"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Monday, March 7, 2011

Harta Raja Namrud kini berada amerika

http://www.middle-east-online.com/meopictures/biga/_16762_bremer_31-7-2003.jpg
بريمر يتفقد بعضا من كنوز النمرود اثناء عرضها في المتحف العراقي
Terjemahan Google
BAGHDAD - Duta Besar Itali Pietro Cordone, bertindak sebagai Menteri Kebudayaan pemerintahan interim di Iraq, berkata, pameran pertama dari "Treasures of Nimrud," Assyria, yang meliputi sejumlah besar perhiasan dating kembali ke abad SM kelapan, akan diadakan di Amerika Syarikat dalam masa enam atau lapan bulan.
Cordone berkata kepada wartawan bahawa "kami sedang bekerja untuk menetapkan pameran dari harta di luar negeri dan akan diadakan pameran pertama di Amerika Syarikat."
Dia menambah: "Selain potongan-potongan yang luar biasa juga akan + pot dan Rakaa +", sepotong unik dating kembali ke 3200 SM, dan tertulis pada plat dari kehidupan sehari-hari masa itu.
Dan bahagian ini tarikh kembali ke era Sumeria oleh lebih daripada lima ribu tahun yang lalu. Para arkeolog menemukan Jerman pada tahun 1940 dekat kota Samawah (selatan).
Ia mencuri periuk dan Rakaa dengan sekitar 3,400 peninggalan lain selama penjarahan diderita oleh muzium Baghdad selepas kejatuhan rejim bekas Iraq pada tarikh sembilan April.
Cordone mengatakan bahawa tiga pemuda telah menemui pot di pertengahan Jun, "membayar kita mereka kos pindah mereka untuk membawa dia kembali ke muzium."
Seorang jurucakap koalisi pimpinan AS mengumumkan bahawa "bahagian ini dipulihkan di jok belakang mobil milik warga Iraq telah menyedari pentingnya untuk warisan budaya" di Iraq.
Harta Nimrud ditawarkan pada awal Julai di Muzium Baghdad di depan wartawan dan pentadbir awam AS di Iraq Paul Bremer, dalam penjagaan tentera berat.
Koleksinya meliputi 650 keping emas dan batu mulia, mahkota dan kontrak, gelang, cincin, pot emas.
harta karun ini ditemui antara tahun 1988 dan 1992 di Iraq utara, 37 kilometer dari Mosul di makam ratu dan putri Assyria dari abad kelapan dan kesembilan SM.
بغداد - اعلن السفير الايطالي بياترو كوردوني الذي يتولى مهام وزير الثقافة في الادارة المؤقتة في العراق ان اول معرض لـ"كنوز نمرود" الاشورية التي تضم مجموعة هائلة من المجوهرات تعود الى القرن الثامن قبل الميلاد، سينظم في الولايات المتحدة خلال ستة او ثمانية اشهر.
وقال كوردوني لصحافيين "نعمل من اجل تنظيم معارض لهذه الكنوز في الخارج وسيقام المعرض الاول في الولايات المتحدة".
واضاف "الى جانب هذه القطع الرائعة سيعرض ايضا +اناء وركاء+"، وهو قطعة فريدة تعود الى العام 3200 قبل الميلاد ونقشت عليه لوحات من الحياة اليومية لذلك العصر.
ويعود تاريخ هذه القطعة الى العهد السومري قبل اكثر من خمسة الاف عام. وقد عثر عليها علماء اثار المان في 1940 قرب مدينة السماوة (جنوب).
وسرق اناء وركاء مع حوالى 3400 قطعة اثرية اخرى خلال عمليات النهب التي تعرض لها متحف بغداد بعد سقوط النظام العراقي السابق في التاسع من نيسان/ابريل.
وقال كوردوني ان ثلاثة شبان عراقيين عثروا على الاناء في منتصف حزيران/يونيو "دفعنا لهم نفقات انتقالهم لاعادته الى المتحف".
وكان متحدث باسم التحالف الاميركي البريطاني اعلن ان "هذه القطعة اعيدت على المقعد الخلفي لسيارة يملكها مواطنون عراقيون ادركوا اهميتها بالنسبة للتراث الثقافي" في العراق.
وعرضت كنوز نمرود في بداية تموز/يوليو في متحف بغداد امام الصحافيين والحاكم المدني الاميركي على العراق بول بريمر تحت حراسة عسكرية مشددة.
وتضم المجموعة 650 قطعة من الذهب والاحجار الكريمة والتيجان والعقود والاساور والخواتم والاواني الذهبية.
واكتشف هذا الكنز بين 1988 و1992 في شمال العراق على بعد 37 كيلومترا عن الموصل في مقابر ملكات واميرات اشوريات من القرنين التاسع والثامن قبل الميلاد

No comments: