"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Tuesday, March 1, 2011

Tentera udara USA kembali ke Libya


http://www.hespress.com/_img/usaforcelyb.jpg
Terjemahan Google
Kata Kolonel David Lapan, jurucakap Pentagon mengatakan AS kembali penyebaran-tentera angkatan laut dan udara terhadap Libya pada waktu tumbuh tuntutan antarabangsa untuk menamatkan kuasa pemimpin Libya Muammar Gaddafi.
Juru bicara itu berkata: "penganalisis kami bekerja dan rancangan untuk pelbagai keadaan kecemasan dan saya pikir itu yang pasti bahawa kita kembali mengerahkan kekuatan kita sehingga kita dapat menyediakan keupayaan dan fleksibiliti yang cukup untuk membuat keputusan dan sekali mengadopsi pilihan."
Untuk bahagiannya, menunjukkan bahawa U. S. Hillary Clinton dalam sebuah sidang akhbar di Geneva di sela-sela keikutsertaannya dalam pertemuan enam belas Majlis Hak Asasi Manusia, bahawa mungkin ada keperluan untuk menyokong usaha kemanusiaan oleh pasukan Amerika Syarikat laut di Mediterranean.
Clinton telah dibahas sejumlah langkah untuk menekan rejim Gaddafi dan membekukan aset keluarga dan boleh dipindahkan ke mahkamah, telah mengesampingkan campur tangan tentera AS di Mediterranean.
Menunjukkan bahawa pemindahan pasukan Amerika Syarikat laut mungkin untuk menyokong usaha kemanusiaan dari orang Libya, dan menunjuk untuk mendapatkan bantuan AS kepada orang-orang yang terkena di sempadan $ 10 juta dari organisasi yang bersangkutan di lapangan dan untuk memenuhi keperluan asas pekerja Libya dan lain-lain yang terjebak dengan peristiwa di Libya, baik dari sisi Mesir atau Tunisia bersempadan dengan Libya.
قال الكولونيل ديفيد لابان المتحدث باسم البنتاغون إن الجيش الامريكي أعاد نشر قواته البحرية والجوية حول ليبيا في الوقت الذي تتصاعد فيه المطالبات الدولية بإنهاء حكم الزعيم الليبي معمر القذافي.
وقال المتحدث "لدينا مخططون يعملون وخطط طوارئ مختلفة وأعتقد أنه من المؤكد أننا نعيد نشر قواتنا كي نتمكن من توفير قدرات ومرونة كافية بمجرد اتخاذ قرارات وتبنى خيارات".
ومن جانبها أشارت وزيرة الخارجية الأمريكية هيلارى كلينتون فى مؤتمر صحفي فى جنيف على هامش مشاركتها فى الاجتماع السادس عشر لمجلس حقوق الإنسان، إلى أنه قد تكون هناك حاجة إلى دعم الجهد الإنساني من قبل القوات البحرية الأمريكية في البحر المتوسط.
وقد تناولت كلينتون عدة تدابير للضغط على نظام القذافى وتجميد أرصدة عائلته وربما تحويله للمحاكمة، واستبعدت التدخل العسكري الأمريكي فى البحر المتوسطـ.
مشيرة إلى أن إعادة نشر القوات البحرية الأمريكية ربما يكون لدعم الجهود الإنسانية للشعب الليبي، وأشارت إلى مساعدات أمريكية للمضارين على الحدود بمبلغ 10 ملايين دولار للمنظمات المعنية على الأرض والوفاء بالحاجات الأساسية لليبيين والآخرين من العمال الذين عُلقوا بسبب الأحداث فى ليبيا، سواء من الجانب المصري أو التونسي على الحدود مع ليبيا.

No comments: