"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 31/7/2015 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Friday, January 7, 2011

Doa melindungi anak daripada gangguan syaitan dan jin

http://www.hayah.cc/forum/imgcache/50206.png
Rasulullah s.a.w telah berdoa untuk perlindungan Hasan dan Husain (cucunya) dengan membaca:
Aku minta perlindungan bagi kamu berdua dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada setiap syaitan, binatang yang berbisa dan bencana ain (pandangan mata yang menimpakan penyakit).

10 Gangguan syaitan ketika solat

رد: (( الأذان أذن يا فتوكة )) .. يا ترى مش هتسيبي اللي في إيدك بقى وتقومي تصلي ؟


Semoga ia beroleh manfaat dan sentiasa mempertingkatkan mutu ibadah kepada Allah Taala.
Antara gangguan itu adalah:
1) Berasa was-was ketika melakukan takbiratul ihram
Saat membaca takbiratul ihram, ‘Allahu Akbar’, seseorang akan berasa ragu-ragu apakah takbir yang dilakukannya itu sah atau belum sah.
Sehingga dia mengulanginya sekali lagi dengan membaca takbir. Perasaan itu akan berterusan kadang-kadang sampai imam hampir rukuk.
Ibnu Qayyim berkata, “Termasuk tipu daya syaitan yang banyak mengganggu mereka adalah was-was dalam bersuci (berwuduk) dan niat atau saat takbiratul ihram dalam solat”. Was-was itu membuat mereka terseksa.
2) Tidak memberi tumpuan ketika membaca bacaan dalam solat.
Sahabat Rasulullah, Uthman bin Abil ‘Ash datang kepada Rasulullah dan mengadu, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya syaitan hadir dalam solatku dan membuat bacaanku salah.” Rasulullah menjawab, “Itulah syaitan yang disebut dengan khinzib.
“Apabila kamu berasakan kehadirannya, ludahlah ke kiri tiga kali dan berlindunglah kepada Allah. Aku pun melakukan hal itu dan Allah SWTgangguan itu dariku” (Hadis Riwayat Muslim).
3) Lupa jumlah rakaat yang dikerjakan
Abu Hurairah r.a berkata, “Sesungguhnya Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Jika seorang daripada kalian solat, syaitan akan datang kepadanya untuk menggoda sampai mereka tidak tahu berapa rakaat yang dikerjakan. Apabila seorang daripada kalian mengalami hal itu, hendaklah ia sujud dua kali (sujud sahwi) saat ia masih duduk dan sebelum salam, setelah itu baru mengucapkan salam.” (Hadis RiwayatBukhari dan Muslim).
4) Hadirnya fikiran yang memalingkan tumpuan
Abu Hurairah berkata, “Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Apabila dikumandangkan azan solat, syaitan akan berlari seraya terkentut-kentut sampai ia tidak mendengar suara azan.
Apabila muazin selesai azan, ia kembali lagi dan jika iqamat dikumandangkan dia berlari. Apabila selesai iqamat, dia kembali lagi.
Ia akan selalu bersama orang yang solat seraya berkata kepadanya,’Ingatlah apa yang tadinya tidak kamu ingat!’ Sehingga orang itu tidak tahu berapa rakaat ia solat.” (Hadis Riwayat Bukhari).
5) Tergesa-gesa menyelesaikan solat
Ibnu Qayyim berkata: “Sesungguhnya tergesa-gesa itu datang daripada syaitan, kerana tergesa-gesa adalah sifat gelabah yang menghalangi seseorang untuk berhati-hati, tenang dan santun serta meletakkan sesuatu pada tempatnya.
Tidak ada ketenangan atau thuma’ninah. Pada zaman Rasulullah ada orang solat dengan tergesa-gesa. Akhirnya Rasulullah memerintahkannya untuk mengulanginya kerana solat yang ia kerjakan belum sah.
Rasulullah bersabda kepadanya, “Apabila kamu solat, bertakbirlah (takbiratul ihram). Lalu bacalah daripada al-Quran yang mudah bagimu, lalu rukuklah sampai kamu benar-benar rukuk (thuma’ninah), lalu bangkitlah daripada rukuk sampai kamu tegak berdiri.
Kemudian sujudlah sampai kamu benar-benar sujud (thuma’ninah) dan lakukanlah hal itu dalam setiap rakaat solatmu.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).
6) Melakukan gerakan yang tidak perlu
Dahulu ada seorang sahabat yang bermain kerikil ketika sedang tasyahud. Ia membolak-balikkannya. Melihat hal itu, Ibnu Umar segera menegurnya selepas solat.
“Jangan bermain kerikil ketika solat kerana perbuatan itu berasal daripada syaitan. Tapi kerjakan seperti apa yang dikerjakan Rasulullah”. Orang itu bertanya, “Apa yang dilakukannya? “Kemudian Ibnu Umar meletakkan tangan kanannya di atas paha kanannya dengan jari telunjuk menunjuk ke arah kiblat atau tempat sujud. “Demikianlah saya melihat apa yang dilakukan Rasulullah s.a.w,” kata Ibnu Umar (Hadis Riwayat Tirmidzi).
7) Melihat ke kiri atau ke kanan ketika solat
Sedar atau tidak, jika seseorang itu melihat ke kiri atau ke kanan, itu akibat godaan syaitan yang menggoda. Kerana itu, selepas takbiratul ihram, pusatkan pandangan pada satu titik iaitu tempat sujud. Sehingga perhatian kita menjadi fokus dan dicuri syaitan. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Aisyah beliau berkata, “Saya bertanya kepada Rasulullah hukum melihat ketika solat”. Rasulullah menjawab, “Itu adalah curian syaitan atas solat seorang hamba.” (Hadis Riwayat Bukhari).
8) Menguap dan mengantuk
Rasulullah bersabda bermaksud: “Menguap ketika solat itu daripada syaitan. Kerana itu, apabila kamu ingin menguap, tahanlah.” (Hadis Riwayat Thabrani).
Dalam riwayat lain Rasulullah bersabda, “Ada pun menguap itu datangnya daripada syaitan, hendaklah seseorang mencegahnya (menahannya) selagi boleh. Apabila ia berkata ‘ha…’ bererti syaitan tertawa dalam mulutnya” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).
9) Bersin berulang kali ketika solat
Syaitan ingin mengganggu kekhusyukan solat dengan bersin sebagaimana yang dikatakan Abdullah bin Mas’ud, “Menguap dan bersin dalam solat itu daripada syaitan.” (Riwayat Thabrani).
Ibnu Mas’ud berkata, “Bersin yang tidak disenangi Allah adalah yang terjadi dalam solat sedangkan bersin di luar solat itu tetap disenangi Allah. Hal itu tidak lain kerana syaitan memang ingin mengganggu solat seseorang dengan pelbagai cara.”
10) Terasa ingin buang angin atau buang air
Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang daripada kalian bimbang apa yang dirasakan di perutnya apakah keluar sesuatu daripadanya atau tidak, janganlah sekali-kali ia keluar dari masjid sampai ia yakin mendengar suara (keluarnya angin) atau mencium baunya” (Hadis Riwayat Muslim).
Berbahagialah orang Muslim yang selama ini terbebas daripada pelbagai macam gangguan syaitan dalam solat mereka. Semoga kita semua dibebaskan Allah daripada gangguan berkenaan.
Bagi yang berasakan gangguan itu, sebahagian atau keseluruhannya, janganlah putus asa untuk berjihad melawan syaitan terkutuk.

Jihad



Pengertian jihad menurut  beberapa orang ulama:

As-Syahid Dr.Abdullah Azzam berpendapat kata Al-Jihad bererti menyerah kesungguhan atau menyerah kekuatan secara maksimum.Sedangkan menurut istilah kata Al-Jihad iaitu mengorbankan jiwa dan harta dalam rangka membela agama Allah s.w.t dan melawan musuh-musuhnya.

Dalam Sahih Muslim disebutkan,

"Berjihadlah kamu sekalian terhadap orang-orang musyrik dengan harta,lisan dan jiwa kamu."
[An-Nasai:3045]

Seterusnya di dalam memberi makna jihad ini,Drs.Muhammad Chirzin telah memetik beberapa pandangan ulama seperti berikut,

Ibnu Manzhur menulis,jihad ialah memerangi musuh,mencurahkan segala kemampuan dan tenaga berupa kata-kata,perbuatan atau segala yang disanggupi.Ar-Raghib Al-Asfahani menyatakan bahawa jihad adalah mencurahkan kemampuan dalam menahan musuh.Lebih lanjut Al-Asfahani menyatakan bahawa jihad terbahagi menjadi 3perkara iaitu berjuang menghadapi atau melawan musuh yang nampak,berjuang menghadapi syaitan dan berjuang menghadapi hawa nafsu.Perjuangan tersebut dilakukan dengan tangan dan lisan,berdasarkan

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Jahidul kuffar bi-aidikum wa alsinatikum."

Kamil Salamah Ad-Daqs menjelaskan bahawa dalam al-Quran terdapat lafaz jihad yang bermakna.mencurahkan kemampuan sepenuh kekuatannya secara mutlak seperti tersebut dalam al-Quran

Firman Allah s.w.t:
سُوۡرَةُ العَنکبوت
وَوَصَّيۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ بِوَٲلِدَيۡهِ حُسۡنً۬ا‌ۖ وَإِن جَـٰهَدَاكَ لِتُشۡرِكَ بِى مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌ۬ فَلَا تُطِعۡهُمَآ‌ۚ إِلَىَّ مَرۡجِعُكُمۡ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ (٨)

Al-Ankabut:8
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan Daku (dalam ibadatmu) dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya, maka janganlah engkau taat kepada mereka. Kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, kemudian Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan. (8)

Kamil Salamah lebih lanjut menyimpulakn bahawa jihad lebih luas cakupannya daripada aktiviti perang.Ia meliputi pengertian perang,membelanjakan harta,segala upaya dalam rangka mendukung agama Allah s.w.t,berjuang melawan nafsu dan menghadapi syaitan.Dalam menjelaskan konsep jihad dalam islam.Murtadha Muthahari menitikberatkan erti jihad sebagai perang.Bahawa perang itu sah bagi individu,suatu suku atau bangsa membela nyawa dan harta bendanya.Ini merupakan salah satu dari tuntutan hidup manusia.Bentuk apa pun peperangan yang bermotivasi agresif,keserakahan untuk memperoleh harta kekayaan serta sumber-sumber lain dan mencuri sumber-sumber ekonomi atau kemanusia adalah agresif,sama sekali tidak dibenarkan islam.Jihad dengan demikian adalah perlawanan terhadap setiap jenis agresif.

Salman Al-Audah mengemukakan bahawa jihad adalah memerangi orang yang disyariatkan untuk diperangi dari kalangan orang-orang kafir dan lain-lain.Dari segi hukum,ia mengatakan bahawa fasa-fasa berperingkat bagi berlakunya hukum jihad adalah sebagai berikut:

Fasa Pertama:"Tahanlah tanganmu",yang mencakupi seluruh periode Makkah.Saat itu seorang mukmin tidak diperkenankan memerangi orang-orang kafir secara syarie.Mereka berjihad dengan al-Quran dan dakwah dalam keadaan damai.

Fasa Kedua:"Telah diizinkan berperang bagi orang-orang yang diperangi kerana sesungguhnya mereka telah dizalimi."

Fasa Ketiga:,"Dan perangilah kaum musyrikin itu semua,sebagaimana mereka pun memerangimu semua,"

As-Syeikh Said Hawwa menegaskan bahawa jihad adalah tuntutan pokok dalam Islam untuk menumpaskan fitnah umat Islam dari agamanya serta membebaskan permusuhan dan mengikis kemurtadan.Persoalan tentang pada waktu bila diwajibkan perang,dimana dan apa kekuatannya,semua itu memerlukan pelbagai pertimbangan dan keputusan dari para ahlinya.

Taufik Ali Wahbah menyatakan bahawa jihad adalah pengerahan segala kemampuan dan potensi dalam memerangi musuh.Jihad diwajibkan atas kaum muslimin demi membela agama Allah s.w.t.Jihad baru dilakukan setelah timbulnya gangguan-gangguan yang dilakukan musuh terhadap kaum muslimin.Hal itu berlandaskan apa yang tertulis dalam al-Quran.

Firman Allah di dalam surah al-Baqarah:190
وَقَـٰتِلُواْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَكُمۡ وَلَا تَعۡتَدُوٓاْ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُعۡتَدِينَ (١٩٠)

Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu dan janganlah kamu melampaui batas (dengan memulakan peperangan) kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang yang melampaui batas. (190)

Ia juga menghuraikan tentang sebab-sebab dan tujuan perang,unsur-unsur kemanusia Islam dalam perang,konsep darul Islam dan darul-harb,harta rampasan perang dan perlakuan Islam terhadap tawanan perang.Pengertian demikian dikemukakan oleh Syeikh Abdullah bin Muhammad bin Hamid.Huraiannya tentang perintah jihad,pahala,landasan serta etikanya semua mengarah pada pengertian jihad perang secara fizikal menghadapi orang-orang kafir.Pada mulanya,perang dilarang sama sekali .Kemudian diizinkan,lalu diperintahkan terhadap orang-orang yang memulai perang dan akhirnya diwajibkan untuk menghadapi seluruh kaum musyrikin.

Ali bin Nafayyi' Al-Ayani menulis bahawa jihad mempunyai ketentuan hukum yang pasti dan sasaran yang jelas kerana syariat jihad itu datang dari Dzat yang Maha Mengetahui.Tujuan asasnya agar manusia mengabdikan diri kepada Allah s.w.t semata dan mengeluarkan mereka dari sistem pengabdian kepada sesama manusia menuju pengabdian Rabbul 'Ibad.Menyingkirkan para penentang hukum Allah s.w.t di muka bumi dan menghilangkan segala bentuk kekerasan.Sedangkan sasaran utamanya adalah mengembalikan manusia kepada pokok pangkalnya,fitrahnya yang hanif,yang mengharuskan mereka tunduk dan patuh kepada Allah s.w.t.Langkah-langkah yang ditempuh antara lainnya ialah:

Pertama-Melawan orang-orang kafir yang memerangi kaum Muslimin,dengan menghindari cara-cara yang melampaui batas.
Kedua   -Menghilangkan fitnah sesama manusia sehingga mereka ingin mendengarkan dalil-dalil tauhid tanpa ada halangan.
Ketiga   -Melindungi negeri-negeri Islam dari kejahatan orang-orang kafir.
Kempat -Membunuh orang-orang kafir,mencelakakan dan membinasakan mereka.
Kelima  -Sentiasa membuat orang-orang kafir hidup dalam ketakutan,hina dan marah.

As-Syeikh Muhammad 'Abdullah Al-Islami Al-Khatib berpendapat bahawa bahasa Arab lazimnya diterjemahkan memberi erti 'perjuangan'.Ibnu Abbas mengatakan jihad ialah mencurahkan seluruh jiwa dalam perjuangan membela kebenaran Allah s.w.t tanpa perasaan takut kepada sesiapa pun selain daripada Allah s.w.t.Muqatil menyatakan jihad hendaklah beramal dengan bersungguh-sungguh demi keredhaan Allah s.w.t dan menyembah kepadaNya denagn sebenar-benar ibadah.

Seterusnya Al-Khatib dalam meberi pengertian jihad ini telah menyimpulkan bahawa jihad perjuangan di jalan Allah s.w.t merupakan kewajipan yang telah ditetapkan oleh syariat dan ia merupakan tanggungjawab kepada seluruh umat islam.Apabila negeri kaum Muslimin menghadapi serangan musuh,maka jihad merupakan fardhu ain.Yakni wajib dilakukan oleh setiap Muslim atau Muslimah.

Justeru itu mengapa umat Islam masih lagi berpeluk tubuh,masih dapat hidup bersenang lenang,bersuka ria,berhibur dan lupa daratan serta tenggelam dalam segala kenikmatan dunianya yang sementara ini? Dimana tanggungjawab anda semua,kenapa anda masih lena dengan mimpi yang panjang sedangkan umat Islam dijajah,diseksa,kanak-kanak menangis minta belas simpati,disembelih,wanita-wanita muslimah dirogol,mereka kehilangan ayah ibu tempat bergantung.Di mana anda,sanggupkah anda lena dalam percikan darah saudara semuslim,sanggupkah anda mendengar tangisan anak-anak dan orang tua diperlakukan seperti haiwan?sanggupkah anda? diamana maruah anda sebagai seorang muslim?KUFFAR! mancalar-balarkan air muka dan maruah anda.jangan lena lagi,bangkitlah sekarang!bangkit mempertahankan maruah saudara seakidah anda dinegeri yang diperangi KUFFAR! itu .Sanggupkah anda melaluinya atau mahu terjun ke medan jihad itu?

As Syeikh Muhammad Sa'id Ramadhan Al-Buti mentafsirkan bahawa jihad yang sebenar adalah pengorbanan segala tenaga dan usaha ke jalan mempertinggikan kalimah Allah s.w.t dan mendirikan satu masyarakat Islam.

pengarang Huraian Ayat-Ayat Hukum menyatakan bahawa Allah s.w.t menyeru kepada seluruh orang beriman supaya berjihad dan berjuang di jalan Allah s.w.t dengan sepenuh hati yang merangkumi mengerjakan segala suruhanNya dengan sempurna,ikhlas dan penuh keinsafan.persoalan jihad ditekankan dalam banyak tempat di dalam al-Quran dan As-Sunnah kerana ia merupakan unsur dan perkara penting.Sekiranya urusan jihad diabaikan,pasti kehidupan manusia tidak sempurna,dakwah tidak tersebar,meluasnya gejala maksiat dan menyebabkan manusia itu musnah sekali gus rugi didunia dan akhirat.

Untuk menjelaskan konsep jihad,ahli tafsis dengan pengertian yang luas.
Antaranya ialah:

A: Jihad dan tuntutan supaya memerangi,berjuang melawan dan menentang orang kafir.

B: Berjihad secara bersungguh sungguh dengan mengerjakan segala perintah Allah s.w.t,yang merangkumi berjuang melawan kafir,hawa nafsu,beribadat dan melawan syaitan yang menggoda mereka melakukan maksiat.Untuk itu,jihad membawa pengertian yang luas dengan berjuang menegakkan kebenaran,melawan nafsu dan lain-lain.

Firman Allah s.w.t di dalam Surah al-Hajj:78
وَجَـٰهِدُواْ فِى ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦ‌ۚ

Ertinya:
"Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah s.w.t dengan jihad yang sebenar benarnya."

Sebagai rumusannya,jihad merangkumi seseorang yang berjihad melalui tenaga,nyawa,harta,kata-kata hati.Hal itu dapat dikaitkan dengan hadis riwayat Anad dimana Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud

"Berjuanglah kamu(untuk memerangi)kaum musyirikin dengan harta benda kamu,tangan(kuasa kamu) dan lidah-lidah kamu."
[Hadis Riwayat An-Nasa'i,Ahmad,Al-Mustaqim dan Al-Darimi]