"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Tuesday, February 22, 2011

Tentera Mesir akan menyelamat orang awam libya

http://images.alwatanvoice.com/news/large/3895149723.jpg
صرح مصدر مصري مسئول بان القاهرة أبلغت طرابلس رسميا بأنها قد تتدخل عسكريا في ليبيا لحماية مواطنيها الذين قالت إنهم يتعرضون للقتل.
Tentera Mesir akan memasuki libya demi mempertahankan orang awam serta rakyat mesir yang berada di libya.
Tentera Mesir akan menghantar beberapa buah jet pejuang untuk mengiri kapal yang akan mengangkut rakyat mesir keluar daripada libya.
ونقلت صحيفة "العرب" القطرية عن المصدر الذي لم تكشف عن هويته أن مصر اعتبرت تصريحات ابن الزعيم الليبي سيف الإسلام القذافي، التي اتهم فيها المصريين المقيمين في ليبيا بالمشاركة في الثورة الجارية هناك، تحريضا صريحا ضدهم.
في هذة الاثناء ، ذكرت تقارير اخبارية أن ليبيا سمحت لطائرتين عسكريتين مصريتين توجهتا الى طرابلس بإجلاء عمال مصريين، فيما يكثف المجلس الاعلى للقوات المسلحة المصرية الذي يدير البلاد التواجد الامني عند الحدود مع ليبيا .
واعلن وزير الخارجية أحمد أبو الغيط الثلاثاء ان ليبيا سمحت لطائرتين تابعتين للقوات المسلحة المصرية بالهبوط في البلاد لنقل الرعايا المصريين الموجودين هناك.
وأضاف ابو الغيط أن مصر للطيران ستسير أيضا 4 طائرات تابعة لها لنقل الرعايا المصريين من ليبيا وجميع تلك الطائرات ستعمل على مدار اليوم.
وناشد المصريين الراغبين في مغادرة ليبيا بالتنسيق مع السفارة المصرية.ولم يتضح على الفور المطار الذي سيسمح للطائرات بالهبوط فيه أو متى ستهبط.
فى الوقت نفسه يعتزم فتح معبر السلوم لتمكين المرضى والمصابين من دخول مصر، اثر تدهور الاوضاع في عدد من المدن الليبية.
وفي الوقت نفسه ، أعلنت وزارة الخارجية المصرية أنها تلقت ما يفيد بوفاة اثنين من المصريين العاملين في ليبيا، هما متولي متولي عمر بازيني من محافظة البحيرة وأيمن رزق عبد الظاهر من محافظة المنيا، وذلك بطلقات نارية في حين تمت عودة 4 آلاف مصري عبر منفذ السلوم البري، كما قامت شركة مصر للطيران بإحضار نحو 260 مصريا الإثنين.
وتشهد ليبيا احتجاجات شعبية عارمة منذ حوالي اسبوع تطالب برحيل القذافي واسقاط نظامه وسط أنباء عن قمع شديد للمتظاهرين عبر استخدام طائرات حربية ومدافع ثقيلة أدت إلى سقوط مئات القتلى والجرحى فضلا عن انباء تحدثت عن استعانة القذافي بمرتزقة افارقة لقمع المتظاهرين.
وكان المتظاهرون سيطروا مساء الاحد على أغلب مدن البلاد كما انضم إليهم بعض وحدات الجيش ومعظم قبائل البلاد ، مما دفع القذافي الى استخدام اساليب اكثر وحشية في قمع المحتجين.
Surat kabar yang dikutip "Arab" negara untuk sumber, yang tidak mendedahkan identitinya, bahawa Mesir dianggap laporan pemimpin Libya putra Saif al-Islam Gaddafi, di mana beliau dituduh ekspatriat Mesir di Libya untuk menyertai dalam revolusi berlaku di sana, hasutan dan jelas melawan mereka.
Sementara itu, laporan berita mengatakan bahawa Libya telah memungkinkan dua pesawat tentera Mesir pergi ke Mesir pekerja dievakuasi Tripoli, sementara memperhebat Dewan Tertinggi angkatan bersenjata Mesir, yang menjalankan kehadiran keselamatan negara di sempadan dengan Libya.
Dan Menteri Luar Negeri Ahmed Aboul Gheit mengatakan pada hari Selasa bahawa Libya telah memungkinkan dua pesawat dari angkatan bersenjata Mesir untuk mendarat di negara itu untuk pemindahan warga Mesir yang ada di sana.
Aboul Gheit menambah bahawa Mesir Air akan berjalan juga 4 pesawat harus memindahkan warga negara Mesir dari Libya dan semua pesawat ini akan beroperasi sepanjang hari.
Ia mengimbau untuk Mesir yang ingin meninggalkan Libya dalam koordinasi dengan kedutaan Mesir. Apakah tidak akan jelas lapangan terbang, yang akan membolehkan pesawat untuk mendarat atau ketika akan jatuh.
Sementara itu, bercadang untuk membuka persilangan Salloum untuk membolehkan orang sakit dan terluka masuk ke Mesir, selepas merosot situasi di sejumlah kota Libya.
Pada masa yang sama, Kementerian Luar Negeri yang telah menerima manfaat dari kematian dua pekerja Mesir di Libya, dua Metwally Metwally Omar Pasini dari wilayah tasik dan Ayman Razek Abdel Zaher wilayah Minya, dan bahawa tembakan luka sementara adalah kembalinya 4 ribu atas tanah Salloum port , sebagai ketua EgyptAir, membawa sekitar 260 Isnin Mesir.
Libya mengalami protes besar-besaran sekitar seminggu yang lalu menuntut berlepas al-Qadhafi dan rejim ke bawah di tengah laporan penindasan berat dari demonstran dengan menggunakan pesawat tentera dan senjata berat telah menyebabkan beratus-ratus kematian dan kecederaan serta berita berbicara mengenai penggunaan tentera bayaran Afrika Gaddafi untuk menekan para demonstran.
Para pengunjuk rasa disita pada Minggu malam bandar-bandar besar negara juga bergabung dengan beberapa unit tentera dan sebahagian besar suku negara, mendorong Gaddafi untuk menggunakan kaedah yang lebih brutal untuk menekan para demonstran.
Listen
Read phonetically

No comments: