"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Saturday, March 5, 2011

amerika dan britain amat bimbang senjata Libya akan dimilki oleh pengganas


http://www.alquds.co.uk/today/04qpt953.jpg
Terjemahan Google
London - 'Al-Quds Al Arabi': kerajaan Amerika sedang mempersiapkan diri untuk revolusi-pos dan prospek parti-parti Islam untuk berkuasa di dunia Arab, pada saat itu dikhuatiri para ahli senjata dijarah oleh pemberontak dari kedai senjata tentera Libya dalam revolusi saat ini di tangan orang-orang yang mengatakan mereka pengganas.
Sementara mengakui U. S. Setiausaha Negara, Hillary Clinton, hari sebelum berundur dari citra Amerika di dunia dan singkat dalam filem dan siri TV, telah menjadi Amerika berpendapat bahawa pemenang hanya dalam pemberontakan bangsa-bangsa Arab adalah kem pembangkang yang dipimpin oleh Iran, Syria dan pihak perlawanan dengan Parti Turki, yang telah menjadi memperluaskan sayapnya ke timur, dengan menggunakan kekuatan ekonomi mereka.
Di sinilah menghadiri pentadbiran turun ke tahap di mana anda mungkin perlu berurusan dengan kerajaan Islam di Afrika Utara dan Timur Tengah. Kerajaan mengakui bahawa perubahan yang berlaku sekarang akan memberikan dorongan baru bagi Islam politik di kawasan-kawasan tersebut.
Para pegawai kerajaan sekarang mempelajari spektrum politik untuk membezakan antara gerakan Islam dan klasifikasi yang ada dan perbezaan antara mereka seperti perbezaan antara Ikhwanul Muslimin di Mesir, di mana al-Qaeda. Kajian ini akan memberikan pemahaman tentang Amerika dan cara berkaitan dengan daerah dan pembuatan dasar luar negerinya.
Surat khabar 'Washington Post' pejabat senior AS mengatakan "Kita tidak perlu takut masuknya Islam dalam politik di negara-negara ini. Dia menambah bahawa cara prestasi parti-parti politik dan kerajaan akan dinilai tidak oleh hubungan mereka dengan Islam.
Nampaknya bahawa kerajaan sekarang mengakui kewujudan kepelbagaian dalam arus Islam, ada perbezaan antara Qaeda Taliban dan al di satu sisi, misalnya, antara Ikhwanul Muslimin, serta Gerakan untuk Keadilan dan Pembangunan di Turki di sisi lain Turki yang Islamis memimpin kerajaan dikendalikan oleh sistem sekular. Kerajaan AS tampaknya takut kerana revolusi Arab awal tidak menaikkan bendera negara Islam, atau menyatakan Islam tidak jelas, tetapi ada kebimbangan bahawa manfaat arus Islam yang menderita daripada penindasan rejim-rejim Arab dekad perubahan yang berlaku.
Pemerhati menunjukkan peranan yang dimainkan oleh Islam dalam sistem pasca-kerajaan, contohnya, dari pimpinan KPK telah diubah dalam perlembagaan Mesir adalah penasihat manusia Tariq, lanskap dan ulama Islam dikenali, mendesak Islam untuk menggulingkan Ali Abdullah Saleh dan menggantikannya dengan negara-negara Islam.
Sementara Obama berbicara dengan terus terang beberapa sejak kedatangannya ke Rumah Putih tentang peranan Islam dalam kehidupan politik di negara-negara Islam tetapi sambutannya terutama ucapannya yang terkenal di Kaherah, menimbulkan kebimbangan Israel, yang telah menjadi takut perubahan sekarang dan lebih suka kelangsungan hidup rejim totalitarian dan diktator seperti rejim Hosni Mubarak, yang terus tudung Ikhwanul Muslim dan sampai akhir.
Para pegawai memberi amaran litar yang berbeza - keselamatan, diplomatik dan partisan - bahawa kesediaan Obama untuk menangani dengan Islam politik, atau menutup mata tidak memahami sifat dari gerakan dan taktik yang bekerja pada liberalisasi sistem politik di daerah masing-masing dari sistem sekular, tapi dengan cara sekular.
Mereka menunjuk pengalaman baik Hamas dan Hizbullah, yang menang dalam pilihan raya demokratik tetapi tidak menukar gerakan apapun, termasuk sifat sikap terhadap Israel. Mereka percaya bahawa Turki Islamis dan bukan-kejayaan dalam mencapai tujuan mereka untuk Islamisasi masyarakat berasal dari kekuatan institusi-institusi sekular ada yang memaksa mereka untuk menerima Peraturan politik permainan, dan hal yang sama berlaku untuk kedua-dua Mesir dan Tunisia.
Israel tetap menjadi faktor dalam pembentukan kedudukan pengurusan dengan Islam, yang mereka melihat manfaat dari sistem demokrasi dan mereka adalah dengan Tzipi Livni, dan bekas Setiausaha Negara untuk menggunakan untuk lulus agenda anti-demokratik. Tetapi penganalisis dan jabatan keselamatan di AS bersetuju dengan kedudukan kerajaan baru bahawa Islam politik tidak boleh ditangani dengan melalui visi sepihak pelbagai.
Penganalisis tidak takut perubahan tetapi kedudukan lewat polisi di hadapan pekerja Israel. Dia menunjukkan bahawa penilaian disampaikan kepada kerajaan pada Februari 16, dan menganalisis kedudukan masing-masing dari Ikhwanul Muslimin dan ideologi al-Qaeda isu seperti: Jihad dan masalah Palestin dan Amerika Syarikat dan politik. Menurut laporan itu, ada perbezaan jelas antara kedudukan Ikhwanul Muslim yang mencampurkan Islam dan patriotisme antara dasar mengadopsi jihad global.
Laporan ini mendapati bahawa kritikan Persaudaraan Amerika bukanlah ideologi seperti al-Qaeda seperti yang berkaitan dengan apa yang dirasakan sebagai gerakan kemunafikan Amerika dalam menangani isu-isu serantau.
Para pegawai mengakui bahawa hal itu tidak dapat didasarkan pada dasar luar negeri AS dalam terang rasa takut akan apa yang terjadi dan harus membezakan antara mereka yang boleh menangani dan tidak boleh berurusan dengan mereka. Sikap dan pentadbiran dan pemantauan perkembangan saat ini di Libya, di mana anda cuba untuk menyambung dalam tempoh terakhir dengan kumpulan pembangkang dan memilih perintah-driven, tetapi belum menemukan yang boleh bercakap atas nama mereka. Tetapi pentadbiran kerajaan adalah takut kemungkinan senjata di tangan dari apa yang beberapa "pengganas" panggilan.
Keprihatinan dari penjualan senjata
Para penganalisis dalam bidang keselamatan, berkata Intifada di Libya merupakan ancaman nyata bagi Barat dalam jangka panjang, terutama sebagai senjata dan peluru berpandu anti-tank yang dijarah dari gudang senjata boleh digunakan terhadap pesawat awam.
Para penganalisis berkata, imej dan video yang disajikan awam dan pejuang membawa senjata seperti SA -17, yang merupakan generasi pertama dari peluru berpandu mobile menaikkan takut akan kemungkinan mereka jatuh ke tangan pengganas.
Dan gambar tidak berhenti pada titik ini, tapi bayangkan warga bersenjata lengkap dengan senapang, peluru dan tank.
Yang paling penting adalah bahawa ketakutan adalah penjualan senjata-senjata di pasar gelap, terutama kerana mereka keluar dari kekuasaan negara, dan pengalaman yang lama lihat ini sebagai pengalaman Uganda pada tahun 1979 dan Albania pada tahun 1997 dan Iraq pada tahun 2003.
Apa kebimbangan penganalisis adalah manusia dan sebuah peluru berpandu anti portabel-pesawat, dikenali dengan singkatan syarikat Manbads 'dan percaya bahawa kemungkinan jatuh ke tangan luar Libya merupakan ancaman nyata, terutama kerana beberapa Alnfiein mereka dapat menjualnya sehingga harga yang melebihi seribu dolar.
Walaupun tentera Libya tidak melebihi 45 ribu, tidak baik bersenjata, tetapi Kolonel Gaddafi telah membeli jumlah yang besar senjata dalam dekad terakhir dan simpanan untuk menyokong gerakan kemerdekaan di, Arab Afrika dan lain-lain.
Dan terlihat di tempoh terkini menegaskan bahawa Gaddafi dan walaupun pengepungan panjang pada negaranya boleh membina sebuah gudang senjata dan peluru yang telah dibeli dari Axis bekas Timur, Hungary dan Romania dan Kesatuan Soviet.
Dikutip oleh 'The New York Times,' seorang penganalisis di Institut Penyelidikan Keamanan di Norway mengatakan bahawa senjata-senjata ini mungkin dipindahkan ke tempat manapun, Chad, Sudan, Algeria atau bahkan untuk militan Palestin.
Para penganalisis mengatakan bahawa jika akhir terhadap krisis di Libya cepat, risiko jualan senjata akan tinggi tetapi pertempuran berterusan, kedua-dua belah pihak akan cuba untuk mendapatkan senjata dari luar negeri.
Hubungi dengan al-Obeidi
Sementara itu, 'Daily Telegraph' akhbar bekas Inggeris interior menteri Abdel Fattah Younis al-Obaidi, yang adalah seorang kepercayaan al-Qadhafi dan membagi pada sistem di 22, ketika dihantar ke penindasan demonstrasi di bandar Benghazi telah dihubungi oleh Inggeris. Kerajaan Inggeris berpendapat bahawa manusia dapat ditangani dengan '.
Makalah ini menyatakan bahawa khas pasukan 'S ESI telah berkoordinasi dengan al-Obeidi, di mana kuasa-kuasa ini telah mengevakuasi warga negara Inggeris dari Libya. Surat kabar itu juga mendakwa bahawa pasukan Mesir memasuki wilayah Libya yang dianggap sebagai perluasan sokongan Arab bagi pemberontak Libya.
Surat khabar "Los Angeles Times 'telah menunjukkan pada hari Khamis bahawa Duta Besar AS di Tripoli dan diplomat AS, yang lain telah cuba mengenalpasti sifat revolusi Libya dan pengenalan pimpinannya, tetapi mereka belum memilih komander yang sesuai, yang boleh berbual dengan dia untuk menyediakan makanan dan sokongan ketenteraan yang diperlukan, terutama kerana pentadbiran menyimpulkan bahawa para pemimpin revolusi yang datang dan disajikan sendiri setakat ini dikenal memiliki dan tenggelam.
لندن - 'القدس العربي': بدأت الادارة الامريكية تحضر نفسها لمرحلة ما بعد الثورة وامكانية تولي احزاب اسلامية السلطة في العالم العربي، وفي وقت يخشى فيه الخبراء ان تقع الاسلحة التي نهبها الثوار من مخازن الاسلحة التابعة للجيش الليبي في الثورة الحالية في يد من قالوا انهم ارهابيون.
ففي الوقت الذي اعترفت فيه وزيرة الخارجية الامريكية، هيلاري كلينتون، قبل ايام بتراجع صورة امريكا في العالم واختصارها في الافلام والمسلسلات التلفزيونية، باتت أمريكا ترى ان الرابح الوحيد في انتفاضات الشعوب العربية هو معسكر الممانعة الذي تقوده ايران وسورية واحزاب المقاومة ومع هذا الطرف تركيا التي باتت تمد اجنحتها شرقا مستخدمة قدرتها الاقتصادية.
ومن هنا اخذت الادارة تحضر لمرحلة قد تضطر فيها للتعامل مع حكومات اسلامية في شمال افريقيا والشرق الاوسط. وتعترف الادارة ان التغييرات التي تحدث الان ستقدم دفعة جديدة للاسلام السياسي في المنطقة.
ويقوم مسؤولو الادارة الان بدراسة الوان الطيف السياسي الاسلامي للتفريق بين التيارات الموجودة وتصنيفها والفروق بينها مثل الفروق بين الاخوان المسلمين في مصر والقاعدة فيها. وستقدم هذه الدراسات فهما لامريكا وطريقة تعاملها مع المنطقة ورسم سياستها الخارجية.
ونقلت صحيفة 'واشنطن بوست' عن مسؤول امريكي بارز قوله 'علينا ان لا نخاف من دخول الاسلام في السياسة' في هذه البلدان. واضاف ان طريقة اداء هذه الاحزاب السياسية والحكومات سيكون الحكم عليها لا علاقتها بالاسلام.
ويبدو ان الادارة باتت تعترف بوجود تنوع داخل التيارات الاسلامية فهناك فروق بين حركة طالبان والقاعدة من جهة، على سبيل المثال، وبين الاخوان المسلمين وكذا حركة العدالة والتنمية في تركيا من جهة اخرى فالاسلاميون الاتراك يقودون حكومات تدار من خلال النظام العلماني. ويبدو خوف الادارة الامريكية مبكرا لان الثورات العربية لم ترفع اية راية اسلامية او عبرت عن توجه اسلامي واضح ولكن هناك مخاوف من ان تستفيد التيارات الاسلامية التي عانت من قمع الانظمة العربية لعقود من التغيرات التي حصلت.
ويشير المراقبون الى دور بات يلعبه الاسلاميون في مرحلة ما بعد الانظمة الحكومية فمثلا من قادة لجنة تعديل مواد في الدستور المصري هو المستشار طارق البشري، وهو منظر ومفكر اسلامي معروف، فيما دعا اسلاميون الى الاطاحة بنظام علي عبدالله صالح واستبداله بنظام اسلامي.
ومع ان اوباما تحدث بنوع من الصراحة منذ وصوله للبيت الابيض عن دور للاسلام في الحياة السياسية في الدول الاسلامية الا ان تصريحاته خاصة خطابه الشهير في القاهرة اثار مخاوف اسرائيل التي باتت تخشى من التغييرات الان وكانت تفضل بقاء الانظمة الشمولية والديكتاتورية مثل نظام حسني مبارك الذي ابقى الغطاء على الاخوان المسلمين وحتى النهاية.
ويحذر مسؤولون من دوائر مختلفة - امنية ودبلوماسية وحزبية - من ان استعداد اوباما للتعامل مع الاسلام السياسي يتعامى او لا يفهم طبيعة عمل الحركات هذه واساليبها التي تعمل على تحرير النظام السياسي في مناطقها من النظام العلماني ولكن باسلوب علماني.
ويشير هؤلاء الى تجربة كل من حماس وحزب الله اللتين فازتا في انتخابات ديمقراطية نزيهة لكن لم تغير اية حركة منها من طبيعة موقفها من اسرائيل. ويرون ان الاسلاميين الاتراك وعدم نجاحهم في تحقيق اهدافهم لاسلمة المجتمع ينبع من قوة المؤسسات العلمانية هناك والتي تجبرهم على قبول قواعد اللعبة السياسية، ونفس الامر ينسحب على كل من مصر وتونس.
ويظل العامل الاسرائيلي في تشكيل مواقف الادارة مع الاسلاميين التي ترى انهم يستفيدون من النظام الديمقراطي ويقومون حسب تسيبي ليفني، وزيرة الخارجية السابقة باستخدامها لتمرير اجندة معادية للديمقراطية. ولكنّ محللين في دوائر الامن الامريكية يتفقون مع موقف الادارة الجديد من ان الاسلام السياسي لا يمكن التعامل معه عبر رؤية احادية فهو متنوع.
ولا يخشى المحللون من تغير الموقف لكن من تمرير السياسة في ظل وجود العامل الاسرائيلي. ويشار الى ان تقييماً قدم للادارة في 16 شباط /فبراير الماضي وحلل مواقف كل من الاخوان المسلمين والقاعدة الايديولوجية من قضايا مثل : الجهاد والقضية الفلسطينية والولايات المتحدة والسياسة. وبحسب التقرير فان هناك اختلافا واضحا بين مواقف الاخوان الذين يمزجون الاسلام بالوطنية وبين القاعدة التي تتبنى جهادية عالمية.
ويرى التقرير ان نقد الاخوان لامريكا ليس ايديولوجيا مثل القاعدة بقدر ما هو متعلق بما تراه الحركة نفاقا امريكيا في تعاملها مع قضايا المنطقة.
ويعترف مسؤولون انه لا يمكن ان تستند السياسة الخارجية الامريكية على الخوف في ضوء ما يحدث وعليها ان تفرق بين من يمكن التعامل معهم ومن لا يمكن التعامل معهم. وتأتي هذه المواقف والادارة تراقب التطورات الحالية في ليبيا حيث حاولت الاتصال في الفترة الماضية مع الجماعات المعارضة وتحديد القيادة التي تحركها لكنها لم تعثر بعد على من يمكن ان يكون متحدثا باسمها. لكن الادارة خائفة من امكانية وقوع السلاح في يد من يسميهم البعض بالارهابيين.
مخاوف من بيع الاسلحة
ويرى المحللون في مجال الامن ان الانتفاضة في ليبيا تشكل تهديدا حقيقيا للغرب على المدى البعيد خاصة ان الاسلحة والصواريخ المضادة للدبابات التي نهبت من مخازن الاسلحة قد تستخدم ضد الطائرات المدنية.
وقال المحللون ان صورا فوتوغرافية والفيديو التي عرضت مدنيين ومقاتلين وهم يحملون اسلحة من مثل اس اي -17 التي تمثل الجيل الاول من الصواريخ المحمولة تثير الرعب من امكانية وقوعها في ايد ارهابية.
والصور لا تتوقف عند هذا الحد بل تصور مواطنين مسلحين حتى الاسنان بالبنادق والذخيرة والدبابات.
واهم ما يخشاه هو ان يتم بيع هذه الاسلحة في السوق السوداء خاصة انها خرجت من سلطة الدولة، والتجارب القديمة تشير الى هذا من مثل تجربة اوغندا عام 1979 والبانيا عام 1997 والعراق عام 2003.
وما يقلق المحللين هو صاروخ محمول بشريا ومضاد للطائرات ويعرف باسمه المختصر 'مانبادس' ويعتقدون ان امكانية وقوعه في ايد خارج ليبيا يمثل تهديدا حقيقيا، خاصة ان بعض النفعيين يمكنهم بيعها ذلك ان ثمن الواحد منها يتجاوز آلاف الدولارات.
ومع ان الجيش الليبي لا يتجاوز 45 الفاً وليس مسلحاً بشكل جيد الا ان العقيد القذافي قام بشراء كميات كبيرة من الاسلحة في العقود السابقة وخزنها لدعم حركات التحرر العربية والافريقية وغيرها.
وما شوهد في الفترة الماضية يؤكد ان القذافي وعلى الرغم من الحصار الطويل على بلاده استطاع بناء ترسانة من الاسلحة والذخيرة التي تم شراؤها من المحور الشرقي السابق ـ هنغاريا ورومانيا والاتحاد السوفييتي.
ونقلت 'نيويورك تايمز' عن محلل في معهد ابحاث السلام في النرويج قوله ان هذه الاسلحة قد تنقل الى اي مكان، تشاد، السودان، الجزائر او حتى للمقاتلين الفلسطينيين.
ويرى المحللون انه في حالة انتهاء الازمة في ليبيا سريعا فان مخاطر بيع الاسلحة ستكون عالية لكن ان تواصل القتال فان كلا من الطرفين سيحاول الحصول على اسلحة من الخارج.
اتصالات مع العبيدي
من جهة اخرى ذكرت صحيفة 'ديلي تلغراف' البريطانية ان وزير الداخلية السابق عبدالفتاح يونس العبيدي، الذي كان من مقربي القذافي وانشق على النظام في 22 الماضي عندما ارسل لقمع التظاهرات في مدينة بنغازي قد اتصلت به بريطانيا. وتعتقد الحكومة البريطانية انه رجل 'يمكن التعامل معه'.
وزعمت الصحيفة أن قوات ' اس اي اس' الخاصة قد نسقت مع العبيدي، حيث قامت هذه القوات باجلاء الرعايا البريطانيين عن ليبيا. وزعمت الصحيفة ايضا ان القوات المصرية الخاصة دخلت الاراضي الليبية وهو ما اعتبرته توسعا للدعم العربي للثوار الليبيين.
وكانت صحيفة ' لوس انجليس تايمز' قد اشارت يوم الخميس إلى ان السفير الامريكي في طرابلس ودبلوماسيين امريكيين اخرين حاولوا التعرف على طبيعة الثورة الليبية وتحديد قيادتها لكنهم لم يتوصلوا بعد إلى اختيار القائد المناسب الذي يمكن التحادث معه لتوفير المواد الغذائية وان اقتضى الدعم العسكري خاصة ان الادارة توصلت الى ان قيادات الثورة التي خرجت وقدمت نفسها حتى الان غير معروفة لديها ومغمورة.

No comments: