"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Saturday, March 5, 2011

10 Cara capai impian anda

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXzdeTCOOFxHlAmS_A7Vdg01d70C3eTPQqvHMQqqYYvtaUJCRpJpmhFNDn_JFoHIP_EiMHif_62ta_HoBRXsxZI1wu927PSUi8lWp_pt8sDd5X_eQhP9umUmPvQ2tDrQGu-wf7mW070RIm/s320/Taman+ulama.jpg
1. Imbas kembali apa yang kita lakukan dari awal tahun hingga ke hujung tahun.Bina soalan-soalan dari aspek perancangan,tindakan, kekuatan dan kelemahan anda sepanjang tahun supaya kesilapan lalu tidak diulangi dan menambahbaikkan kekuatan anda.
2. Pastikan matlamat anda adalah khusus dan bukannya umum. Saya nak sihat (umum). Sepatutnya saya nak berhenti merokok dan minum air manis sekali sehari.
3.Matlamat anda boleh diukur.Misalnya saya nak bersenam 3 kali seminggu atau saya nak menulis 2 buku setahun atau saya ingin mencapai pendapatan RM10k sebulan
4.Matlamat anda dituliskan senarainya dan mudah untuk dibaca setiap hari. Menulis adalah satu cara yang berkuasa mempengaruhi minda bawah sedar anda kerana ianya seperti perjanjian yang kukuh untuk dilaksanakan dan pastikan anda kerap mengulang baca impian anda.
5.Mestilah munasabah. Jika anda sekarang berumur 55 tahun adalah kurang munasabah jika anda ingin bercita untuk menjadi pelari pecut 1oo meter .
6. Mesti ada tarikh dead line iaitu tuliskan tarikh jangkaan untuk capai matlamat. Contoh 3 bulan lagi iaitu pada 2hb Mac 2009 saya akan siapkan sebuah buku motivasi.
7. Perlu dibuat perancangan pilihan langkah-langkah capai matlamat.Tanpa perancangan seolah-olah tindakan anda seperti berada di hutan tebal tidak ada kompas.
8. Perlu ada motivasi yang kuat.Anda mesti ada sebab yang kuat mengapa anda amat memerlukan capai matlamat.
9. Pastikan apa yang anda impikan benar-benar anda menyukai bukan orang lain yang suruh
10. Terus bertindak,dan bertindak dan bertindak sambil muhasabah diri bagi mengatasi halangan yang mendatang,Jangan putus asa sehingga anda capai matlamat.

No comments: