"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Wednesday, March 23, 2011

Kapal Terbang amerika jatuh di Libya

http://www.hespress.com/_img/F15lybie.jpg








Terjemahan Google
Tentera AS mengesahkan bahawa sebuah pesawat pejuang Amerika jatuh di Libya, berjaya diselamatkan dan dua awak, menurut juru bicara untuk perintah pengesanan pasukan AS di Afrika, Kenneth Fiedler.
Dia mengatakan Fidler kata pejuang pesawat, model "F-15 E", atau "Strike Eagle", dilancarkan dari pangkalan di Eropah, menunjukkan bahawa pilot Bnevshma memfitnah selamat dari pesawat sebelum jatuh, dan telah menyelamatkan juruterbang dalam pencarian masih berlangsung untuk pegawai yang bertanggung jawab untuk senjata di dalam pesawat.
Dia menunjukkan bahawa punca utama untuk kemalangan, yang terjadi tadi malam pada hari ketiga serangan, yang memimpin pasukan antarabangsa di Libya Arab Jamahiriya, adalah bahawa mereka tidak jatuh ke api bermusuhan.
Ia menjelaskan, U. S. Army Angkasawan Bnevshma memfitnah selepas peranti navigation menunjukkan ketidakseimbangan, selama Thalgaha utara-timur Libya, menambah bahawa penyelidikan atas insiden tersebut.
Pada saat tentera Amerika mengesahkan bahawa pilot pesawat, "baik" dan bahawa mereka selamat.
Rudal dan pesawat pejuang telah menembus malam Tripoli, jam sebelum fajar, yang dilancarkan sekitar 20 rudal jelajah Tomahawk selama jam malam, sehingga jumlah roket yang dilancarkan dari model ini untuk 159 peluru berpandu.
Dan serangan roket yang dilakukan oleh Amerika Syarikat dan Inggeris, kerana proses ini dilancarkan "fajar Aloovesp" Sabtu lalu, yang merangkumi zon larangan terbang "yang berlaku di Libya di bawah resolusi Majlis Keselamatan PBB yang disokong oleh Liga Arab.
أكد الجيش الأمريكي أن طائرة أمريكية مقاتلة تحطمت في ليبيا وتم إنقاذ ملاحيها وهما وفقاً لما كشفه المتحدث باسم قيادة القوات الأمريكية في أفريقيا، كينيث فيدلر.
وقال فيدلر إن الطائرة المقاتلة، وهي من طراز "إف 15 إي"، أو "سترايك إيغل"، انطلقت من قاعدة في أوروبا، مشيراً إلى أن الطيارين قذفا بنفسهما بسلام من الطائرة قبل تحطمها، وأنه تم إنقاذ الطيار فيما البحث مازال جاريا عن الضابط المسؤول عن الأسلحة في الطائرة.
وأشار إلى أن السبب الأولي لتحطم الطائرة، الذي حدث الليلة الماضية في اليوم الثالث للهجمات التي تقودها قوات دولية على ليبيا، هو أنها لم تسقط بنيران معادية.
وأوضح الجيش الأمريكية أن الملاحين قذفا بنفسهما بعدما أظهرت أجهزة الملاحة خللاً، أثناء تحلقها شمال شرقي ليبيا، موضحاً أن تحقيقاً فتح في الحادث.
وفي وقت أكد الجيش الأمريكي أن ملاحي الطائرة "بخير" وأنهما آمنين.
وكانت الصواريخ والطائرات المقاتلة قد اخترقت ليل طرابلس قبل ساعات من بزوغ الفجر، حيث تم إطلاق نحو 20 صاروخاً من طراز توماهوك خلال ساعات الليل، ليرتفع إجمالي عدد الصواريخ التي تم إطلاقها من هذا الطراز إلى 159 صاروخاً.
ونفذت الهجمات الصاروخية كل من الولايات المتحدة الأمريكية وبريطانيا، وذلك منذ انطلقت عملية "فجر الأوذيسة" السبت الماضي، والتي تتضمن فرض منطقة حظر جوي على ليبيا بموجب قرار مجلس الأمن الدولي المدعوم من الجامعة العربية.

No comments: