"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Sunday, March 13, 2011

Raja saudi memaksa pihak agama dan ulamak mengeluarkan fatwa Haram Tunjuk Perasaan

http://www.onislam.net/arabic/oimedia/onislamar/images/mainimages/1_636102_1_34.jpg
مظاهرات فى السعودية (أرشيف)
Kini api kemaraan rakyat telah bermula di arab saudi sehingga memaksa raja saudi berbincabg dengan majlis fatwa diraja untuk mengeluarkan fatwa tentang pengharaman tunjuk perasaan.
Kerajaan saudi juga menghasut pertubuhan agama agar tidak menyokong kebangkitan rakyat di timur tengah.
Terjemahan Google
Memobilisasi keluarga penguasa di Arab Saudi, kekuatan pendirian agama konservatif untuk mencegah gelombang pemberontakan rakyat terhadap penguasa Arab Kerajaan akses kepada wilayahnya, yang merangkumi lebih dari satu seperlima cadangan terbukti minyak dunia.
Dan cadangan ini akan menguji apakah kaedah tradisional akan berhasil dengan rakyat kebanyakan laki-laki muda yang tumbuh di era revolusi teknologi dan mempunyai kemampuan untuk menggunakan Internet untuk menetapkan dan menyebarkan idea untuk hak-hak asas dan penyertaan politik.
Sedangkan pemberontakan yang menggulingkan Bhalivi mendorong Arab Saudi di Mesir dan Tunisia, muda pro-demokrasi untuk mencabar para penguasa di berbagai belahan daerah, pemerintah Saudi cuba segala cara untuk memberi amaran orang cuba untuk mengulangi kaedah yang sama.
Hari ini, yang berkaitan adalah untuk perhatian semua orang Jumaat, telah menyokong lebih dari 23 undangan alpha di laman rangkaian sosial Facebook untuk mengorganisir aksi unjuk rasa bulan ini, yang pertama pada tarikh 11 Mac dan yang kedua pada tarikh 20 Mac.
pendapat Peguam untuk mengelakkan demonstrasi
Tema ini berputar di sekitar itu di komentar para pangeran moden, rohaniwan dan penulis editorial di surat khabar adalah bahawa protes di Arab Saudi tidak serasi dengan Islam berdasarkan fatwa yang dikeluarkan oleh saintis senior minggu ini.
Dua hari sebelum pada hari Jumaat memberi amaran Menteri Luar Negeri Putera Saud Al Faisal, keponakan Raja protes tidak dibenarkan dan bahawa perubahan tidak akan berlaku kecuali melalui "prinsip dialog."
Dan menggunakan kaedah retorika yang ia terbiasa Saudi lama dan yang didasarkan pada idea bahawa Arab Saudi adalah unik sebagai negara dan sebagai model negara Islam pertama dan utopia Islam, di mana firman Allah adalah undang-undang dan mematuhi undang-undang tidak diragukan lagi.
Dan memandu dinding-Quran dan pemahaman tentang negara Islam pertama kali didirikan oleh Nabi Muhammad untuk menyokong pandangan mereka bahawa reformasi harus datang melalui cadangan dan tidak protes jalanan dan bahkan mengumpulkan tanda tangan pada petisyen bertentangan dengan apa yang diperintahkan oleh Allah.
Tapi Fuad Ibrahim, yang telah menyiapkan kajian tentang sekolah Islam Wahabi Saudi mengatakan bahawa "kata ulama senior telah menjadi kesan yang lebih sedikit sekarang daripada dahulu."
Nabi Ibrahim berkata, penduduk di London, mereka berkata, "Kita hidup di sebuah negara Islam tidak seperti Mesir dan Tunisia, kita menerapkan undang-undang dan tidak ada alasan yang cukup mengajak masyarakat untuk memberontak terhadap negara Islam -. Tuduhan tersebut sedang dipromosikan tetapi tidak lagi, ramai yang percaya sekarang"
Dalam selepas krisis Teluk antara tahun 1990 dan 1991, mengejutkan banyak saintis pejabat untuk mengeluarkan fatwa untuk membolehkan pasukan AS menggunakan wilayah Saudi memisahkan diri banyak dari ulama mereka Wahhabi.
Dan seperti lebih aktif di arena politik, pembangkang ini dipresentasikan petisyen kepada keluarga yang berkuasa bahawa Negara berangkat dari prinsip-prinsip Islam dalam dasar dalaman dan luaran.
Termasuk kembali Salman, yang menyediakan program mingguan di TV channel, MBC 1 yang menandatangani petisyen menuntut perubahan bulan lalu dan kenyataan yang dibuat untuk menyokong reformasi di laman rangkaian sosial "Twitter" pekan ini dan mengatakan pada Rabu 2011/09/03 "Kita harus memberi kaum muda beberapa kebebasan untuk mengkritik dan sedikit kebebasan dalam kelayakan dan manfaat dari apa yang kita sebut judul ini Ndviha mereka. "
Dan pendukung mereka takut laman Islam di Internet untuk melayani kepentingan protes Iran untuk mendorong Syiah yang sudah mulai protes dalam dua minggu terakhir di kawasan-kawasan timur, yang merangkumi sebahagian besar ladang minyak Saudi.
Dikhawatirkan ulama yang mempunyai pengaruh kuat dalam masyarakat melalui perjanjian bersejarah dengan keluarga penguasa Al Saud yang melayani kepentingan protes, liberal yang ingin menyekat pendirian keagamaan.
Seringkali, kata para pegawai Arab Saudi memiliki status khusus dalam Islam kerana Kaabah dan makam Nabi adalah sama dengan Vatican bagi umat Katolik.
Saudi boleh memilih antara pandangan ulama dari dalam atau luar negeri atau mengabaikan mereka semua.
Dia mengatakan kepada Reuters di Riyadh pekan ini bahawa demonstrasi tidak bertentangan dengan Islam Vacharfa harus menunjukkan bahawa saatnya telah tiba untuk itu dan Pemohon belum mencapai kemajuan.
Pura-pura konservatif
Iman Kod Alinvjan bahawa, walaupun Saudi sering pura-pura konservatif tidak bererti bahawa mereka mengikuti tanpa memahami kata-kata institusi agama rasmi.
Dia mengatakan bahawa larangan dari para ulama untuk menandatangani petisyen untuk membuatnya tampak seolah-olah waktu telah dilewati.
"Fatwa ini datang pada ulama yang buruk telah kehilangan ramai penyokong dengan mengeluarkan fatwa ini, kita tahu bahawa ulama mudah dibeli dan mereka mengatakan apa yang mereka diperintahkan kepadanya."
Kedua presiden Almakhluaan Hosni Mubarak dan Zine El Abidine Ben Ali dan juga pemimpin Libya, Muammar Gaddafi, yang berjuang untuk anti nya cuba berpendapat bahawa ada ciri-ciri unik masing-masing negara dan mencegah perubahan.
Menurut Fuad Ibrahim, "mereka semua berkata bahawa ketika diucapkan oleh Ali bin Mubarak digulingkan Gaddafi mengatakan bahawa Libya berbeza dan sekarang dia mengatakan (dan Menteri Dalam Negeri Saudi) Putera Nayef mengatakan, Arab Saudi berbeza kerana mereka melaksanakan Syariah .."
حشدت الأسرة الحاكمة في السعودية قوة المؤسسة الدينية المحافظة لمنع موجة من الانتفاضات الشعبية ضد الحكام العرب من الوصول إلى المملكة التى تضم أراضيها أكثر من خمس الاحتياطيات النفطية العالمية المؤكدة.
وسيختبر هذا الطرح ما إذا كانت هذه الأساليب التقليدية ستفلح مع شعب أغلبه من الشبان الذين نشأوا في عصر الثورة التكنولوجية ولديهم القدرة على استخدام الانترنت في التنظيم ونشر الأفكار عن الحقوق الأساسية والمشاركة السياسة.
وفي حين شجعت الانتفاضات التي أطاحت بحليفي السعودية فى مصر وتونس النشء المطالبين بالديمقراطية على تحدي الحكام في مختلف أرجاء المنطقة جربت السلطات السعودية كل الوسائل الممكنة لتحذير الناس من محاولة تكرار نفس الأسلوب.
واليوم الذي تتعلق به أنظار الجميع هو الجمعة، فقد أيد أكثر من 23 ألفا دعوة على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك لتنظيم مظاهرتين هذا الشهر الأولى يوم 11 مارس آذار والثانية يوم 20 مارس.
فتوى منع المظاهرات
والموضوع الذي يدور حوله الحديث في تعليقات الأمراء ورجال الدين وكتاب المقالات الافتتاحية في الصحف هو أن الاحتجاجات في السعودية تتعارض مع الإسلام استنادا إلى فتوى أصدرتها هيئة كبار العلماء هذا الأسبوع.
وقبل يومين من يوم الجمعة حذر وزير الخارجية الأمير سعود الفيصل ابن أخي الملك من أن الاحتجاجات غير مسموح بها وأن التغيير لن يحدث إلا عن طريق "مبدأ الحوار".
واستخدموا أسلوب الخطابة الذي اعتاده السعوديون منذ زمن بعيد والذي يستند إلى فكرة أن السعودية متفردة كدولة وأنها نموذج للدولة الإسلامية الأولى واليوتوبيا الإسلامية حيث كلمة الله هي الشريعة والانصياع للشريعة أمر لا نقاش فيه.
وساقوا سورا من القرآن وفهمهم للدولة الإسلامية الأولى التي أسسها النبي محمد لدعم وجهة نظرهم القائلة بأن الإصلاح يجب أن يأتي عن طريق النصح وليس احتجاجات الشوارع وأن حتى جمع التوقيعات على عرائض الالتماس يتعارض مع ما أمر به الله.
لكن فؤاد إبراهيم الذي أعد دراسات عن المذهب الوهابي السعودي قال إن "كلمة كبار علماء الدين أصبح لها تأثير أقل بكثير الآن مما كان من قبل".
وقال إبراهيم المقيم في لندن إنهم يقولون "نحن نعيش في دولة إسلامية لسنا مثل مصر وتونس نحن نطبق الشريعة وليس هناك سبب كاف يدعو الناس للثورة على الدولة الإسلامية - مثل هذه المزاعم يجري الترويج لها لكن لم يعد كثيرون يصدقون ذلك الآن".
وفي أعقاب أزمة الخليج بين عامي 1990 و1991، فاجأ العلماء الرسميون الكثيرين بإصدار فتوى تسمح للقوات الأمريكية باستخدام الأراضي السعودية فانشق العديد من العلماء الوهابيين عنهم.
وباعتبارهم أكثر نشاطا على الساحة السياسية قدم هؤلاء المنشقون التماسات للأسرة الحاكمة تفيد أن الدولة حادت عن مبادئ الإسلام في سياساتها الداخلية والخارجية. وأيدوا فكرة إجراء انتخابات برلمانية.
والعديد من هؤلاء العلماء الذين سجنوا بسبب أرائهم يحظون بين السعوديين اليوم بمصداقية أكبر من رجال الدين المدعومين من الحكومة.
ومنهم سلمان العودة الذي يقدم برنامجا أسبوعيا على قناة ام بي سي 1 التلفزيونية، والذى وقع على التماس يطالب بالتغيير الشهر الماضي وأدلى بتصريحات مؤيدة للإصلاح على موقع التواصل الأجتماعى "تويتر" هذا الأسبوع وقال أمس الأربعاء 9/3/2011 "يجب أن يمنح الشباب بعض الحرية في النقد وشيئا من الحرية في مدى استحقاق من نسميهم وجدارتهم بهذه الألقاب التي نضفيها عليهم."
وانقسم رجال الدين السعوديون بشأن تأييد الانتفاضات في تونس ومصر وليبيا. ويخشى أنصارهم على المواقع الإسلامية على الانترنت أن تخدم الاحتجاجات مصالح إيران بتشجيع الشيعة الذين بدأوا بالفعل الاحتجاج في الأسبوعين الماضيين في المنطقة الشرقية التي تضم أغلب حقول النفط السعودية.
ويخشى رجال الدين الذين يتمتعون بنفوذ قوي في المجتمع من خلال اتفاق تاريخي مع أسرة آل سعود الحاكمة من أن تخدم الاحتجاجات مصالح الليبراليين الذين يريدون تقييد المؤسسة الدينية.
وكثيرا ما يقول المسؤولون إن السعودية لها وضع خاص في الإسلام لان بها الكعبة وقبر الرسول يشبه وضع الفاتيكان بالنسبة للكاثوليك.
ويمكن للسعوديين الاختيار بين آراء رجال الدين من داخل البلاد او خارجها أو تجاهلهم جميعا.
ونشر عبد الكريم الخضر أستاذ الفقه الإسلامي بجامعة القصيم دراسة يجري توزيعها بين النشطاء تبرر الاحتجاجات من وجهة نظر وهابية.
وقال لرويترز في الرياض هذا الأسبوع إن المظاهرات لا تتعارض مع الإسلام فالشرفاء يجب أن يتظاهروا لأن الوقت قد حان لذلك والالتماسات لم تحقق اي تقدم.
متحفظين ظاهرياً
وقالت المدونة إيمان النفجان إنه رغم أن السعوديين يبدون ظاهريا متحفظين فهذا لا يعني أنهم يتبعون دون فهم كلمات المؤسسة الدينية الرسمية.
وقالت أن تحريم رجال الدين لتوقيع الالتماسات جعلهم يبدون وكأن الزمن قد تجاوزهم.
وأضافت "الفتوى تأتي في غير صالح رجال الدين فقد فقدوا العديد من المؤيدين بإصدارهم هذه الفتوى، نحن نعرف أن علماء الدين يسهل شراؤهم وأنهم يقولون ما يؤمرون به".
وكان الرئيسان المخلوعان المصري حسني مبارك والتونسي زين العابدين بن علي وأيضا الزعيم الليبي معمر القذافى الذي يقاتل مناهضين لحكمه حاولا الدفع بأن هناك تفردا ما يميز بلد كل منهم ويحول دون التغيير.
ويرى فؤاد إبراهيم "أنهم جميعا قالوا ذلك قالها مبارك عندما أطيح ببن علي. وقال القذافى أن ليبيا مختلفة والآن يقول (وزير الداخلية السعودي) الأمير نايف إن السعودية مختلفة لأنها تطبق الشريع

No comments: