"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Monday, March 28, 2011

Gadafi menipu tenteranya

http://38.121.76.242/memoadmin/media//version4_KazafyMortazaka_340_309_.jpg
Terjemahan Google
Menuduh tentera pemberontak keluarga Libya, Kolonel Muammar Gaddafi bahawa ia telah tertipu untuk membayar mereka untuk melawan rakan senegaranya di bahagian timur Libya, melalui tuduhan bahawa pengadu untuk menjatuhkan itu dari "Al-Qaeda".
Para askar ditahan di sebuah bilik di rumah sakit Benghazi - dalam tahanan para pemberontak - untuk terkejut ketika mereka mendapati bahawa "musuh bukan pengganas al-Qaeda, atau agen Mossad (peranti Israel Perisikan) dan tentera bayaran asing, sebagai tuntutan rejim."
Azumi, "kata Ali Mohamed (25 tahun) bahawa cadangan pasukan dan keluarga dari kedua-dua puluh Mac, selepas konvoinya terkena oleh Libby 400-askar dan tentera bayaran Afrika, pengeboman udara di jalan dekat gurun Ajdabiya (160 km selatan Benghazi).
Dikisahkan bagaimana ia melihat "dua orang meninggal dunia di depannya, dan kemudian kehilangan kesedaran," menunjuk kaki kanannya yang terkena pecahan peluru, menunjukkan bahawa ia bertugas untuk memastikan keselamatan di wilayah ini, "dan melawan tentera bayaran Al-Qaeda" sebagaimana yang dituntut oleh Gaddafi hanya itu "terkejut" ketika dia mendapati bahawa dia sedang memerangi warga negaranya sendiri , seperti yang dilaporkan Agence France-Presse mengutip.
Dia menekankan bahawa semua telefon disita daripada mereka di Tripoli agar tidak mengganggu maklumat luaran tentang akaun kerajaan, kecuali bahawa selepas ko-eksistensi dengan para pemberontak di kubu mereka di Benghazi dan menerima doktor penjagaan kata Azumi "Sekarang saya ingin melawan kekuatan Gaddafi."
Roy dan tenteranya Mostafa Mohammad Ali Bagaimana jatuh dalam penyergapan oleh pemberontak pada 18 Mac ketika ia keluar dari Ajdabiya ditembak enam kali, tetapi selamat tidak seperti tiga tentera yang bersamanya di dalam kereta, SUV, yang membawa bendera hijau untuk sistem.
Menceritakan bahawa ia diberitahu bahawa pelanggan pejuang "Israel" direkrut Tunisia, Mesirdan Syria, di bawah pengaruh ubat untuk memancing kerusuhan.
Dijelaskan, dan menunjuk pengawalnya tidak meninggalkan dia, "aku pro (Gaddafi) juga disiapkan, selepas mendapati pertempuran kebenaran" dan "Di Benghazi, mereka menemukan sebuah revolusi muda untuk menamatkan kegelapan bahawa kita hidup di dalamnya."
Seperti rakannya, Reserve, mengatakan bahawa para pemberontak berjanji untuk melepaskan dia dan dapat kembali kepada keluarganya setelah jatuhnya Gaddafi.
Selain dua tentera berbaring Hassan juga bagus dan Ibrahim (30 tahun) adalah kritikal terluka dan terluka milik awak tangki tiba di Benghazi pada tarikh 19 Mac, setelah menerima arahan untuk mengendalikan lapangan terbang, tetapi ia adalah peluru berpandu anti-tank dipecat oleh Althagar.
Shell hit gelendong pada tangki terbakar terkena pecahan peluru di punggung dan lengan kanan dan kaki dan kepala. Dan kata-katanya bertentangan, katanya pertama yang dia ingin melarikan diri "agar tidak menembak orang yang tidak bersalah" dan menambah bahawa itu "Mottagina ia memintanya untuk memerangi pengganas."
Reserve mengatakan bahawa Muhammad muda Hassan "terluka di kepalanya, dan bahawa setiap kali ia menceritakan cerita yang berbeza." Para tahanan kadang-kadang menceritakan askar di hadapan penjaga mereka hal-hal yang bertentangan.
Namun penyelia kakitangan perubatan jelas menegaskan kedudukannya di tahanan, kata doktor adalah untuk bermeditasi dalam panel sinar dengan "Aku Oaljhm kerana mereka adalah manusia dan saya seorang Muslim."
Apa yang dimaksudkan dengan pemimpin Libya Muammar Gaddafi, penindasan protes menuntut para pemberontak sejak 17 titis Februari lalu itu telah menjadi gambaran para demonstran agen kesejahteraan "Al-Qaeda" berjuang di bawah pengaruh ubat-ubatan.
اتهم جنود ليبيون أسرهم الثوار، العقيد معمر القذافي بأنه قام بخداعهم ليدفع بهم إلى قتال مواطنيهم في شرقي ليبيا، من خلال المزاعم بأن هؤلاء المطالبين بإسقاطه ينتمون إلى تنظيم "القاعدة".
وأعرب الجنود المحتجزون في إحدى غرف مستشفى بنغازي- تحت حراسة الثوار- عن استغرابهم عندما اكتشفوا أن "العدو ليس إرهابيا من تنظيم القاعدة، ولا عميلا للموساد (جهاز الاستخبارت الإسرائيلي) ولا من المرتزقة الأجانب كما كان النظام يدعي".
وقال عزومي علي محمد (25 سنة) إنه جندي احتياطي وأسر في العشرين من مارس بعد أن تعرضت قافلته التي تضم 400 جندي ليبي ومرتزقة أفارقة، لقصف جوي على الطريق الصحراوية قرب إجدابيا (160 كلم جنوب بنغازي).
وروى كيف أنه رأى "شخصين يموتان أمامه، وبعد ذلك فقدت الوعي"، مشيرا إلى ساقه اليمنى التي اصيبت بشظية قذيفة، لافتا إلى أنه كان مكلفا ضمان أمن المنطقة "وقتال مرتزقة القاعدة" كما ادعى القذافي إلا أنه "فوجئ" عندما اكتشف أنه يقاتل مواطنيه، وفق ما أوردت وكالة الصحافة الفرنسية نقلاً عنه.
وأكد أن كل الهواتف النقالة صودرت منهم في طرابلس كي لا تشوش معلومات خارجية عن الرواية الحكومية، إلا أنه وبعد أن تعايش مع الثوار في معقلهم في بنغازي وتلقى عناية أطبائهم قال عزومي "أريد الآن أن أقاتل ضد قوات القذافي".
وإلى جانبه روى العسكري مصطفى محمد علي كيف سقط في كمين نصبه الثوار في 18 مارس عندما كان خارجا من أجدابيا فأصيب بست رصاصات لكنه نجا خلافا لثلاثة جنود كانوا معه في السيارة الرباعية الدفع التي كانت تحمل العلم الأخضر للنظام.
وروى أنه قيل له إن عملاء "إسرائيلين" جندوا مقاتلين تونسيين ومصريين وسوريين تحت تأثير مخدرات لافتعال اضطرابات.
وأوضح، وعين حارسه لا تفارقه، "كنت مواليا (للقذافي) ولم أعد كذلك، بعد أن اكتشفت حقيقة المعارك" وأضاف "في بنغازي وجدت شبانا يقومون بثورة لوضع حد للظلمات التي كنا نعيش فيها".
وعلى غرار زميله الاحتياطي، قال إن الثوار وعدوا باطلاق سراحه وسيتمكن من العودة إلى عائلته بعد سقوط القذافي.
وإلى جانب الجنديين يرقد أيضا ونيس إبراهيم حسن (30 سنة) المصاب بجروح بالغة وكان ينتمي إلى طاقم دبابة وصلت الى بنغازي في 19 مارس بعد أن تلقت تعليمات للسيطرة على المطار، لكنه أصيب بقذيفة مضادة للدروع أطلقها الثقار.
وأصابت القذيفة سكة حديدية في الدبابة أصابته شظاياها الحارقة في ظهره وذراعه اليمني وساقيه ورأسه. وجاءت أقواله متناقضة فقال أولا إنه كان يريد الفرار "كي لا أطلق النار على الأبرياء" ثم أضاف إنه كان "متقينا إنه طلب منه قتال إرهابيين".
وقال الاحتياطي الشاب محمد إن حسن "أصيب في راسه وإنه في كل مرة يروي حكاية مختلفة". وقد يروي جنود أسرى أحيانا في حضور حراسهم أشياء متناقضة.
لكن الطاقم الطبي المشرف عليهم يؤكد بوضوح موقفه من الأسرى، ويقول أحد الأطباء وهو يتمعن في لوحة أشعة أحد المصابين "أنا أعالجهم لأنهم بشر ولأنني مسلم".
يشار إلى الزعيم الليبي معمر القذافي الذي قمع احتجاجات الثوار الذين يطالبون منذ 17 فبراير الماضي بإسقاطه دأب على وصف المحتجين بأنهم عملاء لتنظيم "القاعدة" يقاتلون تحت تأثير المخدرات.

No comments: