"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Friday, February 11, 2011

Cinta Suci Rabiatul Adawiah kepada Allah SWT

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRdKTaJ1Pbp8C-TP2Dj0LAWXB4-DAR-p0Bjik3ZQrjbtyoWg4F
Cinta itu hendaklah ditujukan kepada yang paling layak menerimanya.
Cinta itu biarlah diserahkan kepada yang tahu membalasnya.
Cinta itu harus menyeluruh sifatnya dan mestilah ikhlas dan jujur.
Oh Tuhanku, aku tidak peduli apa pun ujian dan kesengsaraan yang kutanggung selagi Engkau tidak marah kepadaku. Kerana aku yakin rahmat dan keampunan-Mu jauh lebih luas dan lebih besar bagiku. Aku berlindung kepada nur zat-Mu yang menerangi tujuh lapis langit dan yang menerangi kegelapan. Aku berlindung kepada-Mu daripada marah-Mu, Engkaulah yang berhak memarahi aku, dan tiada daya dan upaya melainkan dengan kekuatan-Mu. 
Adalah sesuatu yang lazim bagi seseorang yang mencintai kekasihnya pasti memenuhi apa yang diminta oleh kekasihnya. Sesungguhnya, cinta dapat menjadikan seseorang patuh kepada setiap kehendak kekasihnya. Disamping itu juga cinta dapat memberi kekuatan dan keyakinan diri kepada seseorang untuk terus tunduk dan memenuhi kehendak kekasihnya.
Hubunganku dengan Allah swt sama dengan hubungan seorang tetamu dengan tuan rumah yang dikunjunginya. Sudah tentu seorang tamu tidak perlu berfikir dan berusaha membuat persiapan untuk dirinya di dalam rumah tersebut, kerana tuan rumahlah yang patut melayani dan menghormati tamu yang ada di dalam rumahnya.
Bagi Rabiah, selain dari Allah adalah sesuatu yang tidak ada wujudnya. Maka, seluruh hidupnya ia serahkan kepada Allah, cinta dan pengabdiannya hanyalah kepada-Nya.
Engkaulah yang ku sanjung dan kupuja, Sekalipun aku benarkan orang lain berada disampingku, Namun jiwa dan hatiku hanyalah ku persembahkan untuk-Mu.
Orang2 menyembah-Mu kerana takut Neraka,
Mereka hanya ingin bebas dari Neraka,
Lalu ingin tinggal di dalam istana Syurga,
Sambil meneguk minuman yang Lazat 
Namun aku tidak inginkan Syurga,
Dan tidak takutkan Neraka,
Tapi aku hanya mahukan Engkau!

No comments: