"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Friday, February 11, 2011

Mubarak akan ke Sharm El-Sheikh ke Jerman atau ke UAE


http://www.hespress.com/_img/mubarakleaves.jpg
Nota : Terjemahan Google.
Sumber-sumber mendedahkan bahawa Presiden Mesir Mohamed Hosni Mubarak telah meninggalkan Kaherah dengan keluarganya di tengah harapan keberangkatannya ke Sharm El-Sheikh dan ke Jerman atau ke UAE.
Menurut sumber "delegasi" menunjukkan bahawa Mubarak meninggalkan Mesir sebagai "bekas presiden" dari barat lapangan terbang Kaherah, selepas tentera menolak untuk membiarkan dia untuk menyampaikan pidato yang kuasa yang dilimpahkan kepada wakilnya, Omar Suleiman, yang melihat kepimpinan tentera akan memburukkan krisis dan tidak akan menyelesaikannya.
Menurut sumber, pidato yang disampaikan oleh Mubarak selama "nota" jam sebelum meninggalkan.
Tentera Mesir telah menyatakan sebahagian besar kakitangan diungsikan pembangunan televisyen Mesir kerana takut demonstran menyerbu bangunan.
Ada beberapa laporan di Mesir, Presiden Hosni Mubarak untuk berundur dari kekuasaan, dan persetujuan untuk alihan kuasa kepada tentera untuk memimpin negara dalam peralihan.
Dikutip Reuters NBC Amerika bahawa Mubarak akan mengundurkan diri malam ini.
Dewan bertemu di Top angkatan bersenjata di Mesir pada hari Khamis, selepas itu diberikan petunjuk untuk tentera untuk memperhebat penyebarannya sekitar markas penting di Mesir.
Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata mengatakan dalam sebuah pernyataan No 1, untuk meneruskan sesi terus menerus, penegasan dan menyokong tuntutan sah rakyat.
Sebuah kenyataan dewan mengatakan tentera: Ini adalah pengesahan dan menyokong tuntutan sah rakyat diadakan pada hari Khamis kesepuluh bulan Februari, Dewan Tertinggi angkatan bersenjata untuk membincangkan perkembangan situasi dan memutuskan sebagai berikut:
"Ini didasarkan pada tanggung jawab angkatan bersenjata dan sponsor kepentingan rakyat dan keamanan dan keselamatan tanah air, memutuskan untuk mengadakan dan tahan terus untuk membincangkan kemungkinan tindakan dan langkah-langkah untuk menjaga keamanan dan keselamatan bangsa."
Dan menyaksikan mengadakan tentera Majlis Tertinggi, walaupun tidak ada Presiden Mubarak bahawa Gabenor angkatan bersenjata, yang bererti pemindahan dari pejabat.
كشفت مصادر مطلعة أن الرئيس المصري محمد حسني مبارك قد غادر القاهرة فعلاً بصحبة أسرته، وسط توقعات برحيله إلى شرم الشيخ ومنها إلى ألمانيا أو إلى دولة الإمارات العربية.
وبحسب صحيفة "الوفد" أوضحت المصادر أن مبارك غادر مصر بصفته "رئيساً سابقاً" من احد مطارات غرب القاهرة، بعد أن رفض الجيش السماح له بإلقاء خطاب يفوض فيه صلاحياته لنائبه عمر سليمان، وهو ما رأته القيادات العسكرية سيفاقم الأزمة ولن يحلها.
ووفق المصادر فإن الخطاب الذي سيلقيه مبارك خلال ساعات "سُجل" قبل مغادرته.
وكان الجيش المصري قد أعلن إجلاء معظم الموظفين من مبنى التليفزيون المصري خشية اقتحام المتظاهرين للمبنى.
وترددت أنباء في مصر، عن تنحي الرئيس حسني مبارك عن الحكم، وموافقته على نقل سلطاته إلى الجيش ليقود البلاد في مرحلة انتقالية.
ونقلت رويترز عن شبكة إن بي سي الأمريكية أن مبارك سوف يتنحى الليلة.
واجتمع المجلس الأعلى للقوات المسلحة بمصر اليوم الخميس، بعدما أعطيت تعليمات للجيش بتكثيف انتشاره حول المقار الهامة بمصر.
وأعلن المجلس الأعلى للقوات المسلحة في بيان رقم 1، الاستمرار في الانعقاد بشكل متواصل، تأكيدًا وتأييدًا على مطالب الشعب المشروعة.
وقال بيان المجلس العسكري: إنه تأكيدًا وتأييدًا لمطالب الشعب المشروعة انعقد اليوم الخميس العاشر من فبراير المجلس الأعلى للقوات المسلحة لبحث تطورات الموقف وقرر ما يلي:
"إنه انطلاقا من مسئولية القوات المسلحة ورعايتها لمصالح الشعب وأمنه وسلامة وطنه، قرر الاستمرار بالانعقاد بشكل متواصل لبحث ما يمكن اتخاذه من إجراءات وتدابير للحفاظ على أمن وسلامة الوطن".
وشهد انعقاد المجلس الأعلى العسكري، غياب الرئيس مبارك رغم أنه الحاكم الأعلى للقوات المسلحة، وهو ما يعني إبعاده عن منصبه.

No comments: