"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Tuesday, March 15, 2011

Jutaan Hikmah kepada pencinta dan pengamal Ilmu Allah SWT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgigqEuypoYSUEayFXknVtxmMwpemde3CG5SxqgEdO36nzkV9GOkhlrp3fFEnMfWWgvWacRZTpI8koBwUhqEol1AVqIFUPOJoKsW3gVaT0YJGhZCpEirdBNh5aqwwXWSbj7FDVNlJvXkJv9/s400/hikmah3.jpg
Firman Allah ta'ala:

يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَآءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ ٱلأَلْبَاب
Allah menganugerahkan al hikmah (kepahaman yang dalam tentang Al Qur'an dan As Sunah) kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barang siapa yang dianugerahi al hikmah itu, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah). 
~Surah Al-Baqarah:269. 
Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam:
الحكمة ضالة المؤمن فحيث وجدها فهو أحق بها
Hikmah itu adalah barang kehilangan bagi orang mukmin.Dimana saja ia mendapatinya,maka dia yang paling berhak terhadapnya.
~Riwayat Imam Ibn Majah.
Kata Para Ulama:
من بركة العلم عزو كل قول إلى قائله
Diantara keberkatan ilmu ialah menisbahkan setiap kekata itu kepada yang berkata.
Kekeliruan yang bermain di fikiran orang....
Ada yang bertanya-tanya (bukan kepada saya tapi melalui orang lain):
"Kenapa saya suka mengambil kata2 ulama tertentu seperti Al-Habib Umar sedangkan kita mempunyai Al-Quran dan Al-Hadith ?! "
Dalam maksud yang lain 'taksub' dengan ulama tertentu.
Kita perlu faham maksud ta'asub disini.Istilah ta'asub dalam Kamus Dewan edisi ke-4 bermaksud :"Kuat pegangan atau keyakinan yang keterlaluan terhadap sesuatu atau seseorang, fanatik." Keterlaluan ini berlaku apabila ia menganggap bahawa hanya pendapat yang dipegangnya itu betul dan pendapat yang lain itu salah.
Kenapa saya banyak mengambil kata2 Sayidi Al-Habib Ibn Hafidz?

Kerana...
-Apabila saya mendengar kalamnya,saya mendapati hikmah disitu dan mengambilnya untuk dikongsikan bersama sebagai 1 perkongsian.
-Keseringan mendengar ceramahnya, menjadikan saya lebih banyak mendapat faedah darinya berbanding dari ulama yang lain.
-Kalamnya itu sangat terkesan kepada diri saya kerana selalunya apa yang beliau katakan,pasti akan terkena pada diri alfaqir ketika itu.
-Dia umpama ayah saya secara ruh.
Kata Syeikh Athiyyah Mustafa Muhammad Hussein :
"Sheikh Murabbi yang mentarbiyah kita umpama ayah dan para ulama yang mengajarkan kita ilmu adalah umpama pakcik2 saudara kita."
Sejauh ini,alfaqir rasa apabila memetik kata2 beliau,tidak lagi menyalahkan kata2 yang lain.Dan tidak pula menjadikan kata2 beliau sebagai dalil syara' seperti Al-Quran dan Al-Sunnah.Ia hanya sebagai kata2 hikmah yang dijadikan buat renungan bersama.
Ada sebahgian yang mengambil kekata orang tanpa menisbahkan kekata tersebut kepada pemiliknya demi mengelakkan diri dari dipanggil orang sebagai 'ta'asub pada si fulan' atau tidak mahu menunjukkan bahawa dirinya tiada mempunyai apa2,kerana yang diambil semuanya dari kata2 para ulama bukan dari diri sendiri?! Ajib...
Kenapa para ulama mengatakan "Diantara keberkatan ilmu ialah menisbahkan setiap kekata itu kepada yang berkata " ???
Cuba kita amati...
-Apabila kita menisbahkan kekata itu pada seseorang,ia memberi isyarat bahawa Kita tidak mempunyai apa2 iaitu sedar diri bahawa dirinya JAHIL.
-Amanah dalam menyebarkan ilmu.
-Senang untuk dirujuk bagi yang mendengar.
-Jika berlaku kesalahan ,boleh dikenal pasti kesalahan itu berpunca dari pihak mana dan tidak menisbahkan ia kepada agama.
Teringat Akhlak Ulama kami,Sheikh Yusri Jabr Al-Hasani apabila membahagikan nota ilmu
kepada kami dan berkata:
"Saya mahu kalian tulis di nota ini, nama saya, pada tarikh sekian ,di tempat sekian, kerana jika ia baik,maka segala pujian buat Allah,akan tetapi jika sebaliknya,saya yang dipersalahkan bukan agama."
Kesimpulan: Berlapang dada untuk menerima hikmah dari sesiapa pun.
Ya Allah,Bersihkan hati kami dari segala penyakit2 hati yang menghijabkan kami dari menerima hikmahMu...
Rujukan :

No comments: