, Bangi baru-baru ini.
Beliau yang kini berusia 55 tahun ialah Pengarah Pusat Pengajian Malaysia, Universiti Monash di Melbourne, Australia dan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Institut Australia-Malaysia (AMI).
Suaminya, Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin, 56, pula merupakan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma) dan Institut Kajian Oksidental (IKON), UKM.
Menurut Wendy, pemahamannya mengenai Islam semakin jelas selepas mengerjakan ibadah sembahyang dan berpuasa yang diwajibkan ke atas setiap umat Islam. Beliau berpendapat, agama adalah satu amalan yang digabungkan dengan disiplin dan pembelajaran. Katanya, Islam memberi peluang kepada manusia biasa meninggalkan kehidupan yang sibuk untuk beramal ibadah.
“Saya tidak mahu dikatakan memeluk Islam semata-mata untuk mendapatkan kelulusan berkahwin kerana apabila seseorang mengambil keputusan menukar agamanya, maka bermula satu tanggungjawab yang amat berat dalam hidupnya,” kata beliau.
Wendy berkata, memeluk Islam adalah keputusan yang paling sukar dalam hidupnya kerana selama 28 tahun beliau dibesarkan dalam keluarga yang berfahaman Kristian-Anglican dan menuntut di sekolah perempuan Methodist. Beliau juga tidak mampu membayangkan betapa terlalu banyak cara hidupnya yang akan bertukar sebaik sahaja melafazkan dua kalimah syahadat.
“Elemen paling besar yang meninggalkan impak dalam diri kita ialah budaya hidup seperti muzik, perkahwinan, nilai hidup, masyarakat dan sikap yang diajar dalam Kristian. Apabila mengambil keputusan untuk memeluk Islam, saya secara tiba-tiba menyedari tentang identiti diri selama ini yang kelihatan agak terbatas dengan fahaman agama. Bagi memastikan saya memeluk Islam dengan ikhlas, saya mendalami Islam dengan sebenar-benarnya,” tambahnya.
Selain membaca buku-buku mengenai Islam terutama mengenai ahli sufi yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris, Wendy juga berpeluang mendalami Islam apabila pulang menetap di Malaysia semenjak Ogos 1983. Ketika itu Shamsul sudah selesai menyiapkan tesisnya dan kembali bertugas di UKM. Mereka kemudian menetap di Seremban, Negeri Sembilan.
“Saya juga mempelajari al-Quran yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris. Semakin banyak mendalami tentang Islam, saya semakin yakin dapat melaksanakan tanggungjawab sebagai muslim. Dalam Islam, kita perlu mendirikan solat lima waktu, berpuasa, mengambil wuduk, berdoa kepada Allah dan sebagainya yang memerlukan tahap pengetahuan yang tinggi.
“Amat menyeronokkan apabila membaca dan menghafal doa dalam bahasa Arab dan belajar solat. Saya masih ingat, pada peringkat awal dulu, saya sediakan sebuah buku kecil yang penuh dengan diagram sebagai panduan untuk bersolat. Bahkan, saya juga banyak mengajukan soalan kepada ayah mertua,” cerita Wendy mengenai pengalaman awalnya bergelar muslim.
Solat lima waktu yang diwajibkan ke atas setiap umat Islam, bagi Wendy, adalah peluang untuk ‘berehat’ dan merenung keagungan Allah s.w.t.. Ketika mendirikan solat, umat Islam dapat merehatkan diri daripada kesibukan kerja seharian dan berinteraksi dengan orang ramai. Beliau berpendapat sedemikian kerana dalam agama Buddha dan Kristian, hanya sami dan paderi yang melakukan ibadat sembahyang setiap hari. Berbanding Islam, setiap umatnya diwajibkan mengerjakan ibadah solat dan tidak tertumpu pada individu tertentu.
Begitu juga dengan ibadah puasa yang benar-benar menguji ketahanan rohani dan diwajibkan ke atas semua umat Islam. Puasa, kata Wendy, mampu membangkitkan kesejahteraan ummah. Islam adalah satu-satunya agama yang membuatkan setiap manusia rasa dipunyai dan meningkatkan semangat kerohanian.
“Secara keseluruhannya, Islam lebih menekankan konsep kefahaman harian secara spiritual. Walau bagaimanapun, ia memberi faedah kepada manusia terutama dari segi kesihatan, emosi, perhubungan sesama manusia dan pembangunan kerohanian. Dari perspektif ekonomi juga, ia merupakan sebahagian daripada konsep pembangunan kendiri di mana setiap individu berperanan untuk menyokong lain-lain anggota masyarakat dan Allah s.w.t.,” jelas Wendy mengenai kelebihan agama Islam.
Selepas lapan tahun tinggal di Malaysia, Wendy terpaksa pulang ke Melbourne kerana ayahnya menghidap penyakit leukemia. Beliau membawa kedua-dua anaknya ke Australia dan tinggal bersama ibu bapanya untuk melalui saat-saat sukar tersebut. Pada masa yang sama, beliau memperoleh pekerjaan sebagai pensyarah di Universiti Monash. Sejak itu, beliau dan suami terpaksa berulang-alik antara Malaysia dan Australia kerana masing-masing sudah terikat pada komitmen kerja.
Anak sulung mereka, Maryam, 23, kini bekerja sebagai pereka hiasan dalaman. Maryam menetap di Kuala Lumpur selepas menamatkan pengajian dari Royal Melbourne Institute of Technology University (RMIT) manakala adiknya, Imran, 20, sedang mengikuti pengajian rekaan industri di RMIT.
Menceritakan pengalamannya sebagai profesional muslim di Australia, Wendy berkata, pihak universiti di Monash menyediakan segala kemudahan untuk kakitangan dan pelajar beragama Islam seperti surau yang lengkap dengan bilik mengambil wuduk. Masjid pula terletak berdekatan dengan universiti dan mengambil masa lima minit berjalan kaki.
Kebanyakan pelajar Islam datang dari negara Asia Barat dan Asia Tenggara termasuklah pelajar Australia yang berketurunan Turki. Di Australia juga, terdapat sekolah-sekolah untuk pelajar beragama Islam dan lulusannya berpeluang melanjutkan pelajaran ke universiti. Malah, makanan halal juga disediakan di kafeteria universiti.
“Sewaktu menyampaikan kuliah kepada para pelajar, saya sering kali memberitahu mereka bahawa saya beragama Islam. Saya mengajar subjek pengurusan di negara-negara Asia dan apabila berkait dengan Malaysia, saya tekankan tentang agama Islam. Ini memberi peluang kepada mereka untuk mengajukan soalan mengenai Islam.
“Begitu juga apabila saya menyampaikan kuliah mengenai pemasaran peringkat antarabangsa, tidak boleh tidak perlu ditekankan mengenai kepentingan pemasaran bagi produk-produk kegunaan orang Islam. Mereka perlu tahu bahawa terdapat banyak perkara sensitif, misalnya tidak boleh diletakkan sebarang ayat al-Quran di atas pembungkus makanan atau barang kegunaan,” jelasnya.
Sebenarnya, adalah baik dapat memberikan pengetahuan mengenai Islam dalam sektor ekonomi kerana ia amat penting untuk perkembangan ekonomi peringkat global dan perdagangan Australia. Usahawan Islam yang berupaya membangunkan produk halal seperti makanan, ubat-ubatan dan barangan kosmetik adalah penting bagi perkembangan ekonomi Australia.
“Saya rasa, pada masa kini, kerajaan Australia amat prihatin dengan keperluan orang Islam. Malah kita boleh membeli yogurt di pasar raya dengan tanda logo halal,” terang Wendy.
Begitu juga dengan kehidupan masyarakat Islam di Australia yang tidak jauh bezanya dengan Malaysia. Sejak awal lagi, masyarakat Turki di sana merangka pembekalan dan penghantaran daging halal di seluruh Melbourne. Sepanjang Ramadan, majlis berbuka puasa sudah menjadi satu tradisi di kalangan masyarakat Islam kerana mereka berbuka puasa terlalu lewat kerana waktu Maghrib masuk pada pukul 9 malam.
Sekolah-sekolah untuk pelajar beragama Islam juga membentuk panorama yang cukup menarik di Australia kerana mereka berpeluang mendalami cara hidup Islam selain menyediakan kelayakan untuk memasuki institut pengajian tinggi.
“Saya turut menghormati wanita muda Islam Australia yang memakai hijab dan ia boleh dilihat di mana-mana sahaja sama ada di bank atau di kedai. Ini menjadi sebahagian daripada masyarakat yang berbilang budaya di sana. Di samping itu, setiap masjid juga menyediakan kemudahan untuk khairat kematian. Malah tanah perkuburan awam juga menyediakan kawasan khusus untuk orang Islam,” cerita Wendy mengenai kehidupan masyarakat Islam di Australia.
Mengenai peranannya sebagai ahli jawatankuasa eksekutif dalam AMI, beliau menyifatkan ia sebagai sumbangan yang paling bermakna dalam hidupnya kerana beliau mempunyai ‘pertalian’ yang cukup erat dengan Malaysia. Bukan sahaja kasih dan cintanya tertumpah pada lelaki berbangsa Melayu dan Malaysia menjadi rumah keduanya, malah anaknya, Imran, turut dilahirkan di Seremban, Negeri Sembilan.
Ikatan yang akrab ini menjadikan penglibatannya dalam AMI adalah peluang terbaik untuk merapatkan hubungan Australia dan Malaysia yang telah beberapa tahun menjalin kerjasama dalam sektor perdagangan dan pendidikan.
“AMI adalah pengalaman yang cukup menarik apabila saya menjadi satu-satunya anggota eksekutif yang beragama Islam. Saya berpeluang memberitahu mereka mengenai betapa indahnya menjadi seorang muslim dan pernah menetap di Malaysia. Saya yakin dapat memainkan peranan dengan baik dengan adanya hubungan positif dengan Malaysia,” jelas Wendy yang ternyata bersyukur diberi peluang mencurahkan khidmatnya melalui AMI.
Sebagai ahli akademik, beliau bertanggungjawab melaksanakan skim biasiswa kepada para pelajar lepasan ijazah di kedua-dua negara. Di bawah skim itu, terdapat tiga kategori biasiswa. AMI membuka peluang kepada pelajar Australia yang berminat untuk melanjutkan pengajian di Malaysia dalam bidang politik, bahasa, sastera dan sejarah. Pelajar Malaysia yang berminat juga boleh melanjutkan pelajaran di Australia.
Bagi meningkatkan kualiti bidang penyelidikan, AMI memberi peluang kepada penyelidik Malaysia dalam pelbagai bidang seperti perubatan, fizik atau pendidikan melakukan kajian mereka di Australia. Semua kursus ini memakan masa selama 12 minggu di Australia atau Malaysia dengan kos berjumlah $10,000 dolar Australia.
Menurutnya, pemberian biasiswa itu dibuat sebagai memenuhi matlamat AMI untuk mengeratkan hubungan antara masyarakat di negara ini dengan Australia. AMI turut menganjurkan program pertukaran media dengan menjemput para wartawan dari kedua-dua negara menulis pelbagai artikel dan isu yang diharapkan dapat menjelaskan keadaan sebenar yang berlaku di negara masing-masing. Bagi pelajar pula, mereka berpeluang mengikuti program pertukaran pelajar antara Australia dan Malaysia.
“AMI berusaha untuk menjana pembentukan jiwa yang positif melalui program pertukaran pelajar Islam antara Australia dengan Malaysia. Ini dapat memberi gambaran jelas mengenai kedudukan Islam di kedua-dua negara terbabit dan seterusnya menjamin hubungan yang baik secara berterusan,” kata Wendy mengakhiri perbualan.
Sumber: Utusan Malaysia 121006

Balasan Allah SWT kepada keganasan yahudi di Palestin

Dalam kebakaran hutan di israeil yang lalu seramai 40 orang yahudi terbakar.


Lihatlah Jutaan USD dan permata tersimpan dalam Istana Tunis





Pejabat kem.luar mesir menyimpan baju tidur wanita

http://www.assabeel.net/images/stories/2011/03/09/habib.jpg
Terjemahan google
menyebar baru-baru ini diposting di YouTube klip video dari dalam salah satu markas besar keselamatan negara telah dilanggar baru-baru ini, dan merupakan pejabat Dalam Negeri el Menteri Habib-Adli, di mana orang muda yang menggambarkan berkomentar dalam setiap bahagian yang dianggapnya di Pejabat.
Ini mengandungi pejabat elegan besar di: ruang pertemuan, dan jakuzi, dan bilik tidur besar, bilik mandi dan dilengkapi, dan Women's Clothing dan "lelaki" lain.
السبيل -  انتشر مؤخراً على موقع يوتيوب مقطع فيديو من داخل إحدى مقار أمن الدولة التي تم اقتحامها مؤخراً، وتم دخول مكتب وزير الداخلية حبيب العادلي؛ حيث يقوم الشاب الذي يصور المقطع بالتعقيب على كل ما يراه داخل المكتب.
ويحتوي المكتب الكبير الأنيق على: غرفة اجتماعات، وحمام جاكوزي، وغرفة نوم كبيرة، وحمام مجهز، وملابس نسائية و"رجالية" أخرى.
شاهد الفيديو

Dr. Yusuf Qardawi orang yang paling ditakuti oleh israeil

http://38.121.76.242/memoadmin/media//version4_qaradawy-tahrir-19-2-20112_340_309_.jpg
Terjemahan Google
Oleh: d. Abbas Sameh
Menyumbang pada revolusi Mesir berani untuk menukar banyak konsep dan ideologi, yang telah selama bertahun-tahun bersandar sebagai Mahakudus dilarang mendekati atau bahkan petunjuk untuk mengubahsuai atau dikompromikan.
Tidak ada keraguan bahawa kejayaan revolusi selain menjatuhkan rejim Presiden keluar Hosni Mubarak bekas, selepas tiga dekad berturut-turut ketidakadilan dan kezaliman banyak yang berbeza tidak dapat Nhsiha dalam satu artikel, tapi apa yang dapat dikatakan dengan penekanan, terutama pada tahap saat ini, adalah bahawa dengan kejayaan revolusi dalam memulihkan martabat warga Mesir, dan pemulihan setelah bertahun-tahun kehilangan akal bahawa negara itu telah menjadi rumah yang sebenarnya, kembali nya juga anak-anaknya orang buangan di luar negeri, yang telah dipaksa untuk meninggalkan negara itu oleh rejim, tidak hanya untuk apa yang mereka katakan benar dalam menghadapi para penindas, dan antara Jalil Sheikh Yusuf al-Qaradawi, yang telah kembali ke pelukan tanah airnya, setelah penghapusan tahun begitu banyak, di mana ia dilarang daripada yang pernah menginjakkan kaki di darat di lapangan terbang Kaherah, atau bahkan muncul melalui udara atau telefon di salah satu media awal rejim Mesir.
Tapi tampaknya bahawa kembalinya Syeikh Qaradhawi Mesir dan menyebabkan berjuta-juta "kemenangan Sun" hamba-hamba orang Mesir di Tahrir Square setelah menggulingkan Mubarak memiliki dimensi dan implikasi di sisi timur sempadan Mesir, khususnya entiti Zionis, yang tidak terintimidasi dengan cara jatuhnya normalisasi bermoral di Mesir, tetapi Qaradhawi kembali ke Mesir, yang direkodkan Qadath sejumlah kebimbangan, disertai perasaan cemas dan panik tentang masa depan Mesir selepas revolusi, atas dasar simbol agama dan politik yang diwakili oleh Sheikh Qaradhawi, kepimpinan Mesir datang baru, dan kemungkinan munculnya kepimpinan dipengaruhi oleh orientasi intelektual dan politik Mesir.
Analisis Zionis suatu:
Dan kebimbangan, "Israel" dan persiapan untuk senario munculnya memandu Mesir seperti itu, adalah Syeikh al-Qaradawi baru-baru ini bunga belum pernah terjadi sebelumnya di media, pusat penyelidikan dan Zionisme, yang telah memulakan penerbitan laporan dan kajian akademik dan kecerdasan pada analisis keperibadian dan pengetahuan tentang dimensi dan orientasi, untuk memantau sejauh mana kemampuannya untuk mempengaruhi street Islam Mesir idea-idea dan ideologi politik yang mereka dianggap lebih berbahaya bagi Israel dan masa depan di Timur Tengah dari apa pun pada tahap saat ini.
Hal itu diungkapkan oleh ahli Ovedar Elie strategik dan salah satu mantan pejabat terbesar dari Kementerian Luar Negeri, "Israel" dalam sebuah akhbar artikel yang diterbitkan "Israel Hume" Ibrani ketika dia mengatakan bahawa Syaikh al-Qaradawi merupakan Barat 'mimpi buruk' indera banyak tentang masa depan Mesir untuk menjadi "seorang Sunni Mesir Revolusi Tanda Allah di Iran, yang titis lain kekuatan serantau dalam pelukan Islam politik. "
Ahli menggambarkan panggilan Zionis Syeikh Qaradhawi di Tahrir Square ke paramountcy Negara demokrasi yang tidak berasal dari persepsi seorang liberal politik, tetapi kos tenang taktikal, dan bahawa hal itu dimaksudkan untuk menghantar mesej kepada dunia, bahawa tidak ada perhatian dari pemerintahan saat ini agama - iaitu, Ikhwanul Muslimin - Mesir selama tempoh mendatang.
Hal ini mencerminkan kebimbangan simbol keagamaan Zionis yang mewakili Muslim Syeikh al-Qaradawi, menggambarkan Ovidal kembali ke Mesir bahawa itu adalah salah satu peristiwa penting yang diikuti penggulingan rejim Mubarak atas dasar bahawa pemimpin agama yang paling penting di dunia Islam.
بقلم: د. سامح عباس
أسهمت الثورة المصرية الباسلة في تغيير الكثير من المفاهيم والايديولوجيات التى ظلت لسنوات طويلة عجاف بمثابة قدس الأقداس ممنوع الاقتراب منها أو حتى التلميح لتعديلها أو المساس بها.
فليس هناك شك في أن إنجازات الثورة بخلاف إسقاطها لنظام الرئيس المتنحي السابق حسني مبارك، بعد ثلاثة عقود متتالية من الظلم والاستبداد  كثيرة ومتعددة لا يمكن أن نحصيها فى مقال واحد، لكن ما يمكن أن نجزم بتأكيده، وبخاصة في المرحلة الراهنة، هو أنه مع نجاح الثورة فى استعادة الكرامة للمواطن المصري، واستردادها بعد سنوات من فقدانه لها وإحساسه بأن الوطن بات وطنه الحقيقي، استعادت معها أيضاً أبنائها المُبعَدين في الخارج، الذين أُرغموا على مغادرة البلاد على يد النظام السابق، ليس إلا لقولهم الحق فى وجه الظالمين، ومن بين هؤلاء الشيخ الجليل يوسف القرضاوي، الذي عاد لأحضان وطنه، بعد إبعاد استمر لسنوات طويلة، كان خلالها ممنوعاً من أن تطأ قدماه أرض مطار القاهرة، أو حتى الظهور عبر الأثير أو الهاتف في أيّ من وسائل الإعلام التابعة للنظام المصري الغابر.
لكن يبدو أن عودة الشيخ القرضاوي لمصر وإمامته لملايين المصلين المصريين فى "جمعة النصر" بميدان التحرير عقب إسقاط مبارك كان لها أبعاد ودلالات على الجانب الشرقي من حدود المصرية، تحديداً الكيان الصهيوني، الذي لم يفزع فحسب من سقوط نظام التطبيع الفاجر فى مصر، بل من عودة القرضاوي إلى مصر، التى مثلت لقاداته جمله من المخاوف المصحوبة بمشاعر القلق والذعر حيال مستقبل مصر بعد الثورة، على اعتبار الرمز الديني والسياسي الذي يمثله الشيخ القرضاوي للقيادة المصرية الجديدة القادمة، وإمكانية ظهور زعامة مصرية متأثرة بتوجهاته الفكرية والسياسية.
تحليل صهيوني:
وبين المخاوف "الإسرائيلية" والاستعدادات لسيناريو ظهور قيادة مصرية على هذا النحو ، حظي الشيخ القرضاوي في الآونة الأخيرة باهتمام غير مسبوق فى وسائل الاعلام والمراكز البحثية الصهيونية التي عكفت على نشر التقارير والدراسات الأكاديمية والمخابراتية حول تحليل شخصيته ومعرفة ابعادها وتوجهاتها، لرصد مدى قدرته على التأثير فى الشارع المصري بأفكاره الإسلامية وأيديولوجياته السياسية التي اعتبروها أكثر خطورة على إسرائيل ومستقبلها فى الشرق الأوسط من أي شئ آخر في المرحلة الراهنة.
وقد عبّر عن ذلك إيلي أفيدار الخبير الاستراتيجي وأحد أكبر المسئولين السابقين بالخارجية "الإسرائيلية" في مقال له نشرها بصحيفة "إسرائيل هيوم" العبرية عندما قال أن الشيخ القرضاوي يمثل بمعان كثيرة 'الكابوس' الغربي المتعلق بمستقبل مصر وهو أن يكون"صورة سنيّة مصرية لثورة آيات الله في إيران، مما يسقط قوة إقليمية أخرى بين أذرع الإسلام السياسي".
ووصف الخبير الصهيوني دعوة الشيخ القرضاوي في ميدان التحرير الى تغليب الديمقراطية على الدولة بأنها لم تنبع من تصور سياسي ليبرالي، بل من حساب تكتيكي هادئ، وأنه كان يهدف توجيه رسالة إلى العالم، بأنه لا قلق من حكم تيار ديني -أي الإخوان المسلمين- لمصر خلال الفترة القادمة.
ومما يعكس مدى المخاوف الصهيونية من الرمز الديني الإسلامي الذي يمثله الشيخ القرضاوي، وصف أفيدال عودته إلى مصر بأنها كانت أحد الاحداث المهمة التى أعقبت إسقاط نظام مبارك على اعتبار أنه  الزعيم الديني الأهم في العالم الاسلامي.
خطبة الجمعة:
وشرع الخبير الصهيوني فى تحليل خطبة الجمعة التى ألقاها القرضاوي أمام الملايين من المصريين، على اعتبار أنها تحمل الكثير من المعاني والرسائل داخلياً وخارجياً، وقال إن "خطبة القرضاوي التي استغرقت 27 دقيقة يمكن أن تبدو للأذن غير الخبيرة معتدلة وجارية على النمط. لكن رغم امتداحه للجيش المصري وأخلاقياته، لكنه وجه له بين السطور تهديد صارخ عندما أعلن: 'قال لي الاخوة هنا لا تؤيد الجيش المصري لأننا لا نعلم هل يفي بوعوده بنقل السلطة'، قال القرضاوي للجماهير. 'لكنني أجبت ان هذا غير ممكن, فالحديث عن جيش مستقيم وأخلاقي وبطل دافع عن مصر دائما. لا اعتقد انه سيخون كلامه وشعبه ودولته'.
وهنا علق أفيدال، بطريقة معهودة وخبيثة لدى اليهود، الهدف منها الوقيعة وإثارة الفتنة بين القرضاوي وقيادات الجيش المصري قائلاً:" عندما يُقال هذا الكلام أمام مليونين من المصريين، فله معنى خاص قوي بالنسبة لقادة الجيش الذين فهموه".
ولعل ما أثار اهتمام أفيدال في خطبة الجمعة للشيخ القرضاوي هو هجومه المباشر ضد "إسرائيل" وقال:" لم تغب إسرائيل عن خطبة القرضاوي", مشيراً إلى أن الفلسطينيين أيضا هم من بين منتصري الثورة المصرية ووعد بأن 'معبر رفح سيُفتح أمامكم'، كأنه يُقر حقيقة محسومة. بعد ذلك تغير ذلك الى طلب من الجيش المصري ان يفتح المعبر".
ويبدو أن أكثر ما أقلق الخبير الصهيوني- وليس هو فحسب-  في خطبة القرضاوي هو دعوته للمصلين بأنهم سيحظون قريبا بالصلاة في المسجد الأقصى الشريف، وسط نداءات الجمهور العالية في الميدان بصيحات، آمين .
الهوية الإسلامية للثورة:
من جانبه اعتبر خبير الشئون العربية الدكتور جاي باخور عودة القرضاوي إلى مصر أكبر خطر يواجه "إسرائيل" حالياً، معرباً عن مخاوف تل أبيب من سعى القرضاوي إلى تحويل مصر إلى دولة خامنئية سنية.
وقال باخور فى مقالة نشرها على موقعه الخاص على شبكة الانترنت "جي بلانت" :" إن عودة القرضاوي إلى القاهرة جاءت لتعطي الثورة المصرية وجها وهوية اسلامية. فهو ضد الولايات المتحدة، والشيعة وبالطبع هو مع نظام اسلامي للشريعة في مصر وهو ما يعتبر ضربة شديدة لكل من اعتقد ان مصر تسير نحو الديمقراطية ومؤشر لما هو آت فى مصر".
وفى محاولة للتحذير والترهيب من عودة الشيخ القرضاوي إلى مصر زعم باخور فى مقالته أن السيناريو الأكبر خطورة على مصر حالياً هو تحولها إلى إيران الثانية, فمثلما حدث فى طهران عام 1978عندما كافح متظاهرو اليسار العلماني لإسقاط الشاه ومع عودة الخميني لإيران أزاحهم عن الطريق وتولى مقاليد الحكم هناك.
التدخل الأمريكي:
على ضوء ذلك دعا الخبير الصهيوني المسئولين بالإدارة  الأمريكية بضرورة التصدي للشيخ القرضاوي وأنصاره من حركة الإخوان المسلمين، معللاً ذلك بوجود مصالح استراتيجية مصيرية بين واشنطن وتل أبيب تحتم على الأمريكيين منع سقوط مصر في قبضة القرضاوي، وأن الأمريكيين مطالبين بإعداد الأدوات التي يمكنهم من خلالها ان يؤدوا دورهم كحراس العالم الحر، على حد زعمه.
وبينما زعمت صحيفة يديعوت أحرونوت العبرية في إحدى مقالاتها الافتتاحية بان الشيخ القرضاوي يمتلك ورقتان للعب بها على الساحة السياسية الآن هما : قناة 'الجزيرة' التي ستستمر في تمكينه من الوصول مباشرة الى كل بيت مسلم، وأموال أمير قطر الذي يغدق عليه بها حتى اليوم، ليساعده في المستقبل أيضا. أكد المستشرق "الإسرائيلي" مردخاي كيدار، في دراسة نشرها بمركز موشيه ديان لدراسات الشرق الأوسط، على أن الفترة المقبلة قد تكون في واقع الامر واحدة من أكثر الفترات التي ستشهد الاضطرابات الاجتماعية والسياسية في مصر، اذا امتنع المجلس الأعلى للقوات المسلحة في مصر عن اخذ زمام المبادرة بيديه لمدة اطول، خاصة إذا لم تحدث سلسلة من الاغتيالات السياسية.
القرضاوي القائد:
وتابع دراسته قائلاً: "إن حالة الاضطراب هذه يمكنها أن تدفع الكثير من المصريين للاعلان عن رغبتهم في ان تُستجلب لمصر شخصية قوية يمكن الاعتماد عليها، ولا تتزعزع، وجدول اعمالها واضح، على ضوء ذلك ستكون هذه الشخصية، على الأرجح، من قادة جماعة الاخوان المسلمين، مثل الشيخ يوسف القرضاوي" مشيرا إلى أن الشيخ القرضاوي يتمتع بنفوذ وتأييد واسع في العالمين العربي والاسلامي، وبالتالي فانّه قد يُستدعى لادارة الأمور في مصر، وأن خطبته الأخيرة في قلب ميدان التحرير بالقاهرة عضضت من هذا الاتجاه، خاصة وأنه دعا فيها إلى إنقاذ مصر من الفوضى. وغنيُ عن القول انّه سيقود البلاد في الاتجاه الاسلامي، على حد قول الخبير الصهيوني.
وخلص المستشرق "الإسرائيلي" في دراسته إلى أن المجتمع المصري سيعاني على المدى القريب من دوامة غير متناهية من المكائد السياسية وعدم الاستقرار، والاحداث التي ستشهدها مصر ستوفر كثير من العناوين المقلقة للغاية، وبالتالي على حكومات العالم ان تكون في حالة تاهب ومتيقظة حيال التطورات القادمة بمصر، هذه التطورات التي يمكن ان تهدد قناة السويس، والسلام مع "إسرائيل والاستقرار الإقليمي في منطقة الشرق الاوسط.
ختاماً نؤكد على أن الاهتمام الكبير من وسائل الإعلام والمراكز البحثية داخل الكيان الصهيوني بشخصية الشيخ يوسف القرضاوي، تعكس  في المقام الأول مدى قلق قادة تل أبيب من التحول الإسلامي لمصر بعد انتهاء حقبة الرئيس المخلوع حسني مبارك، على اعتبار أن الصحوة الإسلامية في مصر لن يمكن إيقافها فيها فقط، وأنها ستنتشر، بلا محالة في باقي ربوع الوطن العربي، وهو ما سيكون الخطر الأكبر على دولة الاحتلال وحليفتها الكبرى الولايات المتحدة الأمريكية.
ويمكننا أن نستخلص نتيجة مهمة مما سبق، وهى أن "إسرائيل" لا تخشى حالياً من عودة الشيخ القرضاوي إلى مصر، بقدر ما تخشاه من تداعياتها ودلالاتها المستقبلية، وظهور زعامة مصرية تتمتع بنفس قدراته وتؤمن بأفكاره...وهذا بحق ما تخشاه "إسرائيل".

Allah SWT mengurniakan rahsiaNya kepada pengamal Ilmu

http://www.4shbab.net/vb/imgcache/22290.png
“Barangsiapa mengamalkan apa-apa yang ia ketahui, maka Allah akan mewariskan kepadanya ilmu yang belum diketahuinya, dan Allah akan menolong dia dalam amalan nya sehingga ia mendapatkan surga. Dan barangsiapa yang tidak mengamalkan ilmunya maka ia tersesat oleh ilmunya itu. Dan Allah tidak menolong dia dalam amalannya sehingga ia akan mendapatkan neraka “. (hadits)