"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Sunday, April 3, 2011

Wanita Kanada pertama bertudung dalam tentera Kanada


http://www.hespress.com/_img/wafaecanadianarmy.jpg
Terjemahan Google
Peribadi yang tegas yang dimiliki dan Q-Dabbagh, seorang pemimpin yang naik ke peringkat komander - leftenan, dan ahli-ahli pertama dari angkatan bersenjata Kanada memakai tudung.
Para Jeneral David Johnston untuk memberikan pingat pertama dari eksekutif perkhidmatan untuk lima puluh elemen Tentera Kanada Wafa Dabbagh, salah satu daripada mereka, dan berkata selepas itu, berkata: "Saya tidak berusaha untuk membuktikan sesuatu atau menjadi yang pertama dalam apa yang saya hanya mencari pekerjaan yang anda cari. untuk petualangan. "
Dan bercerita tentang Skinner setelah mereka pindah dari pasukan sedikit untuk solat lagi sebelum salah satu petugas, dan bertanya mengapa dia pergi, dan jika ada seseorang terganggu. Bunga di tetangga mendengar tentang mereka, dan segala sesuatu yang baik-baik saja, dan saya menjelaskan kepadanya bahawa dia berdoa kepada Tuhan, karena harus ada waktu untuk menyendiri dengan satu dengan Tuhan.
Kejijikan Barat Ketua Kol Stephen Costner berkata: "Ini hati yang baik, tetapi mereka juga tahu kapan harus tegas."
Dalam pernyataan kepada media mengatakan al-Dabbagh: "Aku ingin Kanada tahu bahawa ada orang-orang melayani Kanada bukan orang-orang dengan rambut pirang dan mata biru, dan kita bekerja bersama-sama: putih, hitam, Asia, keturunan Arab dan penduduk Dan saya - dengan rendah hati - Aku tidak hanya salah satunya .."
* Sumber: Ottawa Citizen
شخصية عنيدة تلك التي تملكها وفاء الدباغ، الرائدة التي ارتقت الى رتبة قائد- ملازم، وأول عضو في القواتالمسلحة الكندية ترتدي الحجاب.
وقد قام الجنرال ديفيد جونستون بمنح أول ميداليات للخدمة التنفيذية لخمسين من عناصر القوات الكندية كانت وفاءالدباغ واحدة منهم، والتي صرحت عقب ذلك قائلة: " لم أكن أحاول إثبات أي شيء أو أن أكون الأولى في أي شيء.كنت فقط أبحث عن عمل كما كنت ابحث عن المغامرة".
وتحكي الدباغ أنها ذات مرة ابتعدت عن الفريق قليلا لأداء الصلاة، فجاءها أحد الضباط، وسألها عن سبب ذهابهابعيدا، وإذا ما كان هنالك شخص ما يزعجهافشكرته على اهتمامه بأمرها، وان كل شيء على ما يرام، وشرحت لهأنها كانت تصلي لله، إذ هنالك وقت يجب أن يخلو فيه المرء مع ربه.
وقد مدحها رئيسها الكولونيل ستيفان كوستنر قائلا:" إنها طيبة القلب، لكنها أيضا تعرف متى تكون حازمة".
وفي تصريح لوسائل الإعلام قالت الدباغ:" أريد الكنديين ان يعرفوا أن هناك أناسا يخدمون كندا ليسوا من ذوي الشعر الأشقر والعيون الزرقاء، ونحن نعمل جميعا معا: الأبيض والأسود والآسيوي والعربي والساكن الأصلي. وأنا – بتواضع شديد - لست إلا واحدة من هؤلاء ".
*المصدر: اوتاوا سيتيزن

No comments: