"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 31/7/2015 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Saturday, February 5, 2011

HIKMAH PERLAKSANAAN HUDUD

Oleh: Dr. Jamnul Azhar Hj. Mulkan.
“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman” (An-Nur:2, al Quranul Karim)
PANDANGAN ULAMA TAFSIR
Hukuman keatas penzina lelaki dan perempuan yang merdeka, berakal dan yang masih bujang atau dara yang masih belum berkahwin adalah disebat dengan seratus sebatan setiap seorang. Hikmah memulakan hukuman keatas perempuan dalam kes zina dan memulakan hukuman keatas lelaki ketika kes mencuri adalah kerana kes zina selalunya terjadi disebabkan oleh golongan perempuan yang boleh mengaibkanya lebih daripada lelaki dan lebih memberi kesan keatasnya, manakala dalam kes mencuri pula selalunya berlaku keatas orang lelaki kerana mereka lebih berani dan lebih merbahaya daripada orang perempuan dalam melakukan perkara itu maka didahulukan orang lelaki daripada orang perempuan.
Pada zahir ayat ini menerangkan akan ketetapan hukuman keatas penzina –penzina iaitu 100 sebatan rotan tetapi telah ditetapkan di dalam Sunnah yang Qat’ie dan penzina yang belum berkahwin dan yang telah berkahwin. Adapun hukuman bagi penzina yang telah berkahwin ialah direjam dengan batu sehingga mati mengikut Sunnah secara lisan dan perbuatan. Telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas’ud Bahawasanya Nabi Muhammad salallahualaihi wasalam telah bersabda:
“Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali belarkunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengajacdan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam”
Janganlah kamu berlembut dan berasa belas kasihan ketika hendak melakukan hukuman keatas penzina kerana ini adalah hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah juga tidak boleh merosakkan hudud Allah yang telah ditetapkan dan sebagaimana  sabda Nabi Muhammad  SAW daripada apa yang telah diriwayatkan oleh Ahmad dan Ashab al-Kutub as-Sittah daripada Aisyah radhiAllahu anha:
“Demi Tuhan yang menciptakan diriku, walaupun sekiranya Fatimah bt Muhammad mencuri Sesungguhnya aku akan potong tanganya”
Maka dirikanlah hudud keatas orang-orang yang melakukan perbuatan zina dan pukullah mereka itu dengan pukulan yang menyakitkan untuk memberikan pengajaran keatas mereka jika kamu beriman dengan Allah SWT dan hari Akhirat.
Dan dirikanlah hudud secara terang-terangan dihadapan sekumpulan daripada orang-orang Islam tambahan balasan bagi orang yang berzina.Sesungguhnya penzina-penzina itu apabila disebat di hadapan orang ramai akan memberi kesan yang lebih untuk mencegah mereka daripada melakukan  perbuatan itu lagi. Telah berkata Qatadah:
"Allah S.W.T telah memerintahkan sekumpulan daripada oraang-orang yang beriman untuk melakukan penyaksian ketika hukuman itu dijalankan adalah kerana untuk memberi peringatan, nasihat dan pengajaran".
Kes-Kes zina ini disabitkan dengan salah satu daripada  perkara berikut :
1- Iqrar atau pengakuan : Ini selalunya berlaku ketika pemerintahan Islam Keterangan atau penyaksian: Iaitu penyaksian 4 orang saksi lelaki yang merdeka, adil dan beragama Islam dan melihat dengan mata mereka sendiri. Ini sangat jarang berlaku dan tidak terhasil kecuali sedikit.
2- Mempunyai hubungan dengan perempuan yang tidak mempunyai suami yang boleh dikenali baginya.
PERBAHASAN
Apabila Allah menjadikan manusia Allah juga menjadikan bersama kejadian manusia itu undang-undang yang dapat mengawal manusia daripada terjerumus ke lembah kehinaan dan kesengsaraan akibat daripada perbuatan manusia itu sendiri.Terdapat 17 jenis kesalahan yang dihukumkan dengan hukum hudud antaranya hukum bagi mereka yang melakukan penzinaan.Apabila sabit dua kesalahan terdapat dua jenis hukuman bagi dua kategori manusia yang melakukan kesalahan itu ;
1. Sebat 100 rotan untuk yang belum berkahwin
2. Rejam sampai mati untuk penzina yang sudah berkahwin
Kenapakah terdapat perbezaan di dalam hukuman yang di jalankan bagi kesalahan yang sama tetapi dilakukan oleh jenis manusia yang berbeza?
Sepintas lalu, Ulama’ menggariskan bahawa menghukum mereka yang belum berkahwin jika disabitkan kesalahan dengan 100 rotan adalah wajar sebagai pengajaran bagi mereka yang melakukanya ataupun remaja yang berkeinginan mencubanya. Hukuman sebat ditentukan bagi penzina jenis adalah kerana mereka belum pernah merasa nikmat perkahwinan.Keinginan mereka adalah disebabkan dorongan nafsu yang kadangkala dapat mengatasi fikiran manusia sehingga menjerumuskanya melakukan kesalahan zina.
Rejam sampai mati pula adalah hukuman yang dijatuhkan ke atas penzina yang sudah berkahwin kerana penzina jenis ini sudah merasai nikmat perkahwinan dan tidak ada alasan yang boleh diterima sebagai kemaafan kerana dikhuatiri tabiat mereka itu akan merosakkan banyak manusia. Rejam sampai mati adalah ubat yang paling mujarab bagi manusia jenis ini.
HIKMAH DISEBALIK PERLAKSANAAN HUDUD
Buat penzina yang belum berkahwin.mereka mempunyai antibody T4 Limfosit yang kuat dan masih bertenaga. Jika sekiranya seseorang penzina itu dihinggapi HIV selepas penzinaanya,T4 Limfositnya akan diserang oleh HIV Aids yang akan menyebabkan sel-sel T4 Limfositnya musnah sehingga menyebabkan mati dan akhirnya sel sum-sum tulangnya mengalami kelumpuhan dan fibrosis dan tidak lagi dapat lagi menghasilkan sel-sel T4 yang baru. Badan akan lemah dan Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit akan menyerang.
Pesakit jenis ini juga mempunyai kemungkinan untuk disembuhkan. Tetapi dengan syarat ia mesti didera dan badannya mesti mengalami kesakitan yang banyak bagi meransang penghasilanan sel-sel T4 yang baru serta mengelakkan sum-sum tulang daripada fibrosis.Cara terbaik adalah dengan menyebat diantara bawah tengkuk dan di atas pinggang di bahagian belakang dengan sebatan yang akan meransang penghasilan semula antibodi T4 yang baru dan pesakit tersebut boleh sembuh daripada AIDS selepas antibodi sel-sel T4 Limfositnya itu boleh menguasai HIV AIDS.
Jika sekiranya pesakit tersebut sudah berkahwin .apabila dihinggapi virus AIDS,sel-sel T4 mereka telah lemah berbanding dengan sel-sel T4 kepunyaan mereka yang belum berkahwin. Kelemahan ini berpunca daripada sum-sum tulang yang mengalami sedikit hakisan dan kurang menghasilkan antibodi kerana lebih banyak ditumpukan kearah menghasilakan benih-benih bagi tujuan menghasilkan sperma-sperma baru. Penzina jenis ini tidak akan dapat diselamatkan daripada virus HIV AIDS dan rejam sehingga mati adalah merupakan penyelesaian terbaik bagi mengelakkan jangkitan dan penyebaran penyakit di samping memberikan pengajaran yang menyebabkan orang lain takut untuk melakukan kesalahan yang sama.
IMUNITI DAN HIKMAH PELAKSANAAN HUDUD
Sistem imuniti badan manusia adalah menepati sistem pentadbiran dan pertahanan sesebuah negara Islam.Di dalam badan manusia terdapat berjuta-juta sel yang terdiri kebanyakanya daripada protein. Begitu juga keadaanya antibodi yang terdiri 100% daripada protein. Salah satu keistimewaan bagi haiwan vertebrata ialah keupayaan antibodinya mengenali kandungan asal badan (yang di panggil sel asal)dan benda-benda yang datang dari luar. Tindakbalas imuniti adalah merangkumi kesemua aktiviti yang pada akhirnya menghasilkan penghapusan bahan-bahan luar (foreign materials) samaada melalui proses kecederaan atau tidak .Tindakbalas imun adalah merangkumi dua fenomena yang asas:
1.Tindakbalas humoral (tindakan antibody)
2.Tindakbalas pembaikan sel
Toleran (ketiadaan tindakbalas imun) adalah juga salah satu daripada mekanisme tindakbalas imun yang bertindak sebagai mekanisme pertahanan yang memelihara tindakbalas imun terhadap sel sendiri. Dalam banyak hal, mekanisme pertahanan badan (tindak balas imun) adalah seolah–olah sebuah sistem pengawalan (undang-undang hudud) yang di wujudkan bagi tujuan pengawalan.Sistem ini akan dapat mengenali antara orang asing dan penduduk tetap sebuah negeri. Orang asing yang di anggap mengancam keselamatan akan dihapuskan dengan di hukum dan penduduk asal negeri tersebut yang baik akan di tolerankan. Maka yang menyeleweng di kalangan penduduk asal negeri itu juga turut dihapuskan bagi tujuan keselamatan dan sistem sosial yang teratur itu.
Masyarakat yang tidak mempunyai undang-undang hudud yang telah di tentukan oleh Allah itu adalah seolah-olah masyarakat yang sedang dilanda AIDS dimana kesemua unsur asing budaya dan kehidupan yang boleh membahayakan manusia dan boleh memusnahkan kehidupan manusia dibolehkan masuk seluas-luasnya tanpa sebarang pengawasan.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang segala-gala keperluan biologis, psikologi dan mental manusia. Adalah menjadi satu perkara yang boleh merosakan manusia apabila manusia cuba menentukan haluan mereka sendiri yang mereka sendiri tidak faham dan tidak tahu. Sedangkan Allah ,Tuhan yang menjadikan dan menciptakan yang paling arif dan tahu tentang keperluan-keperluan manusia serta sistem pengawalanan yang dapat  mengawal manusia daripada terjerumus ke lembah perhambaan nafsu yang boleh memusnahkan manusia itu sendiri.
HIKMAH MANDI WAJIB
Adalah banyak diketahui oleh pakar sains bahawa di bawah kulit manusia terdapat banyak mikroorganisma yang hidup komensal. Mikroorganisma ini akan keluar dan berada di hujung rambut dan bulu roma setiap kali manusia berpeluh atau selepas melakukan hubungan kelamin dengan isteri @ suami. Sudah tentulah badan akan menjadi kotor dan organisma ini akan mudah berjangkit kepada orang lain apabila ia keluar dan berurusan tanpa mandi junub.
Bakteria ini jika sekiranya mempunyai peluang untuk menguasai badan kita ketika daya tahan badan manusia menjadi lemah akan mengambil kesempatan dan akan menjadi parasit dan boleh menyebabkan jangkitan di tubuh badan kita. Itulah sebabnya Islam menetapkan mandi junub sebagai cara pembersihan diri dan tubuh badan daripada tercemar daripada bakteria tadi. Keluar berjual-beli, makan, minum, berhubungan dan berinteraksi dengan orang lain dalam keadaan berjunub adalah makruh.Allah Yang Maha Mengetahui tentang makhluk yang diciptakannya ini telah menetapkan bahawa manusia mesti mandi wajib selepas setiap kali datang haid nifas dan bersetubuh.
Ia adalah bagi tujuan pembersihan dan penyucian diri.Apabila bakteria tadi terkena atau dikenakan padanya air yang dapat menghilangkanya dari badan ,ia akan mati dan tidak dapat menjangkiti orang lain. Maka terselamatlah manusia daripada jangkitan dan wabak penyakit sekaligus dan meneruskan hidup dalam keadaan bersih dan sihat.
TAYAMMUM PENGGANTI MANDI JUNUB
Kenapakah tayammum dapat menggantikan mandi junub dan wudu’( dua jenis penyucian diri dalam Islam ) dalam keadaan air di tempat yang kering-kontang? Bakteria apabila terkena air akan mati disebabkan tekanan osmosis di dalam badannya sehingga air boleh menyerap masuk ke dalam badan dan akhirnya ia mati kerana mengalami overhydration. Begitu juga halnya apabila bakteria tadi didedahkan kepada keadaan yang terlalu kering dan kontang seperti apabila dikenakan padanya debu..Ia akan mati setelah air badannya keluar kerana tekanan osmosis lebih rendah daripada tekanan osmosis di luar badan menyebabkanya mati kerana air badan keluar dan kerana kekontangan fisiologi badan. - MANHAL
http://www.youtube.com/watch?v=AXforAJPVa4
Hukuman bunuh kepada remaja yang merogol kanak-kanak perempuan dan kemudian membunuh kanak-kanak tersebut.

Cara Syaitan Pengaruhi Wanita

Syaitan memiliki berbagai cara strategi dalam menggoda manusia, dan yang sering dieksploitasi sebaik-baiknya oleh mereka adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan. Syaitan tahu kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah.Berikut adalah cara bertahap:
I. Menghilangkan Definisi Hijab
Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian atau gaya hiasan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar'i, pakaian, dengan apa pun bentuk dan namanya tetap pakaian. Sehingga akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah pakaian ikut ganti juga. Demikian pula ketika seseorang berpindah dari suatu negeri ke negeri yang lain, maka harus menyesuaikan diri dengan pakaian penduduknya, apapun yang mereka pakai.
Berbeza halnya jika seorang wanita berkeyakinan, bahawa hijab adalah pakaian syar'i (identiti keIslaman), dan memakainya adalah ibadah bukan sekadar gaya ( fesyen ). Biarpun hidup bila saja dan di mana saja, maka hijab syar'i tetap dipertahankan.
Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka syaitan beralih dengan strategi yang lebih halus. Caranya?
Pertama, Membuka Bahagian Tangan
Telapak tangan mungkin sudah kebiasaannya terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bahagian hasta (siku hingga telapak tangan). "Ah tidak apa-apa, kan masih pakai jilbab dan pakai baju panjang? Begitu bisikan syaitan. Dan benar si wanita akhirnya memakai pakaian model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa saja. Maka syaitan berbisik," Tu.. tidak apa-apa kan?
Kedua, Membuka Leher dan Dada
Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan perkara baru lagi. "Kini buka tangan sudah menjadi lumrah, maka perlu ada peningkatan model pakaian yang lebih maju lagi, yakni terbuka bahagian atas dada kamu." Tapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sekadar sedikit untuk mendapatkan hawa, agar tidak panas. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli, sebab hanya sebahagian kecil sahaja yang terbuka.
Maka dipakailah pakaian fesyen terbaru yang terbuka bahagian leher dan dadanya dari yang fesyen setengah lingkaran hingga yang fesyen bentuk huruf "V" yang tentu menjadikan lebih terlihat lagi bahagian sensitif lagi dari dadanya.
Ketiga, Berpakaian Tapi Telanjang
Syaitan berbisik lagi, "Pakaian mu hanya gitu-gitu saja, yak "cool" cari fesyen atau bahan lain yang lebih bagus! Tapi apa ya? Si wanita berfikir. "Banyak fesyen dan kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat yang agak ketat biar lebih sedap/cantik dipandang," syaitan memberi idea baru.
Maka tergodalah si wanita, di carilah fesyen pakaian yang ketat dan kain yang tipis bahkan transparent. "Mungkin tak ada masalah, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan fesyennya saja yang agak berbeza, biar nampak lebih feminin," begitu dia menokok-nambah. Walhasil pakaian tersebut akhirnya membudaya di kalangan wanita muslimah, makin hari makin bertambah ketat dan transparent, maka jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai wanita
kasiyat 'ariyat (berpakaian tetapi telanjang).
Keempat, Agak di Buka Sedikit
Setelah para wanita muslimah mengenakan pakaian yang ketat, maka syaitan datang lagi. Dan sebagaimana biasanya dia menawarkan idea baru yang sepertinya "cool" dan "vogue", yakni dibisiki wanita itu, "Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, soalnya sempit, apa tak sebaiknya di belah hingga lutut atau mendekati paha?" Dengan itu kamu akan lebih selesa, lebih kelihatan lincah dan energik." Lalu dicubalah idea baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai dari bahagian bawah hingga lutut atau mendekati paha ternyata membuat lebih selesa dan leluasa, terutama ketika akan duduk atau naik kenderaan. "Yah.... tersingkap sedikit tak apa-apa lah, yang penting enjoy," katanya.
Inilah tahapan awal syaitan merosak kaum wanita, hingga tahap ini pakaian masih tetap utuh dan panjang, hanya fesyen, corak, potongan dan bahan saja yang dibuat berbeza dengan hijab syar'i yang sebenarnya. Maka kini mulailah syaitan pada tahap berikutnya.
II. Terbuka Sedikit Demi Sedikit
Kini syaitan melangkah lagi, dengan tipu daya lain yang lebih "power", tujuannya agar para wanita menampakkan bahagian aurat tubuhnya.
Pertama, Membuka Telapak Kaki dan Tumit
Syaitan Berbisik kepada para wanita, "Baju panjang benar-benar tidak selesa, kalau hanya dengan membelah sedikit bahagiannya masih kurang leluasa, lebih elok kalau dipotong sahaja hingga atas mata kaki." Ini baru agak longgar. "Oh...... ada yang yang terlupa, kalau kamu pakai baju sedemikian, maka jilbab yang besar tidak sepadan lagi, sekarang kamu cari jilbab yang kecil agar lebih serasi dan sepadan, ala....... orang tetap menamakannya dengan jilbab."
Maka para wanita yang terpengaruh dengan bisikan ini terburu-buru mencari fesyen pakaian yang dimaksudkan. Tak ketinggalan kasut tumit tinggi, yang kalau untuk berjalan, dapat menarik perhatian orang.
Kedua, Membuka Seperempat Hingga Separuh Betis
Terbuka telapak kaki telah biasa ia lakukan, dan ternyata orang yang melihat juga tidak begitu ambil peduli. Maka syaitan kembali berbisik, "Ternyata kebanyakan manusia menyukai apa yang kamu lakukan, buktinya mereka tidak ada reaksi apa-apa, kecuali hanya beberapa orang. Kalau langkah kakimu masih kurang leluasa, maka cubalah kamu cari fesyen lain yang lebih menarik, bukankah kini banyak skirt separuh betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu terdedah, hanya terlihat kira-kira sepuluh centimetre saja." Nanti kalau sudah biasa, baru kamu cari fesyen baru yang terbuka hingga separuh betis."
Benar-benar bisikan syaitan dan hawa nafsu telah menjadi penasihat peribadinya, sehingga apa yang saja yang dibisikkan syaitan dalam jiwanya dia turutkan. Maka terbiasalah dia memakai pakaian yang terlihat separuh betisnya kemana saja dia pergi.
Ketiga, Terbuka Seluruh Betis
Kini di mata si wanita, zaman benar-benar telah berubah, syaitan telah berhasil membalikkan pandangan jernihnya. Terkadang si wanita berfikir, apakah ini tidak menyelisihi para wanita di masa Nabi dahulu. Namun bisikan syaitan dan hawa nafsu menyahut, "Ah jelas tidak, kan sekarang zaman sudah berubah, kalau zaman dulu para lelaki mengangkat pakaiannya hingga setengah betis, maka wanitanya harus menyelisihi dengan menjulurkannya hingga menutup telapak kaki, tapi kini lain, sekarang banyak lelaki yang menurunkan pakaiannya hingga bawah mata kaki, maka wanitanya harus menyelisihi mereka iaitu dengan mengangkatnya hingga setengah betis atau kalau perlu lebih ke atas lagi, sehingga nampak seluruh betisnya."
Tetapi? apakah itu tidak menjadi fitnah bagi kaum lelaki," bersungut. "Fitnah? Ah...... itu kan zaman dulu, di masa itu kaum lelaki tidak suka kalau wanita menampakkan auratnya, sehingga wanita-wanita mereka lebih banyak di rumah dan pakaian mereka sangat tertutup. Tapi sekarang sudah berbeza, kini kaum lelaki kalau melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka, malah senang dan mengatakan ooh atau wow, bukankah ini bererti sudah tidak ada lagi fitnah, kerana sama- sama suka? Lihat saja fesyen pakaian di sana-sini, dari yang di pasar malam hingga yang berjenama di pusat membeli belah, semuanya memperagakan fesyen yang dirancang khusus untuk wanita maju di zaman ini. Kalau kamu tidak mengikutinya, akan menjadi wanita yang ketinggalan zaman."
Demikianlah, maka pakaian yang menampakkan seluruh betis akhirnya menjadi kebiasaan, apalagi ramai yang memakainya dan sedikit sekali orang yang mempersoalkannya. Kini tibalah saatnya syaitan melancarkan tahap terakhir dari tipu dayannya untuk melucuti hijab wanita.
III. Serba Mini
Setelah pakaian yang menampakkan betis menjadi pakaian sehari- harian dan dirasa biasa-biasa saja, maka datanglah bisikan syaitan yang lain. "Pakaian memerlukan variasi, jangan yang itu-itu saja, sekarang ini fesyen skirt mini, dan agar sepadan, rambut kepala harus terbuka, sehingga benar-benar kelihatan indah."
Maka akhirnya skirt mini yang menampakkan bahagian bawah paha dia pakai, bajunya pun bervariasi, ada yang terbuka hingga lengan tangan, terbuka bahagian dada sekaligus bahagian punggungnya dan berbagai fesyen lain yang serba pendek dan mini. Koleksi pakaiannya sangat beraneka ragam, ada pakaian untuk berpesta, bersosial, pakaian kerja, pakaian rasmi, pakaian malam, petang, musim panas, musim sejuk dan lain-lain, tak ketinggalan seluar pendek separuh paha pun dia miliki, fesyen dan warna rambut juga ikut bervariasi, semuanya telah dicuba. Begitulah sesuatu yang sepertinya mustahil untuk dilakukan, ternyata kalau sudah dihiasi oleh syaitan, maka segalanya menjadi serba mungkin dan diterima oleh manusia.
Hingga suatu ketika, muncul idea untuk mandi di kolam renang terbuka atau mandi di pantai, di mana semua wanitanya sama, hanya dua bahagian paling ketara saja yang tersisa untuk ditutupi, kemaluan dan buah dada. Mereka semua mengenakan pakaian yang sering disebut dengan "bikini". Kerana semuanya begitu, maka harus ikut begitu, dan na'udzubillah bisikan syaitan berhasil, tujuannya tercapai, "Menelanjangi Kaum Wanita."
Selanjutnya terserah kamu wahai wanita, kalian semua sama, telanjang di hadapan lelaki lain, di tempat umum. Aku berlepas diri kalau nanti kelak kalian sama-sama di neraka. Aku hanya menunjukkan jalan, engkau sendiri yang melakukan itu semua, maka tanggung sendiri semua dosamu" Syaitan tak ingin ambil risiko.
Penutup
Demikian halus, cara yang digunakan syaitan, sehingga manusia terjerumus dalam dosa tanpa terasa. Maka hendaklah kita semua, terutama orang tua jika melihat gejala menyimpang pada anak-anak gadis dan para wanita kita sekecil apapun, segera secepatnya diambil tindakan. Jangan biarkan berlarut-larutan, kerana kalau dibiarkan dan telah menjadi kebiasaan, maka sakan menjadi sukar bagi kita untuk mengatasinya. Membiarkan mereka membuka aurat bererti merelakan mereka mendapatkan laknat Allah, kasihanilah mereka, selamatkan para wanita muslimah, jangan jerumuskan mereka ke dalam kebinasaan yang menyengsarakan, baik di dunia mahupun di akhirat.
Sumber idea dan buah fikiran: Kitab "At ta'ari asy syaithani", Adnan ath-Thursyah
Nota :
Apabila agama dinilai dengan akal, maka inilah akibatnya.


Black Metal Mengancam Akidah Umat Islam

Black Metal adalah satu gejala yang sedang merebak dalam masyarakat Malaysia, khususnya di kalangan remaja di beberapa buah negeri di sebelah Utara Semenanjung Malaysia. Gejala ini ada kaitan dengan pengaruh internet, filem, muzik dan sebagainya merupakan anasir-anasir yang memberi makanan jiwa dan menusuk masuk ke dalam hati nurani mereka sehingga dapat dihayati dengan sepenuhnya.
Hal ini menjadi lebih hebat lagi dengan gejala lain yang menyertai muzik dan tarian tersebut iaitu pemujaan syaitan, penolakan agama, memenuhi segala pemikiran dan fantasi dengan segala unsur negetif dan pesif, mati kubur, mayat dan sebagainya yang menjadi amalan iblis dan syaitan.  Hal ini lebih berjaya mengisi kekosongan jiwa dan idealisme anak-anak muda dan memberi mereka kepuasan dan hiburan lebih daripada pengaruh nilai murni dan agama serta moral yang dalam konteks para remaja, juga golongan pelajar tidak dapat memenuhi keperluan mereka.
Boleh jadi kita bertanya dengan kehairanan, kenapa pengajaran agama dan moral sepatutnya dapat mengisi mental dan hati nurani para pelajar, juga remaja tiba-tiba mengalami kegagalan dan kelesuan.  Perkara ini mestilah memerlukan perhatian serius, dimana para pengkaji dan juga para guru, ibu bapa, masyarakat dan juga semua pemimpin di semua peringkat mungkin dapat menoleh kebelakang melihat dimanakah silapnya sehingga nilai murni dan didikan Islam yang yang dibawa melalui kurikulum al-Quran tidak dapat dihayati serta dihadamkan oleh jiwa anak-anak remaja Islam yang berbangsa Melayu yang dikenali sebagai keturun Islam sejak turun-temurun.  Hal mestilah setiap dari kita mesti merasa terpanggil dalam menangani gejala Black Metal yang sememangnya boleh mengancam akidah umat Islam khususnya dikalangan anak-anak muda Islam di negara kita Malaysia.
Menurut satu risalah yang disebarkan, kumpulan Black Metal ini mewajibkan setiap dari pengikutnya melupakan rukun Islam yang lima perkara, iaitu mengucap Dua Kalimah Syahadah, mengerjakan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, membayar zakat dan menunaikan haji bagi sesiapa yang mempunyai kemampuan. Sebaliknya mereka mestilah berpegang kepada lima rukun baru yang mengatakan menyembah Allah itu adalah karut marut. Empat lagi rukun kumpulan itu yang menggelarkan diri mereka "We Are Satan" (Kamilah Setan) ialah jangan sembahyang, kitab al-Quran itu karut, membakar naskhah-naskhah al-Quran dan membakar atau memijak kain atau pakaian sembahyang.
Selain mengandungi lima rukun yang menghina Islam itu, risalah berkenaan turut mengandungi peraturan mengangkat sumpah untuk menganggotai kumpulan tersebut.  Antara peraturan yang dinyatakan ialah sebelum menjadi pengikut, seseorang itu harus melafazkan "Kami menyeru dengan nama Iblis bahawa kami sudah pun murtad'.  Mereka kemudian harus menyebut lima rukun kumpulan itu (sebagaimana di atas). Bahagian hadapan risalah itu pula memaparkan lukisan seorang lelaki berambut panjang dalam keadaan bogel dan di atasnya tertera tulisan "Black Metal". Pada muka surat kedua pula terdapat bintang berbucu lima dengan di dalamnya dilukiskan lambang salib.  Di setiap bucu bintang itu terdapat tulisan dipercayai lambang tertentu dalam masyarakat Yahudi.
Pada muka surat ketiga pula terdapat lima rukun kumpulan itu manakala mukasurat keempat ayat sebelum upecara dan senarai nama ahli kumpulan itu.  Pada muka surat terakhir pula terdapat tulisan dalam bentuk mengerikan tertera ' As the sky turns black' (apa bila langit berubah menjadi hitam) dengan lukisan berbucu lima.
Cabang Lain Dalam Aliran Metal
Black Metal juga adalah cabang muzik Metal yang paling tinggi, keras dan ganas dalam muzik underground (liar).  Rentak muzik keras, sebutan sukar difahami dan lirik berbagai pemujaan pelbagai nama syaitan, anti ketuhanan dan keagamaan, bunuh diri seks bebas, dianjurkan dalam lagu Black Metal yang disebarkan keseluruh dunia termasuk Malaysia.  Tidak cukup dengan muzik, pemuzik dan pengikutnya dikehendaki mengisytiharkan diri murtad, melakukan ritual memuja syaitan, membakar kitab suci al-Quran dan memberontak terhadap sistem kemanusiaan dan perundangan.
Cabang lain dalam aliran Metal adalah Death Metal iaitu rentak muzik yang tidak jauh bezanya daripada Bleck Metal, tetapi memfokoskan tema kehidupan seperti kecewa, putus asa, pemberontakan, kematian dan alam kubur. Biasanya lirik Death Metal menceritakan sesuatu topik dengan penuh perasaan, dalam bentuk penceritaan yang mendalam.  Doom Metal pula menampilkan lirik berbentuk melankolik untuk melafazkan kekecewaan dalam hidup seperti putus cinta dan pilih kasih.  Dark Metal pula banyak mengisahkan alam ghaib (mirip Death Metal) seperti ilmu sihir, mitos, kepercayaan tertentu dan mistik.
Grindcore Metal adalah lagu metal untuk menyuarakan rasa tidak puas hati dan menentang sistem pentadbiran dan dasar setempat atau keadaan alam dan persekitaran. Liriknya terus terang menyuarakan tentangan terhadap penyelewengan politik, dan kerosakan alam persekitaran.  Tema bagi Industrial Metal mirip kepada Grindcire Metal, tetapi menggunakan kesan bunyi khas kepada lagu seperti latar belakang bunyi kilang atau mesin tertentu.
Cabang lain dalam aliran Metal ialah Thrash, Speed dan Heavy Metal yang mengungkap pelbagai tema lebih meluas. Heavy Metal di Malaysia dikatakan bermula sejak tahun 80-an dan sudah diterima dan sudah diterima masyarakat setempat atau diistilahkan pengikut underground sebagai sudah memasuki 'main stream' (aliran utama). Manakala Thrash Speed dan Metal yang berbentuk laju dan kuat dengan penggunaan dram dan kesan bunyi gitar, masih dikelaskan sebagai muzik underground.
Perspektif Islam Berkenaan Isu Ini

Isu Black Metal menjadi suatu perbincangan hangat masyarakat dewasa ini.  Ia sebenarnya bukanlah perkara baru sekiranya kita memahami teras budaya hedonisme yang lama berkembang subur dalam masyarakat Barat.  Hedonisme adalah budaya yang lahir daripada asas sekularisme yang menolak dominasi fahaman agama dalam kehidupan manusia.  Hedonisme  yang berasal dari istilah Greek, Hedone, bermaksud pleasure ( keseronokan / kelazatan ) atau happiness (kegembiraan ) ialah kebaikan.
Menurut Dr. Yusof al-Qardawi, walaupun golongan Hippies yang pada awalnya muncul sebagai kumpulan anti-sosial kerana bosan dengan kebuntuan peribadi, akibat gangguan pemodenan dan pembangunan, mereka telah sesat dalam gejala-gejala tidak bermoral seperti arak, seks bebas, dadah dan lain-lain sehingga ke peringkat menolak agama. Dalam mencari erti dan hakikat individu, mereka menganggap agama adalah penghalang kepada kepuasan hidup yang seharusnya berlandaskan hawa nafsu semata-mata. Kawalan norma dan undang-undang agama ditentang dengan berbagai-bagai cara oleh mereka yang menganggap hawa nafsu sebagai tuhan sembahan mereka.
Tradisi gila yang diamalkan oleh golongan ini akhirnya menemukan khayalan-khayalan yang menjurus kepada pemujaan syaitan. Inilah perkara yang cuba diulangi oleh sebahagian remaja Muslim yang sudah kehilangan arah dalam masyarakat kini.

Al-Quran secara umumnya mengaitkan hedonisme dengan kehidupan yang mementingkan keduniaan dan hawa nafsu sehingga lupa kepada perintah Allah. Merek lazimnya keras hati, sombong, melakukan maksiat, zalim dan kuat berangan-angan.  Perilaku seperti ini mencapai kemuncaknya apbila mereka berdepan dengan persoalan akidah dan kepercayaan.  Allah telah mengingatkan bahawa terdapat kecenderungan manusia menjadikan hawa nafsu dan keseronokan sebagai sembahan, di mana Al-Quran bertanya, yang bermaksud: "Tidakkah kamu melihat mereka yang mengambil nyawa hawa nafsu sebagai Tuhan mereka?"
Sindiran ini sekaligus memperingatkan umat manusia bahawa hawa nafsu yang diperkudakan oleh syaitan beroperasi besar dalam menggantikan peranan Tuhan dalam kehidupan mereka.  Islam tidak menafikan secara mutlak kewujudan hawa nafsu sebagai sifat semulajadi manusia bahkan ia memperakui sebagai unsur kejadian manusia yang unik.  Kejadian hawa nafsu yang dipertimbangkan oleh wahyu dan akal menjadikan manusia mempunyai kedudukan dan peranan yang berbeza dengan sifat syaitan dan malaikat yang hanya mempunyai dua pola yng bertentangan iaitu buruk dan baik.

Jesteru bagi menjamin kemenangan kebaikan ke atas kejahatan, Islam menganjurkan pengawalan dan alternatif terhadap aktiviti hawa nafsu. Pengawalan Islam terhadap gejala negatif ini amat dititikberatkan sehingga Nabi sejak remaja lagi telah dikawal oleh Allah daripada menghampiri pesta kaum Quraisy yang diadakan di Kota Mekah. Baginda diriwayatkan tertidur dengan nyenyak sebelum berupaya pergi ke pesta tersebut.
Islam tidak hanya mengharamkn sesuatu maksiat tertentu sahaja bahkan turut menutup arah dan punca ke arah berlakunya kemungkaran berkenaan. Sebagai contoh, Al-Quran secara jelas menegah daripada menghampiri zina kerana menyedari perkara itu pasti berlaku sekiranya ruang-ruang ke arahnya dibuka dengan luas.
Sesuai dengan Islam yang bersifat meraikan fitrah manusia, agama ini memberikan kelonggaran ke atas beberapa hiburan yang dapat memberikan manfaaat kepada manusia dalam menjalankan kehidupannya dengan sempurna.  Sebagai contoh, lagu-lagu memuja Ilahi, keindahan alam dan meniupkan semangat untuk maju dan berjaya dalam kehidupan dan perjuangan amat digalakkan.  Promosi terhadap unsur-unsur hiburan yang murni inilah yang seharusnya menjadi arus perdana dalam masyarakat; bukannya hiburan yang mewenangkan pemujaan hawa nafsu dan keuntungan material semata-mata.
Persoalannya, memadaikah pengawalan daripada satu pihak sahaja sedangkan pihak-pihak lain mnyepikan diri malah ada yang menyokong ruang-ruang ke arah kepesatan budaya hedonisme ini?
Hanya peribadi besar dan dokongan secara kolektif sahaja yang mampu menunjukkan keunggulan pendakwah dalam melaksanakan tugas amal makruf dan nahi mungkar yang menjadi prasyarat kepada kejayaan sebuah umat yang terbaik.  Masyarakat amat berharap supaya sesuatu dapat dilakukan dalam membenteras fahaman hedonisme yang kini kembali semula ke puncaknya.
Rumusan, walau apa pun keadaan gejala yang dihadapi oleh ummat Islam ini, maka mereka semua mestilah merasa terpanggil dalam memberi sumbangan untuk mengembalikan semula golongan individu yang terlibat, terjerumus ke lembah yang membawa kepada tekeluar dari akidah Islam ini khususnya dari kalangan golongan remaja Islam yang berbangsa Melayu, kerana persoalan ini adalah persoalan agama Islam dan bangsa Melayu.

Di antara langkah-langkah yang perlu diambil dalam membendung gejala ini ialah:
i- Para ibu bapa mestilah mengambil berat tentang aktiviti harian juga pergaulan anak-anaka mereka.  Di samping itu para ibu bapa juga mestilah menunjukkan suri tauladan yang terbaik untuk anak-anak mereka dengan mempamerkan iltizam yang tinggi terhadap nilai hidup Islam, seperti melakukan ibadah, juga amal soleh seperti istiqamah dalam melaksanakan solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan serta melakukan amalan-amalan murni lain.  Perkara ini penting kerana ibu bapa merupakan pendidik pertama kepada anak-anak. Dalam satu hadis Rasulullah s. a. w. bersabda:
مَا مِنْ مَوْلُوْدٍ اِﻻَّ يُوْ لَدُ عَليٰ الْفِطْرَةِ فَاَبَوَا هُ يُهَوِّدَانِهِ اَوْ يُنَصِّرَانِهِ اَوْ يُمَجِّسَانِهِ
Ertinya: 

Bagi setiap indivi pula, mereka mestilah amanah terhadap diri sendiri, iaitu dengan menunaikan segala amanah dan tanggungjawab terhadap diri seperti melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan yang berbentuk keduniaan dan juga ilmu-ilmu keagamaan yang dapat menjadi benteng dari terjerumus kelembah yang tidak sihat yang dibenci Allah Ta'ala.  Amanah terhadap diri sendiri juga termasuklah memilih kawan-kawan yang baik yang boleh membantu seseorang itu mencapai kebaikan dan kejayaan. Kerana kawan merupakan orang yang akan mempengaruhi temannya sama ada ke arah perkara baik atau tidak baik. 
ii- Seterusnya semua lapisan masyarakat Islam juga mestilah memainkan peranan masing-masing dalam menangani gejala yang boleh mengancam akidah umat Islam.Bermula dari keluarga, masyarakat kempung penguasa daerah dan negeri, lebih-lebih lagi penguasa agama juga kerajaan mestilah menangani masalah ini dengan serius termasuklah dengan menguatkuasakan peruntukan undang-undang yang telah sedia ada atau menggubal undang-undang baru demi menjamin anak-anak muda dan remaja Islam di negara ini dari terus hanyut dengan dakyah-dakyah Yahudi dan Kristian yang membawa kepada terkeluarnya dari agama Islam ( murtad). Mudah-mudahan di antara kita umat Islam ini salang memperingati antara satu sama lain, Insya Allah syiar Islam terus maju berkembang di muka bumi Allah ini, juga akidah Islam pula sentiasa bertapak kukuh dihati setiap penganutnya. Firman Allah s. w. t. di dalam al-Quran: "Tidak dilahirkan seseorang anak itu kecuali dalam keadaan putih bersih ( tidak berdosa). Maka kedua ibu bapanyalah yang akan mencorak anak itu sama ada dengan agama Yahudi, Nasara (Kristian) atau Majusi".
.وَالْعَصْرِ اِنَّ اْلاِِنْسَانَ لَفِيْ خُسْرٍ. اِلا َّالَّذِيْنَ اۤمَنُوْا وَعَمِلوالصَّالِحَاتِ
.وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Maksudnya:

" Demi masa sesungguhnya manusia itu berada dalam keadaan kerugian, kecuali hanya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan orang-orang yang sentiasa berpesan-pesan dengan perkara kebenaran dan kesabaran".
http://www.youtube.com/watch?v=UO1rYr4BXAI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iIC2QYpSsFI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=q_8imkJBD7k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ej_jnnhvrVs
http://www.youtube.com/watch?v=VE_Er1ITzeE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9KJRawWRKOg&feature=related
Seruan dari Iraq untuk kesedaran semua....

Ikuti Perjalanan Proses Pemindahan Mahasiswa Mesir Melalui Web Dan Facebook

Faizuddin.jpg  
KAHERAH, 4 Feb - Ketua Badan Penerbitan dan Penerangan PMRAM Saudara Mohd Faizudin bin Ghazali memberitahu bahawa PMRAM sentiasa mengemaskini maklumat berkenaan proses pemindahan pelajar Malaysia di Mesir ke Jeddah.
Tambahnya, PMRAM menjadikan pejabat pentadbiran yang terletak di Nasr City sebagai tempat pemusatan segala maklumat yang diterima daripada seluruh cawangan.
Katanya, segala maklumat yang diterima akan dimaklumkan dalam laman web rasmi ini serta facebook rasmi PMRAM Pusat dari semasa ke semasa.
"Hingga hari ini, PMRAM sentiasa memberikan kerjasama yang baik terhadap pihak Kedutaan Malaysia dengan menghubungi Bilik Gerakan Proses Evakuasi bagi mendapatkan maklumat terkini tentang proses pemindahan pelajar" ujar beliau katika ditemui di pejabat pentadbiran PMRAM.
Menurutnya, selain menghubungi pihak Kedutaan Malaysia, Presiden PMRAM juga sentiasa mendapatkan maklumat berkenaan tahap keselamatan melalui Pihak Keselamatan Mesir.
Katanya lagi, keluarga di Malaysia boleh mengikuti perkembangan proses pemindahan pelajar Mesir ke Jeddah melalui 2 laman rasmi PMRAM ini. Segala pertanyaan boleh dihantar ke emel rasmi PMRAM iaitu pmram30@yahoo.comThis e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .

Abir Syarqawi-mubarak terlalu jahil dengan kehendak Rakyat Mesir

http://www.alwafd.org/images/news2/abeerelsharkawy.jpg
Abir - Seorang artis mesir menganggap mubarak jahil terhadap kehendak rakyat.
Bagi Abir perbuatan mubarak yang sanggup membekal bekalan gas kepada israeil, membina tembok pemisah antara rakyat mesir dan penduduk Palestin, membebankan rakyat mesir dengan berbagai bebanan dan tidak menunaikan kewajipan terhadap rakyat mesir adalah punca utama Kebangkitan Rakyat Mesir terhadap mubarak.
حملت الفنانة عبير الشرقاوي  الرئيس مبارك مسئولية الغضب الشعبي  الذي  انفجر إلي  ثورة  غضب وأكدت أن السبب في  هذه الثورة تجاهل مطالب أبناء الشعب المصري  وعدم توفير أبسط حقوقهم في  الحياة والمحاولات المستمرة لاستفزاز الشعب المصري  مثل تصدير الغاز لإسرائيل وحصار أطفال  غزة ومنع الدواء عنهم مما تسبب في  موتهم وأكدت تأييدها الكامل لهذه الثورة الشعبية  العظمية،  وانتقدت محاولات بعض الفنانين والمسئولين تحميل صورة مبارك علي  حساب الشباب المصري  الذي 

Lautan manusia bersama Khutbah Jumaat di Medan Tahrir


http://www.youtube.com/watch?v=hNmRIuPGGGg&feature=player_embedded

Bantahan terhadap mubarak depan Bangunan PBB



http://www.youtube.com/watch?v=6axz-9Jfg9A&feature=player_embedded

Kereta diplomatik yang merempuh 20 orang penunjuk perasaan

http://www.youtube.com/watch?v=EYHvqwE5l30

Al-Awa', As-Salamah dan Qardawi bersama rakyat mesir

Semoga Allah SWT memberi kemenangan kepada mereka yang Cintakan Allah SWT dan Rasulullah SAW.

Dr.Mohd Saleem Al-Awa'-Kita bersedia menghadapi peluru,kereta kebal dan mati bersama rakyat

Dr.Al-Awa' seorang Pemikir  Islam telah bertekad akan menghadapi peluru, kereta kebal dan mati sekiranya mubarak enggan turun daripada jawatannya.
Kini pihak rakyat telah sepakat melantik Dr.Muhammad Saleem Al-awa', Syeikh Al-Hafiz As-Salamah, Jurij Ishak dan Ibrahim Muallim sebagai mengetuai Suara Rakyat.
كتب: محمد معوض
صرح المفكر الإسلامي محمد سليم العوا أن هناك خطة بديلة سيعلن عنها مساء اليوم في حال عدم تنحي الرئيس حسني مبارك.
جاء ذلك  خلال لقاء بين المتظاهرين وأعضاء من لجنة الحكماء عقب صلاة الجمعة في مبدان التحريرعندما سأل المعتصمون  عن البديل  في حال لم يقم الرئس مبارك بالتنحي  استجابة للإرادة الشعبية .
من ناحية أخرى أكد إبراهيم المعلم عضو لجنة الحكماء أن هناك إصرارا على رحيل مبارك ونظامه من قبل المتظاهرين.
ويعتقد أن لجنة الحكماء التي تم تشكيها ستلبي تطلعات المتظاهرين وتم تشكيلها  من شخصيات  عامة وتلقى قبولا من كافة الأطياف.
وتم إعلان اسماء اللجنة مثل محمد سليم العوا، والشيخ حافظ سلامة، وجورج اسحاق ،  وإبراهيم المعلم  .

Senarai Nama Pelajar Dan Rakyat Malaysia Berlepas Ke Jeddah

PERHATIAN ! AKAN DIKEMASKINI DARI SEMASA KE SEMASA, HARAP MAKLUM
KELANTAN/ WILAYAH PERSEKUTUAN/ SELANGOR/ PERAK/ PERLIS/ NEGERI SEMBILAN/ ASRAMA RUMAH MELAYU ABBASIAH
KELANTAN
1.ZATY ASMA' SALSABIELA BT. ZAINONDIN
2.NIK ZAHARAH AKMAL BT. NIK ISMAIL
3.NIK NUR ATIE BT. MOHAMAD ASRI
4.SYAHIDATUL QIATINA BT. SYAHLAN
5.WAN NUR SYAMILAH BT. WAN MOHD NASIR
6.NURUL SHUHADA BT. ABDUL AZIZ
7.IZZATI BT. NAWAWI
8.NOR ASYKIN BT. MUSA
9.NOR JANNAH BT. ASEK
10.NOR MUSMIRAH BT. CH. MEGAT
11.RAIHAN BT MOHD ZIN@MUHAMAD
12.WAN NUR AMIRAH BT. WAN YUSOFF
13.RADIAH HAMRA BT. SALLEH
14.NOR AIDA BT. MOHAMAD
15.SITI NUR EZAH BT. MAMAT
16.WAN NOOR ANIS FARHANA BT. WAN ABDUL MUNAF
17.NIK NUR SYAMIMI BT. NIK YUSOF
18.NIK SYAMILA BT. NIK YUSOF
19.RAJA ASMA' BT RAJA YUSUFF
20.NOR ASWANIDA BT. MOHD UZITA
21.MURSIDA MUKSIN BT. MUNAWAN
22.ADAWIYAH BT. ISMAIL
23.BALKIS BT. MOHD GHANI
24.NOR HEDAYAH SHUHADA BT. AMARAN
25.NIK NORAYUNI BT. ABDUL RAHIM
26.NUR HIDAYAH BT. MOHD RAFE
27.AZLINA BT. ABDUL RAHMAN
28.SALSABILA BT. HASHIM
29.NUR AZRAH BT. MOKHTAR
30.AWAATIF BT. ISMAIL
31.FASIHAH BT. MOHAMMAD
32.NORHAYATI BT. SAMSUDDIN
33.ROBIATUL ADABIAH BT. ISMAIL
34.NURUL JANNAH BT. ZAKARIA
35.FAUZIAH BT. SALLEH
36.NOR HIDAYAH BT. MUHAMAD NOR
37.NOR NAJWA NABILAH BT. MOHD ZAKI
38.IZA NADYANA BT. MOHAMAD NOOR
39.SITI ALFIRALAILA BT. MOHD NOOR
40.SITI NOOR AQMA BT. MOHD AMIN
41.SITI NADHIRAH BT. JAMAL ABDUL NASIR
42.NUR WASILAH BT. AZMI
43.NOORSIHAM BT. DAUD
44.NOR NASUHA BT. ZAHRAN
45.WAN NURUL AIMAN BT. WAN ISMAIL
46.NURUL HUSNA BT. ZAHRAN
47.SOLEHAH BT. ISMAIL
48.ZUNAIRAH BT. ZAKARIA
49.SYAIMA' BT.ISMAIL
50.ZU AIN NAJWA BT. ZUHAN
51.SITI RAZAN BT. RAMLI
52.NURMARJAN BT. MOHD KHAIDZIR
53.SITI FADHILAH BT. MOHAMAD ANIPA
54.NUR HIDAYATULLAH BT. HAZRI
55.WAN NUR NADIA BT. WAN ZAINUDDIN
56.SITI HAFIZAH BT. RUSNAN
57.SYIFA' BT. HARIS
58.AMAL BT. TARMIZI
59.NABIHAH HUSNA BT. MOHD BUKHARI
60.SHABNA BT.MOHD KHUSAIRI
WILAYAH PERSEKUTUAN
1.AIN NADZIRAH BINTI BUKHARI
2.AISHAH RAUDHAH BINTI SALIM
3.ANATI FATIMAH BINTI MOHAMED@SALIM
4.ASHIRAH HAZIRAH BINTI HASSIM
5.ASILAH BINTI KHAIRUL ANUAR
6.AZIANA BINTI AZIF
7.FARIZAH HANIS BINTI MD WAKIF
8.FARIZATUL AINI BINTI KAMARUL NIZAR
9.FATIHIN NABILAH BINTI MOHD NAZALI
10.FATIMAH ANNABAWYYAH BINTI HAIRUL NIZAM
11.FATIMAH NABILAH BINTI BAHARUDDIN
12.HAIRUL NIZAM MD HUSSIN
13.HALIMATUN SAWIRAH BINTI MOHD FAIRUS
14.IZMI INARAH BINTI MOHD HANAFI
15.KHAIRUL BARIYYAH BINTI AZHAR
16.KHIRUNNISA ZULAIKHA BINTI ABDUL HAMID REDZA
17.MOHD FAIRUS B SOIED
18.NABILAH BINTI AHAMAD SHALEH
19.NASUHA BINTI IDRIS
20.NAWWAR BINTI HASHIM
21.NIK AISHAH BT NIK MOHD ZAID
22.NOOR ADILAH HALWA BINTI BAHARUDDIN
23.NOOR HAFIZAH BINTI SHAMSUDIN
24.NOOR HAZWANI BINTI MOHAMED
25.NORIZZAH NABILAH BINTI ABDUL HALIM
26.NUR FARHANA BINTI RAZALI
27.NUR IFFAH BINTI ROZANI
28.NURAKMALYANA BINTI ZAMIL
29.NURAZIZAH BINTI MOHAMAD ZAIDI
30.NURDIANAH BINTI FIRUZ
31.NURFARAHIN BINTI ISMAIL
32.NURFILZAH BINTI ZULKARNAIN
33.NURSYAMEME IDAYU SHAH
34.NURUL AIN BINTI RUSLI
35.NURUL ASHIKIN BINTI KAMARUDDIN
36.NURUL HIDAYAH BINTI MOHAMAD ROSLAN
37.NURUL NADIRAH BINTI BAHARU
38.NURUL SAKINAH BINTI AZMI
39.NURUL SHAZWANI BINTI AZMI
40.NURWAHIDAH BINTI MOHD NOOR
41.OSMAN B PUTIH
42.PUTERI NURUL SANIM SYAHAMAH BINTI SAMSUDIN
43.QIBLAT AMNI BINTI HISHAM
44.RAFIDAH BINTI HANIFFAH
45.RAJA ZARIN BINTI RAJA MUSZAFFAR SHAH
46.RASHIDAH BINTI KHAIRUDDIN
47.RASHIDAH BINTI MUHAMMAD RAZIF
48.AIN ZUBAIDAH
49.EMILYZA BINTI MOHD SARJADI
50.SYAFIQAH AMIR RAMLI
51.AMEENATUL SHAHEERA
52.NURUL FARHANA
SELANGOR
1.MUHAMAD HAKIMI B.HUSSAIN
2.UMMI SALWA BT NORDIN
3.NURUL IMAN MOHAMAD HAKIMI
4.ASRAF B.ABDUL WAHAP
5.SITI FAHRINA BT AHMAD
6.AMRU AL ASR ASRAF
7.MUHAMMAD HAIRULLAH B.HASSIM
8.FATIN BT KHAIROLLAH
9.ABDUL HALIM B. BAHRUN
10.SITI KHALIJAH BT MOHAMMAD
11.ABDUL AZIZ ABD HALIM
12.RABIATUL ADAWIYAH ABD HALIM
13.MOHAMAD SYAFIQ ABD HALIM
14.MOHD LUKMAN HAKIM ABD HALIM
15.MAHATHIR B. AHMAD
16.NOR FARIZAH BT DARNO
17.MOHAMAD AINUR RABBANI NASOHA
18.SITI SUMAYYAH BT  NASOHA
19.MUHAMMAD AMMAR IMTIYAZ FARID
20.AULIYA QISTINA FARID
21.MUHAMMAD FIKRI B.BOSTANUDDIN
22.MAZIAH BT JALALUDDIN
23.SITI NADIA MOHD ANIP
24.SITI NUR HAYATI ABDUL RAHMAN
25.SITI NUR HAWA HUSNAH RUSMAN
26.SITI FARHANI AHMAD FUAD
27.KHALESAH KHALIL
28.FATEHAH ASROR
29.SITI ERNA SELAMAT
30.NURUL BAZILAH HUSSIN
31.AIMUNI BINTI AHMAD
32.NURAINI BINTI SALIM
33.AYESYHAH BIN AWALLUL AZMI
34.FADHILAH BINTI ABDUL HAMID DAHLAN
35.KHAIRUIZZAH BINTI HELMI AZHAR
36.MARDHIAH BINTI IBRAHIM
37.NABIELAH BINTI RAMLAN
38.NORFANIHA BINTI SAWAL
39.NOR SHAKIRAH BINTI ABDUL AZIZ
40.NOR LATIFAH BINTI MOHD JUPRI
41.NURSYAFIKAH BINTI ABDUL RAZAK
42.NUR NASIHAH SAKINAH BINTI MAHYUDIN
43.NUR ADILAH HUSNAH BINTI AHMAD AZMI
44.NUR AISYAH BINTI KAMALUDIN
45.NUR ATIAH BINTI ROSLAN
46.NURAMALINA BINTI ABDUL MALIK
47.NUR AMNAH BINTI MOHD SOLEH
48.NUR FAIQAH BINTI BAHARUDIN
49.NUR HERIYANA BINTI SAMURI
50.NUR HAFIZAH BINTI MASTRO
51.NURUL HUDA BINTI HUSSIN
52.DYANA EZLYN EZLINDA MUHYIDIN
PERAK
1.AIN MUNIRAH BINTI JAMALUDIN
2.MUNIRAH BINTI AHMAD ROSDI
3.NUR FATHIAH BINTI AS`ARI
4.NUR AMIRA HUSNA BINTI ZAAFAR
5.UMMU AMIRAH BINTI ABDUL HAMID
6.UMMU ADILAH BINTI BT ABDUL HAMID
7.SITI NUR IZZATY BT MOHD RIZAL
8.SITI NUR HAFIZA BINTI OTHMAN
9.SITI NUR HAMIZA BINTI OTHMAN
10.NURUL HIDAYAH BINTI SULTAN AHMAD
11.SITI RAHIMAH BINTI ABU HASSAN
12.SUYAIBATUL ASLAMIAH BINTI SAAD
13.FADHLIN SAKINAH BINTI SUKRI
14.SITI FASIHATUL ZAHARIAH BINTI MAT SALLEH
15.AFIQAH SYUHAIDAH BINTI ABD SAMAD
16.TASNEEM BINTI SHAAFIEE
17.NOR ATIQAH BINTI NOR ZAHARI
18.NURUSSAKINAH BINTI ROSLAN
19.NOR FARHANA BINTI OTHMAN
20.RYIHANA AISYAH BT. A. RAHIM
21.NUR FASYARINA BT. CHE JOHARI
22.ADILAH BT. ALIAS
23.SITI FATHIMAH BT. AHMAD ROSLAN
24.ZAHIDAH MAULIDA BT. ISMAIL
25.NURUL ATHIRAH BT. YAACOB
26.NUR FARAHIN BT. NOOR AZHAN
27.FATIN AISYAH BT. MOHD BASAR
28.‘AMIRAH BT. ABDULLAH
29.AMALINA BT. ABDULLAH
30.HAFIZAH BT. ABDUL KADIR
31.UMI ATIKAH BT. SAMSUDIN
32.NURUL IZZATI BT. ZAKARIA
33.NUR FARHANA ALISSA BT. AHMAD JAAFAR
34.SITI FATIMAH BT. AHMAD
35.SHARIFAH NABILAH BT. SYED MOHD HAMDAN
36.ANA FARHANA BT. AHMAD RIJALULLAH
37.SITI NUR AZLINA BT. ZOLKEFLE
38.NURUL AIN BT. WAN SABRI
39.NURUL ILHAM BT. RUSLAN
40.MUTMAINNAH BT MOHD SHUHAIMI
41.NUR HANNA BT NOOR AZAHARI
42.NUR FADHILAH BT. ARSHAD
43.FARAH NADAYA BT. MUSTAFA
44.SITI MAISARAH BT MOHD RIZAL
45.NORUL AMIRA BT. MAHAD
46.NURUL ATIQAH BIN ZULKIFLE
47.NURUL HAKIMAH BINTI ABD LATIF
48.NURUL AFIFAH BT ROSMAN
49.NORADIBAH AMIRAH BT NORZELAN
50.NORATIQAH BINTI HAMDAN
PERLIS
1.TENGKU MOHAMMAD ZHUHRIE BIN TENGKU NOOR HADI
2.MUHAMMAD MOKHTAR BIN RAZALI
3.AHMAD BIN RAZALI
4.AHMAD ALEEF AFIFI BIN AZHAR
5.MOHAMAD TAMIR BIN HASSAN
6.MOHAMMAD SYAZWAN BIN SAMSUDIN
7.MUHAMMAD AIZAT BIN REJAB
8.MUHAMMAD AKRAM ZAKIY BIN SALEH
9.AHMAD HAMBALI BIN MOHAMAD
10.MUHAMMAD SYAHIR BIN SAIDIN
11.MOHAMAD ASYRAF BIN JUNUS
12.ADI AZRI BIN AZALI
13.MOHD NIDZAMUDDIN BIN ABU BAKAR
14.KHAIRUL ZAMAN BIN ZAKARIAH
15.ZULHILMI BIN RAZALI
16.UMAR IZZUDDEEN BIN ABD HAMID
17.MOHD FAIZ ZULHILMI BIN MOHD FAZLI
18.HAMIZAN NAIM BIN ANUAR
19.ABDUL LATIB @ MOHD AL PAHMI BIN AHMAD
20.SHAHRUL IKRAM BIN MOHAMMAD SHAABI
21.MOHAMAD NAIMI BIN MOHAMAD
22.MOHD SHUKUR BIN SHAHAIME
23.MAT RODI BIN MUHAMAD
24.MOHD HUZAIFAH BIN MOHAMAD
25.ATIKKULLAH BIN ABD GHANI
26.MUHAMMAD ANAS BIN IBRAHIM
27.MOHD MUSLIM BIN MOHAMAD
28.MUHAMMAD SYAWAL BIN  SAAD
29.MUHAMMAD ALIF BIN MD ARIS
30.MOHD SHAHID AZIM BIN  MOHD SAUFI
31.W. MOHD ABU SAID AL KHUDRI BIN W. MD IZZUDDIN
32.MARDHIAH BINTI RAMLI
33.FATIN AMNI BINTI MOHAMAD NOR
34.RODHIAH BINTI MOHD YUSOFF
35.SHAMIMI BINTI ABDUL RAHMAN SHAFIE
36.AZLENA BINTI ALI RAMAN
37.MUNIRATUN NAELAH BINTI ISMAIL
38.SITI AWATIFF BINTI ROMLI
39.NURUL SABILA BINTI SARUDIN
40.NUR HIDAYAH BINTI ABD JAMIL
41.AWATIF BINTI MOHD HADURI
42.HANNAN BINTI HAJI ZULKIFLI
43.NAZATULAFIFAH BINTI HAMAT
44.HAKIMAH BINTI ZAKUWAN
45.ZAINAB BINTI BURHANUDDIN
46.AZIZAH BINTI AZIZ
47.JUNAIDA BINTI MD RASAD
48.SHARIFAH INTAN SYAFINAZ BINTI SYED JASIN
49.NURAMALINA BINTI NORIZAN
50.HAZIRAH BINTI  ABDUL HALIM
51.AINA MARDHIAH BINTI ROSLI
52.NOOR SHAAKIRA BINTI ZAINAL ABIDIN
53.NORSYAZWANI BINTI ABU KASIM
54.NURUL IZZATI BINTI HANAFI
55.NOR SHARZWANI AKMAL BINTI MOKHTAR
56.SITI HASFIAH BINTI ROSLI
57.NAJMUL JANNAH BINTI NADZRI
58.ILIYANI BINTI MD YUSOFF
59.SITI HAJAR BINTI MOHAMAD NAWAWI
60.NUR IZWANI BINTI ROSNI
61.PUTRI ZAINAB BINTI MEGAT AZAMUDDIN
62.SITI MUSLIHAH BINTI ANUAR
63.ATHIRAH MUZANI BINTI ISMAIL MUZANI
64.SHAHRUL JAMILI BIN MISKON
65.JAMIAH BINTI ABU
66.HUMAIRA BINTI ROSLI
67.NORSARPIAH BINTI ABU
NEGERI SEMBILAN
1.NUR LIYANA BT RAMLAN
2.MUNIRATUL AQILAH BT MUKHTAR
3.SITI FARHANA ABDUL MALIK
4.IDA HARYANI BT MUHAMAD SAFARY
5.NURUL HANA HAMZAH
6.NABILAH SHAMSUDIN
7.NURUL SHEILA FATIN BINTI ZAIDI
8.LUBABAH BT MOHAMAD MUHSIN
9.NURFATIHAH BT MOHAMAD FISAL
10.NOREHAN BINTI MOHD YUNAN
11.NURSUHADAH BINTI JAURI
12.NURSYAZANA BINTI SYUKOR
13.HILWA BINTI MAHMAD
14.SYAHIRAH BINTI MOHD YUSOF
15.SYAZA MUTHIRA BINTI ABDUL WAHAB
16.NURASYIKIN BT BAHAROM
17.SONIA ATHIRAH BT JAMAL
18.NURUL FARHANA BINTI MOHAMAD SAMININ
19.SITI SARAH BINTI MUSTAZA
20.SITI HUMAIRA BT ROSLI
21.SITI AISYAH BT ISHAK ( MANSURAH )
22.ADIDA HANANI BINTI ABDUL WAHAB (PELANCONG )
23.NUR AZIEMAH BINTI OTHMAN
24.AISHAH BINTI MAZLAN
25.NURASHIKIN BINTI RAMLI
26.NOORAFFIDA BINTI MD KAMAL
27.NORAASIKIN BINTI MOHD ALOWEY
28.NUR LIYANA BINTI RUSHDAN
29.KHAIRUNNISA BINTI JAURI
30.KHAIRUN NAJWA BINti ADNAN
31.AMIRAH SABRINA BT IBRAHIM
32.NORSHAHIRA BT MOHD ISHAK
33.NURSHAHIRA  ASHWANI BINTI AWANG
34.NOR HAFIZAH BT ABD LATIF
35.FATIN IZZATI BT NOORAZMI
36.NURSYAHIDA BINTI MOHD ADAM
37.NUR HANIS BINTI MUHAMAD MANSOR
38.RODZIAH BINTI SANUDIN
39.SYARIFAH DURA A’ISYAH BINTI SYED HASHIM
40.ANNIMAH BINTI ABU RIJAL
41.NUR HALIMAH BINTI ISMAIL
42.INSYIRAH BT ISMADI (EJEN)
43.UMMI NURHAZIM BT ABD JALIL (EJEN)
44.NURDALILAH BT DAHALAN (EJEN)
45.AIN SYAFIQAH BT MOHAMAD MUHSIN
46.NUR SYAFURA BT SULAIMAN
47.MOHD FIRDAUS BIN A RAHMAN
48.SITI SAFURA IDRIS
49.NUR AFIFAH BT ZAHARUDIN
50.NURUL AIN BINTI ABD KARIM
51.MOHD SHAHFAZREENBIN SHAHRUDDIN
52.SHABITAH BT. GHAZALI
53.IZYAN IZZATI BT MAHZAN
54.UMMU HANI BINTI IBRAHIM
55.SITI NAKIAH BINTI AZIZ
56.SITI SAFURA BINTI ROSLAN
57.NAS HAZIM BINTI ZAINAL
58.MUHAMMAD MUSTAKIM BIN ABD RAHIM
59.MUHAMMAD KAMIL  BIN KAMARUDDIN
60.MUHAMMAD MUJAHIDDIN BIN ZAINUDIN
61.AHMAD HAFIDZI BIN MANSOR
62.KHAIRUL FIRDAUS BIN ABU ZAKI
63.MUHAMMAD FARHAN BIN OMAR
64.AKMAL HAKIM BIN MOHAMAD MUHSIN
65.MUHAMMAD AUF BIN NORZAN SHAH
66.MUHAMMAD ZUHAIRI BIN ISMAIL
67.MOHD FAKHRUR RAZI BIN MOHD YUNOS
68.ZULFADLI BIN ABDUL GHAPAR
69.AIMAN BIN ZAMANI
70.ADIBAH BINTI ZAMANI
ASRAMA MELAYU ABBASIAH (ARMA)
1.ADIBA MAIMUNAH BINTI MOHD AMRAN
2.ATIQAH BINTI AZAM
3.BAHIRATUL AINAIN BINTI JASRI
4.FATHIN YUSRA HANANI BINTI MOHAMMAD NOOR
5.FATIN AMIRAH BINTI AZMI
6.HALIMATUSSAADIAH BINTI MOHAMAD
7.IMTIYAZ BINTI ISMAIL
8.KHAIRIYAH BINTI MUSTAPHA
9.NADIRAH HANIM BINTI ABDU HADI
10.NOR BIDAYAH BINTI SUPARDY
11.NORARYANA BINTI ARIFFIN
12.NUR HAZDIANA BINTI LATIP
13.NUR IZAN FASEEHA BINTI AHMAD FISOL
14.NURAZLIN BINTI ABU ZARIM
15.NURUL HIDAYAH BINTI MUSA
16.SITI NUR SUHAILA BINTI AZAUDDIN
17.SITI ZULAIFAH BINTI HAMZAH
18.WAFA BINTI MUHAMMAD HAFIZ
19.AFIFAH BINTI AZAM
20.AMIRAH BINTI AZAM
21.ROSSAZLINA BINTI IDRIS
22.ZURAIDAH BINTI ABDUL LATIF
23.NAZIRAH BINTI ABDUL HALIM
24.NURUL SAADAH BINTI ABDUL RAZAK
25.FARIZAH BINTI ABD LATIF
26.FAEZAH NUR BINTI SALMI
27.KHAMARIAH BINTI ABDUL HALIM
28.SOFIAH BINTI MOHD FUAD
29.DZULYALYNA BINTI AHMAD ZAHIDI
30.ZAINAB BINTI ABDUL LATIF
31.AIDAH BINTI MOHD FOAD
32.HASANAH BINTI MOHD YUSOF (KIV)
33.SYAHIRAH BINTI MOHD FO AD
34.NURASWANIE ASWAT BINTI ABIDIN
35.NURUL ELEANA BINTI MOHD NASIR
36.WARDAH BINTI MOHD YUSOF
37.NUR AMIRA SYUHADA BINTI ABDUL GHAFFAR
38.SITI EFFY SYAZLIANA BINTI ROSLAN
39.KAMILA BINTI MOHD YUSOF
40.SYAHIDAH ROZINAH LIYANA BINTI AHMAD
41.NUR AMIIRA BINTI KHALID
42.ZATUL WARDAH BINTI ZULKEFLY
43.FARAH HANNAN BINTI ABDUL MALEK
44.NUR AINAA WAFI BINTI RAMLI
45.NURUL AFIQAH BINTI NORHUSAINI
46.NATRAH BINTI MHD ISA SAKRI
47.NORATIKA BINTI LAUNGAH
48.SITI FATIMAH BINTI HANAPI
49.NUR NAIEMAH BINTI MOHAMAD
50.NUR AJMAL SYAKIRIN BINTI ABDUL HALIM
51.SITI NOR SAADAH BINTI JUMAAT
52.IFFAH NURUL AMIN BINTI MOHD SHUKRY
53.QURRATU AIN BINTI MOHD ZULKI
54.NURUL IFFAH BINTI ABDUL RASHID
55.NURUL SYAFIQAH BINTI MOHD SHOHAIMI
56.SUHAILA BINTI ISMAIL
57.FATIN FASIHAH BINTI HANAFI
58.SITI AISYAH AINA
59.ELLYA BINTI JAMIL
60.SITI FARHAN BINTI MOH PAUZI
61.NURHAZFIZAH BINTI MD ALI
62.NURUL HIDAYAH BINTI EMBONG
63.NURUL ZAWANI BINTI ZAINI
64.ADILAH BINTI NAWAM
65.NASYWA BINTI AHMADI
66.SITI NURHIDAYAH BINTI ABDUL RAHMAN
67.AMIRAH SYAKIRAH BINTI AZMI
68.AININ SOFIYA BINTI AZIZ
69.NUR AMIRA BINTI ANUAR
70.ATHIFAH BINTI ABDUL AZIZ
71.HINDUN BINTI MOHD SALLEH
72.NURUL AKMA BINTI GHAZZALI
73.NURUL ASMA BINTI YAACOB
74.HUSNA AFIFAH BINTI AHMAD BADRUDIN
75.AFIFAH SYAKILA BINTI MOHD SALLEH


Adakah saya Muslim?

http://www.youtube.com/watch?v=1uhLR53Y1FI&feature=player_embedded

Ikhlas yang Allah SWT redhai

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OyuFMWEQcuM

Kewajipan menuntut Ilmu Agama

amerika bercadang mesir diperintah oleh tentera (Omar Sulaiman)

http://thm-a01.yimg.com/nimage/ccda0d670dd3d29c
Liputan6.com, Washington: Pemerintah Barack Obama saat ini tengah berunding dengan para pejabatMesir mengenai satu usulan bagi pengunduran diri Presiden Hosni Mubarak , kata surat kabar The New York Times, Kamis (3/2). Berdasarkan usulan itu, Mubarak akan menyerahkan kekuasaan kepada satu pemerinth peralihan yang dipimpin Wakil Presiden Omar Suleiman dengan dukungan militer Mesir, kata surat kabar itu, mengutip para pejabat pemerintah dan diplomat Arab, sebagaimana dikutip dari Reuters.
Juga diusulkan pemerintah peralihan agar mengikut sertakan satu kelompok-kelompok oposisi termasuk Ikhwanul Muslimin, untuk mulai menyusun satu sistem pemilihan negara itu dalam usaha meyelenggarakan pemilu yang bebas dan jujur September, kata surat kabar itu.
Mengomentari berita itu, juru bicara Departemen Luar Negeri AS P.J Crowley mengatakan," Presiden, Menlu Hilalary Clinton dan para pejabat lainnya telah mendorong pemerintah Mesir memulai satu transisi. Para pejabat senior Obama mengatakan usul itu adalah salah satu dari beberapa opsi yang sedang dibicarakan dengan para pejabat tinggi Mesir pemerintah Mubarak, kendati tidak secara langsung dengan dia, dalam usaha untuk meyakinkan dia mengundurkan diri sekarang, kata surat kabar itu.
Kendatipun Mubarak sejauh ini menolak mundur segera, para pejabat dari kedua pemerintah itu terus melakukan perundingan menyangkut rencana itu, kata the Times. (Reutr/Ant/ARI)