"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Monday, March 14, 2011

Puluhan remaja berarak di Riyadh walau dikawal ketat

http://www.assabeel.net/images/stories/2011/03/14/96333.jpg
Nota :
Kerajaan saudi mengawal ketat pergerakkan rakyatnya walaupun diwaktu solat di mana-mana masjid.
Terjemahan Google
(Reuters) - Puluhan Saudi aktif berkumpul di depan Kementerian Dalam Negeri di Riyadh pada hari Ahad untuk menuntut pembebasan kerabat tahanan selepas dua hari dari kegagalan untuk menetapkan hari protes kerana kehadiran keselamatan berat.
Melarang protes Kerajaan Arab Saudi. Kementerian Dalam Negeri membantah protes terjadi. Tidak mungkin bagi wartawan untuk mendekati sebatian perkhidmatan dikelilingi oleh keselamatan yang ketat, tetapi mereka melihat puluhan orang berdiri di sana, sedangkan berhenti puluhan aparat keamanan dekat dengan sisi bas dan kereta polis.
Aktivis mengatakan orang-orang itu meminta wawancara, Putera Nayef bin Mohammed, seorang pegawai kontraterorisme di Kerajaan untuk menuntut pembebasan tahanan mengatakan mereka telah diadakan untuk masa yang lama tanpa pengadilan.
Dia mengatakan seorang aktivis yang menghadiri rapat umum pada keadaan anonimiti, "Dua daripada kita sudah minggu lalu Kami diberitahu hari ini bahawa putera tidak ada .."
Undangan telah dilancarkan di laman rangkaian sosial untuk menetapkan hari protes anti-kerajaan pada hari Jumaat tetapi belum menerima respon sedikit selepas polis meningkatkan kehadiran mereka untuk pelaksanaan larangan ketat pada demonstrasi. Ada protes kecil di timur minoriti Syiah di negara itu, yang telah lama mengeluhkan marginalisasi.
Dan Arab Saudi setakat ini telah lolos dari rusuhan yang menggulingkan Presiden Mesir dan Tunisia, dan menyebar ke negara-negara Teluk yang lain, tetapi pembangkang telah meningkat di Arab Saudi, yang tunduk pada aturan monarki mutlak tanpa parlimen terpilih.
Protes di Riyadh bahkan sedikit cabaran untuk kerajaan Saudi yang cuba untuk menunjukkan bahawa negara ini stabil pada saat protes-protes mengamuk di seberang sempadan di Bahrain, Yaman dan Oman. Arab Saudi memegang lebih daripada 400 bilion dolar cadangan devisa, yang menempatkan dalam kedudukan yang lebih baik dari negara-negara Arab yang lain untuk menghilangkan semua tekanan sosial seperti kadar pengangguran yang tinggi di antara orang-orang muda.
Kata Raja Abdullah bin Abdul Aziz bulan lepas untuk memberikan Saudi nilai mencapai $ 37 bilion untuk mengurangkan tekanan sosial.
Dan memastikan bahawa Arab Saudi bekalan tenaga ke Barat selama puluhan tahun dan panggilan untuk protes menekan pasaran dalam keadaan tegang.
Dan menunjukkan gambar dari laman tersebut telah tersenarai dalam saring puluhan sosial laki-laki berkumpul damai di depan Kementerian di Riyadh pusat. Nampaknya tidak akan meneriakkan slogan-slogan dan membawa sepanduk sebagai protes.
Mansour al-Turki, juru bicara Kementerian Dalam Negeri kepada Reuters bahawa tidak ada yang terjadi di depan perkhidmatan. Dia mengatakan, dia meninggalkan perkhidmatan hanya tidak apa-apa di sana.
Para aktivis mengatakan bahawa kepekatan pameran serupa selama lima minggu terakhir, walaupun mereka lebih sedikit jumlahnya. Kerajaan menafikan ini.
Terdakwa Amnesty International dan aktivis yang lain dalam bidang hak asasi manusia, Arab Saudi mengadakan sejumlah besar orang tanpa mahkamah sebagai sebahagian daripada kempen terhadap al-Qaeda, yang melancarkan kempen keganasan dalam kerajaan antara 2003 dan 2006. Riyadh membantah tuduhan itu.
Kemudian pada hari dikutip oleh media rasmi sebagai Menteri Dalam Negeri Putera Nayef bin Abdul Aziz, saudara laki-laki setengah Raja Abdullah yang mengatakan bahawa orang-orang dari Kerajaan "setia" kekecewaan rancangan "beberapa orang jahat" protes.
Putera Nayef menambah bahawa pihaknya memberi amaran minggu lalu bahawa protes non-Islam dan tidak sah "Kami ingin membuat beberapa orang jahat dari Kerajaan terakhir, tempat kekacauan dan demonstrasi bebas dari tujuan mulia."
السبيل -  (رويترز) - قال نشط إن عشرات السعوديين تجمعوا أمام وزارة الداخلية في الرياض اليوم الأحد للمطالبة بالافراج عن أقارب معتقلين بعد يومين من فشل تنظيم يوم من الاحتجاجات بسبب وجود أمني مكثف.

وتحظر المملكة العربية السعودية الاحتجاجات. ونفت وزارة الداخلية حدوث احتجاج. ولم يتسن للصحفيين الاقتراب من مجمع الوزارة المحاط بحراسة مشددة لكنهم شاهدوا عشرات الرجال يقفون هناك بينما وقف العشرات من قوات الامن على مقربة بجانب حافلات وسيارات للشرطة.

وقال نشطاء ان الرجال كانوا يطلبون مقابلة الامير محمد بن نايف مسؤول ملف مكافحة الارهاب بالمملكة للمطالبة بالافراج عن سجناء يقولون انهم محتجزون منذ فترة طويلة بدون محاكمة.

وقال أحد النشطاء ممن شاركوا في التجمع رافضا ذكر اسمه "جاء اثنان منا بالفعل الاسبوع الماضي. تم ابلاغنا اليوم بان الامير غير موجود."

وكانت دعوة أطلقت عبر مواقع التواصل الاجتماعي لتنظيم يوم من الاحتجاجات المناهضة للحكومة يوم الجمعة لكنها لم تلق استجابة تذكر بعد ان كثفت الشرطة وجودها لتطبيق حظر صارم على التظاهر. وجرت احتجاجات صغيرة في شرق البلاد للاقلية الشيعية التي شكت طويلا من التهميش.

ونجت السعودية حتى الان من الاضطرابات التي اطاحت برئيسي مصر وتونس وامتدت إلى دول خليجية اخرى لكن المعارضة تزايدت في السعودية التي تخضع لحكم ملكي مطلق بدون برلمان منتخب.

وتمثل الاحتجاجات في الرياض حتى ولو كانت صغيرة تحديا للحكومة السعودية التي تحاول ان تبين ان البلاد مستقرة في الوقت الذي تستعر فيه الاحتجاجات عبر حدودها في البحرين واليمن وسلطنة عمان. وتملك السعودية اكثر من 400 مليار دولار من احتياطيات النقد الاجنبي وهو ما يجعلها في وضع افضل من دول عربية اخرى لتهدئة اي ضغوط اجتماعية مثل ارتفاع نسبة البطالة بين الشباب.

وأعلن الملك عبد الله بن عبد العزيز الشهر الماضي تقديم منح للسعوديين بقيمة نحو 37 مليار دولار لتخفيف الضغوط الاجتماعية.

وتضمن المملكة العربية السعودية امدادات الطاقة للغرب منذ عقود وأصابت الدعوات إلى الاحتجاجات الاسواق بحالة من التوتر.

وأظهرت صور جرى تداولها على موقع توتير للتواصل الاجتماعي عشرات الرجال يتجمعون سلميا أمام الوزارة بوسط الرياض. ولم يكن يبدو انهم يرددون شعارات أو يحملون لافتات احتجاجية.

وقال منصور التركي المتحدث باسم وزارة الداخلية لرويترز انه لم يحدث شيء أمام الوزارة. وأضاف انه غادر الوزارة للتو ولم يكن هناك اي شيء.

ويقول نشطون ان تجمعين مماثلين اقيما خلال الاسابيع الخمسة المنصرمة رغم انهما كانا اقل عددا. وتنفي الحكومة هذا.

وتتهم منظمة العفو الدولية وناشطون اخرون في مجال حقوق الانسان السعودية باحتجاز عدد كبير من الاشخاص بدون محاكمة في اطار حملتها ضد القاعدة التي شنت حملة عنف داخل المملكة بين عامي 2003 و2006. وتنفي الرياض هذا الاتهام.

وفي وقت لاحق اليوم نقلت وسائل الاعلام الرسمية عن وزير الداخلية الامير نايف بن عبد العزيز الاخ غير الشقيق للعاهل السعودي قوله إن شعب المملكة "الوفي" أحبط خطط "بعض الأشرار" تنظيم احتجاجات.

وأضاف الامير نايف الذي حذرت وزارته الاسبوع الماضي من ان الاحتجاجات غير اسلامية وغير شرعية "لقد أراد بعض الأشرار أن يجعلوا من المملكة بالأمس مكانا للفوضى والمسيرات الخالية من الأهداف السامية."

No comments: