"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Saturday, March 5, 2011

Kapal pembawa jet pejuang AS menyeberangi Terusan Suez menuju ke Libya

http://images.alwatanvoice.com/news/large/3897578673.jpg
Terjemahan Google
Said penghantaran sumber kenal, kapal induk nuklear Amerika, "USS Enterprise", yang disertai Pitcher kereta dari peluru berpandu "untuk negara-negara Golf" dan bekalan kapal "Arctic", sedang mempersiapkan untuk menyeberangi Terusan Suez, di mana saat ini ada di dekat pintu masuk selatan saluran di Laut Merah.
Kapal induk telah menyeberangi Terusan Suez pada tarikh 15 Februari selepas mereka telah ditempatkan di dekat pantai Turki, dan sedang dalam perjalanan ke pangkalan angkatan laut Armada Keenam di Bahrain.
Sumber menambah bahawa kapal induk diharapkan untuk menyeberangi pantai Libya untuk menguatkan helikopter pembawa "USS Kearsarge" amfibia, yang membawa armada helikopter dan sekitar 2000 dari Marin, dan kapal pendaratan "bonus" dan perosak Barry dan pembawa dan lapis baja pengangkut personel "Andryd," yang melintasi Channel ke pantai Libya nanti.
Pesawat AS pembawa "USS Enterprise" adalah kapal angkatan laut terpanjang di dunia dan panjang 324 meter, dan mempunyai kemampuan untuk membawa 94 ribu dan 781 tan, yang merupakan salah satu pembekal pesawat terbesar, pejuang di dunia selepas operasi sepuluh hamil Nimitz-kelas di U. S. Tentera Laut .
قالت مصادر ملاحية مطلعة، إن حاملة الطائرات النووية الأمريكية "يو إس إس إنتربرايز" التى يرافقها الطراد القاذف للصواريخ "لايتى جولف" وسفينة التموين "اركتيك"، تتأهب لعبور قناة السويس، حيث توجد حاليا بالقرب من المدخل الجنوبى للقناة بالبحر الأحمر.
كانت حاملة الطائرات قد عبرت قناة السويس يوم 15 فبراير بعد أن كانت مرابطة قرب سواحل تركيا، وكانت فى طريقها لقاعدة بحرية تابعة للأسطول السادس فى البحرين.
وأضافت المصادر أن حاملة الطائرات من المنتظر أن تعبر إلى سواحل ليبيا لتدعيم حاملة المروحيات "يو إس إس كيرسارج" البرمائية التى تحمل أسطولا من المروحيات ونحو 2000 من رجال المارينز، وسفينة الإنزال "بونس" والمدمرة بارى وحاملة المدرعات وناقلات الجنود "اندرايد"، والتى عبرت القناة إلى سواحل ليبيا فى وقت لاحق.
يذكر أن حاملة الطائرات الأمريكية "يو إس إس إنتربرايز" تعد أطول سفينة حربية فى العالم ويبلغ طولها 324 متراً، ولها القدرة على حمل 94 ألفا و781 طنا، وهى واحدة من أكبر حاملات الطائرات المقاتلة فى العالم بعد الحاملات العشر من طراز نيميتز التى تعمل بالبحرية الأمريكية

No comments: