"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Tuesday, March 1, 2011

Gas di israeil meningkat 5 kali ganda-Bekalan dari mesir dihentikan

http://www.aljazeera.net/mritems/images/2007/5/15/1_692692_1_34.jpg
Terjemahan Google
Farouq Abdul Aziz wrote:
Rangkap harga bahan bakar minyak di Israel dan wilayah Palestin pada peringkat lima kali selepas penamatan mengepam gas ke Mesir juga melihat harga naik tinggi di Jordan dan Lebanon selepas penamatan Pipa Gas Arab.
ahli tenaga Disebut di Israel untuk mencari alternatif lain untuk tenaga dan tidak bergantung pada set Mesir dan pembukaan pasaran seperti Qatar atau Komanwel tidak akan diulang sampai krisis Rusia di Israel saat ini dalam bahan bakar.
Sumber berasal Israel rasmi menunda kembalinya gas alam Mesir untuk keinginan Mesir kembali mempertimbangkan eksport dan keperluan untuk meninjau harga jual gas dan penyelewengan yang dilakukan oleh syarikat Timur Mediterranean Syarikat Gas adalah syarikat pelaburan telah mengeksport gas ke Israel dan saham dari sektor minyak bumi mewakili hanya 10% yang termasuk ke dalam zon bebas ditubuhkan Menurut undang-undang Pihak Berkuasa Pelaburan Mesir.
Dan saat ini sedang dilihat dengan syarat-syarat perjanjian secara berkala untuk memastikan kesahihan barang-barang dan mengesan penyelewengan dan harga meningkat menjadi pembekal sesuai dengan harga antarabangsa gas dan pelaksanaan harga rata-rata pada semua jumlah gas sejak hari bekalan sesuai dengan harga antarabangsa saat ini dan pembangunan.
Said tenaga ahli tentang perlunya Mesir menggunakan situasi saat ini harga bahan bakar dan produk minyak bumi di Timur Tengah, yang melihat keuntungan sebanyak 5 kali apa itu ketika eksport Mesir gas ke negara-negara seperti Jordan dan Israel, dan kali ini merupakan yang terbaik dari masa untuk mengembalikan dana rakyat dan untuk memastikan bahawa harga eksport dari ideal boleh berkaitan dengan barel harga minyak dan selaras dengan pembolehubah pasaran global untuk minyak.
Said Adel Al-Dardiri Naib-Ketua Pihak Berkuasa Minyak dari bekas kemungkinan dua kali ganda harga sekarang gas, terutama untuk Israel dan rakan asing akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk meningkatkan pendapatan yang akan diperuntukkan sebahagian besar daripada mereka untuk carian dan prospek untuk minyak dan gas.
Dia menunjukkan bahawa suntikan semula gas dan eksport keputusan Mesir 100% seharusnya tidak terpengaruh oleh pertimbangan, tetapi pertimbangan keselamatan negara dan kepentingan ekonomi masyarakat Mesir dan Mesir kembali eksport gas akan segera kembali ke kestabilan dan untuk mencapai harga yang sesuai untuk itu yang saat ini sedang dipertimbangkan.
Telah diketahui bahawa peratusan eksport gas Mesir menurun dari 33% menjadi 25% saat ini dari total pengeluaran gas asli dan untuk memberikan keutamaan mutlak untuk konsumsi tempatan pertama.
كتب فاروق عبدالعزيز:
تضاعفت أسعار المنتجات البترولية في إسرائيل والأراضي الفلسطينية بمعدل خمسة أضعاف بعد توقف ضخ الغاز المصري إليها كما شهدت هذه الأسعار ارتفاعات شديدة في الأردن ولبنان بعد توقف خط الغاز العربي.
طالب خبراء الطاقة في إسرائيل بإيجاد بدائل أخري للطاقة وعدم الاعتماد علي الوارد من مصر وفتح أسواق مثل قطر أو دول الكومنولث الروسي حتي لا تتكرر الأزمة التي تشهدها إسرائيل حالياً في الوقود.
أرجعت مصادر إسرائيل الرسمية تأخر عودة الغاز المصري لرغبة مصر إعادة النظر في هذه الصادرات وضرورة مراجعة أسعار بيع الغاز والمخالفات التي ارتكبتها شركة شرق البحر المتوسط للغاز وهي شركة استثمارية كانت تصدر الغاز لإسرائيل وان حصة قطاع البترول المصري تمثل فيها 10% فقط وهي تابعة للمناطق الحرة والمنشأة طبقاً لقانون هيئة الاستثمار المصرية.
ويتم حالياً مراجعة بنود الاتفاق دوريا معها للتأكد من قانونية هذه البنود وكشف المخالفات وزيادة الأسعار الموردة إليها طبقاً للأسعار العالمية للغاز وتطبيق السعر المعدل علي كل كميات الغاز منذ يوم التوريد طبقاً للأسعار العالمية الحالية وتطورها.
أكد خبراء الطاقة علي ضرورة استفادة مصر من الأوضاع الحالية لأسعار الوقود والمنتجات البترولية بمنطقة الشرق الأوسط والتي شهدت ارتفاعات بلغت 5 أضعاف ما كانت عليه عندما كانت مصر تصدر الغاز لدول مثل الأردن وإسرائيل وان هذا التوقيت يمثل أفضل الأوقات لعودة أموال الشعب وضمان أسعار تصدير مثالية يمكن ان ترتبط بأسعار برميل البترول وتتماشي مع متغيرات السوق العالمي للبترول.
أشار المهندس عادل الدرديري نائب رئيس هيئة البترول الأسبق إلي إمكانية مضاعفة أسعار تصدير الغاز الحالية خاصة إلي إسرائيل وان الشريك الأجنبي سيكون في موقف أفضل لزيادة عائداته التي سيخصص جزءاً كبيراً منها لعمليات البحث والتنقيب عن البترول والغاز.
أشار إلي أن إعادة ضخ الغاز وتصديره قرار مصري 100% ولا يجب أن يتأثر بأية اعتبارات إلا الاعتبارات الوطنية والأمنية والمصلحة الاقتصادية للشعب المصري وان مصر ستقوم بإعادة تصدير الغاز بمجرد عودة الاستقرار وتحقيق أسعار مناسبة لذلك وهو ما يجري بحثه حالياً.
ومن المعروف ان نسبة تصدير الغاز المصري انخفضت من 33% إلي 25% حاليا من إجمالي انتاج الغاز الطبيعي واعطاء الأولوية المطلقة للاستهلاك المحلي أولاً

No comments: