"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Saturday, February 26, 2011

Gadafi mungkin menggunakan gas sarin berbahaya membunuh rakyat Libya

http://38.121.76.242/memoadmin/media//version4_6242424_340_309_.jpg
Terjemahan Google
London: The paku Ihab, Canselor Kedutaan Libya di Kanada - yang mengundurkan diri dari kantor - kerana takut sistem suaka, Kolonel Muammar Gaddafi untuk menggunakan senjata tidak konvensional sebagai "sarin" gas untuk menekan pemberontakan popular di Libya.
runcing Said surat khabar "Toronto Star" Kanada "aku takut. aku mendengar hal-hal katakan tentang senjata yang aneh, seperti gas yang digunakan di Jepun," dalam rujukan penyalahgunaan gas "sarin", yang menyebabkan 12 orang terbunuh dan menyebabkan keracunan ribu dalam kereta bawah tanah Tokyo pada Mac 1995.
runcing yang mengundurkan diri Selasa dari nya Kedutaan Besar Libya di Ottawa, dan mengkritik penindasan berdarah demonstrasi, dan mengatakan ia bimbang atas keselamatan keluarganya yang masih di Tripoli, "Mereka (iaitu kekuatan Gaddafi) adalah membunuh rakan-rakan yang dibesarkan dengan mereka, mereka membunuh saudara-saudara saya (... ) teman-teman saya mati. "
Ini adalah putra mantan Canselor, bekas pengarah upacara runcing Nuri al-presiden, yang terletak di Perancis selama beberapa bulan.
Menurut komen yang dibuat oleh Nuri al-paku Rabu, pemberontakan Palestin di Libya meninggalkan lebih daripada seribu orang, termasuk 600 di mengandalkan musim gugur Tripoli, pemimpin Libya Muammar Gaddafi sebagai "Libya tidak akan berhenti."
Dia mengatakan kepada Agence France Press ":" Apa yang terjadi adalah sangat serius. Libya tidak akan berhenti. Muammar Gaddafi tiba pada akhirnya. Saya telah kehilangan segalanya. pidato terakhir Nya (Selasa) pidato seseorang yang tak terkalahkan. Menjadi sendirian. "
Dia menambah bahawa pemimpin Libya itu mengenakan jaket dan baju anti-peluru, dan perlindungan bawah kepala "di bawah serbannya," selama ucapannya, yang pindah ke televisyen Selasa.
Dia menambah bahawa "Muammar Gaddafi tidak lagi bahkan mengawal 5% dari negara Di sisinya, berdiri sukunya .. Tetapi para anggota suku tidak akan berjuang untuk dia tapi untuk mereka." Dia menunjukkan bahawa Gaddafi "mempunyai tentera bayaran Mereka membunuh semua orang. Memecat secara rawak Tentera Udara itu. Tidak ingin api pada warga .."
Tapi dia terus mengatakan bahawa Gaddafi "akan jatuh. Akan kesempatan baginya terbunuh dan hanya jika orang ingin mencuba seperti Saddam Hussein," bekas presiden Iraq.
Perlu dicatat bahawa sejumlah duta besar dan diplomat Libya mengundurkan diri sebagai protes menentang keganasan berlebihan yang digunakan oleh rejim Gaddafi untuk menekan protes berlangsung sejak 17 bulan ini.
Gaddafi muncul di malam pidato Selasa, menggambarkan para pengunjuk rasa sebagai "tikus" dan bersumpah untuk menghancurkan pemberontakan, yang melihat terbit di timur daerah dibebaskan dari BIPA diperpanjang kekuasaannya selama 41 tahun, dan menyebabkan rusuhan mematikan di ibukota Tripoli.
مفكرة الاسلام: أعرب إيهاب المسماري، المستشار بالسفارة الليبية بكندا – الذي استقال من منصبه- عن تخوفه من لجوء نظام العقيد معمر القذافي إلى استخدام أسلحة غير تقليدية كغاز "السارين" لقمع الانتفاضة الشعبية في ليبيا.
وصرح المسماري لصحيفة "تورنتو ستار" الكندية "أشعر بالخوف. أسمع كلاما عن أسلحة غريبة، كهذا الغاز الذي استخدم في اليابان"، في اشارة إلى الاعتداء بغاز "السارين" الذي أوقع 12 قتيلا وأدى الى تسمم الآلاف في مترو طوكيو في مارس 1995.
وكان المسماري استقال الثلاثاء من منصبه بالسفارة الليبية باوتاوا، وانتقد القمع الدموي للتظاهرات، وقال إنه قلق على سلامة عائلته التي لا تزال في طرابلس، وأضاف "إنهم (أي قوات القذافي) يقومون بقتل الأصدقاء الذين كبرت معهم، إنهم يقتلون إخوتي وأخواتي (...) أصدقائي يموتون".
وهذا المستشار السابق هو نجل المدير السابق للمراسم الرئاسية نوري المسماري، الموجود بفرنسا منذ عدة شهور.
وبحسب تصريحات أدلى بها نوري المسماري الأربعاء، فإن الانتفاضة في ليبيا أوقعت أكثر من ألف قتيل بينهم 600 في طرابس معولا على سقوط الزعيم الليبي معمر القذافي لأن "الليبيين لن يتوقفوا".
وقال لوكالة الصحافة الفرنسية": "ما يجري خطير جدا. الليبيون لن يتوقفوا. معمر القذافي وصل الى النهاية. لقد خسر كل شيء. خطابه بالأمس (الثلاثاء) كان خطاب شخص مهزوم. أصبح لوحده".
وأضاف إن الزعيم الليبي كان يرتدي سترة واقية من الرصاص تحت ثيابه وحماية على الرأس "تحت عمامته" خلال إلقائه لخطابه الذي نقله التلفزيون الثلاثاء.
وأضاف إن "معمر القذافي لم يعد يسيطر حتى على 5% من البلاد. إلى جانبه، تقف قبيلته. ولكن أعضاء القبيلة لن يقاتلوا من أجله بل من أجلهم". وأشار إلى أن القذافي "عنده مرتزقة. هم يقتلون كل الناس. يطلقون النار عشوائيا. سلاح الجو لم يشأ اطلاق النار على المواطنين".
لكنه مضى قائلا إلى أن القذافي "سيسقط. ستكون فرصة له لو قتل وإلا فإن الناس يريدون محاكمته مثل صدام حسين" الرئيس العراقي السابق.
يشار إلى أن عددًا من السفراء والدبلوماسيين الليبيين استقالوا احتجاجًا على العنف المفرط الذي استخدمه نظام القذافي لقمع الاحتجاجات الجارية منذ 17 من الشهر الجاري.
وظهر القذافي في خطاب مساء الثلاثاء وصف فيه المحتجين بأنهم "جرذان" وتوعد بسحق الانتفاضة المتصاعدة التي شهدت تحرر مناطق في شرق لبيبا من حكمه الممتد منذ 41 عاما، وأحدثت اضطرابات قاتلة في العاصمة طرابلس

No comments: