"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Friday, February 11, 2011

mubarak ke Jerman untuk pemeriksaan kesihatan

http://www.hespress.com/_img/mubarak_egypt047512.jpg
Pakar  undang-undang Jerman mengancam akan menggugat Presiden Mesir Hosni Mubarak dalam kes dia pergi ke Jerman untuk ujian perubatan sebagai salah satu senario untuk menyelesaikan krisis saat ini di Mesir.
Laman web, "Spiegel" website Isnin malam bahawa Presiden Mubarak harus meninggalkan Mesir untuk "pemeriksaan perubatan panjang" di Jerman, menunjukkan bahawa "idea-idea mengenai lawatan perubatan dengan Mubarak ke Jerman telah menjadi lebih konkrit dari yang kita duga sampai sekarang."
Situs sebuah "perundingan awal dengan sejumlah rumah sakit, dan khususnya klinik Max - Grundig di Paulus dalam Padi - Württemberg di Jerman barat daya," dan, mengutip sumber-sumber di klinik.
Dalam sebuah pernyataan kepada surat khabar "Frankfurter Runde Shaw," mengumumkan Selasa Jerman Setiausaha Agung Pusat Eropah untuk niat Manusia Wolfgang Hak Kallick membawa tindakan terhadap Mubarak, dibenarkan bergerak atas hal yang diharapkan akan diseksa di masa lalu telah dilakukan atau dekad terakhir pemerintahannya.
Dia menunjukkan bahawa hak asasi manusia Eropah sejak berlakunya undang-undang jenayah hak asasi manusia di Jerman, pihak berkuasa wajib untuk memulakan tuntutan jenayah ketika hidup tidak pasti di Jerman. Menurut laporan surat khabar, peguam kemajuan Kallick sudah mengajukan tuntutan terhadap U. S. Pertahanan Donald Rumsfeld.
Rumor Mubarak pergi ke sebuah institusi perubatan di hari-hari sebelum media Jerman, dan dalam menjawab pertanyaan tentang kesahihan maklumat ini, "kata juru bicara pemerintah Jerman Stephen Seibert: Itu bukan kemajuan," setiap permintaan formal maupun informal dalam kunjungan yang sama ".
British Broadcasting Corporation BBC "", mengutip laporan dari Jerman sebelum ini, bahawa gabungan berkuasa, dipimpin oleh tawaran Canselor Jerman Angela Merkel untuk Presiden Mubarak untuk menerima rawatan jika diminta oleh berlepas dari Mesir.
Dikutip oleh BBC untuk Andreas Huknhov, wakil presiden dari blok parlimen dari Parti "Kesatuan Kristian Demokrat" di Jerman yang mengatakan: ".Jika anda ingin memainkan peranan konstruktif Jerman dalam peralihan damai kuasa di Mesir dengan membiarkan Presiden Mubarak untuk melakukan perjalanan ke Jerman, kita harus Nstdifa jika ia menginginkannya"
Hal ini juga disahkan K-Hoff, juru bicara pasangan LDP dalam pemerintahan koalisi, bahawa tuan rumah menyambut Mubarak dan keberangkatannya ke Jerman untuk mempromosikan kestabilan di Mesir, menunjukkan bahawa itu akan menjadi "suaka politik".
Ia menjalani Mubarak pada Mac 2010 untuk proses kolesistektomi dan penghapusan diet dua belas di klinik Heidelberg (Barat), dan kekuasaan diamanahkan kepada Menteri Ahmed Nazif Perdana.
Nota : Terjemahan Google.
هدّد حقوقي ألماني بمقاضاة الرئيس المصري حسني مبارك في حالة ذهابِه لألمانيا لإجراء فحوصٍ طبيةٍ كأحد سيناريوهات حلّ الأزمة الحالية في مصر.
وذكر موقع "شبيجل" الإلكتروني مساء أمس الاثنين أنّ الرئيس مبارك قد يُغادر مصر لإجراء "فحوص طبية طويلة" في ألمانيا، مشيرًا إلى أنّ "الأفكار حول زيارة طبية يقوم بها مبارك لألمانيا باتت ملموسة أكثر مما كنا نعتقد حتى الآن".
وأكّد الموقع إجراء "مشاورات تمهيدية مع عددٍ من المستشفيات ولا سيما عيادة ماكس- غرونديغ في بول في منطقة بادي- فورتنبرغ جنوب غرب ألمانيا"، وذلك نقلاً عن مصادر في هذه العيادة.
وفي تصريحٍ لصحيفة "فرانكفورتر روند شاو" الألمانية الثلاثاء أعلن الأمين العام للمركز الأوروبي لحقوق الإنسان فولفجانج كاليك عزمه رفع دعوى ضد مبارك، مبررًا خطوته بهذا الشأن بأنه من المتوقع أن يكون تعذيبًا شديدًا قد ارتكب خلال السنوات أو العقود الأخيرة من حكم مبارك.
وأشارَ الحقوقي الأوروبي إلى أنّه منذ سريان القوانين الجنائية لحقوق الإنسان في ألمانيا فإنّ السلطات أصبحت ملزمة ببدء الملاحقة الجنائية عندمَا يقيم مشبوهون في ألمانيا. وحسب تقرير الصحيفة فإنّ المحامي كاليك تقدم بالفعل بدعوى ضد وزير الدفاع الأمريكي السابق دونالد رامسفيلد.
وسرت شائعة تَوجُّه مبارك إلى مؤسسة طبية ألمانية قبل أيام في وسائل الإعلام، وردًّا على سؤال حول صحة هذه المعلومات، قال المتحدث باسم الحكومة الألمانية ستيفن سيبرت: إنه لم يتم التقدم "بأي طلب رسمي أو غير رسمي بخصوص زيارة مماثلة".
وذكرت هيئة الإذاعة البريطانية BBC" " نقلاً عن تقارير ألمانية في وقت سابق، أنّ الائتلاف الحاكم الذي ترأسه المستشارة الألمانية أنجيلا ميركل عرض استضافة الرئيس مبارك لتلقِّي العلاج في حال طلبه الرحيل من مصر .
ونقلت الـBBC عن أندرياس شوكنهوف، نائب رئيس الكتلة البرلمانية لحزب "الاتحاد الديمقراطي المسيحى" بألمانيا قوله: "إذا أرادت أن تلعب ألمانيا دورًا بناءً في انتقال سلمى للسلطة في مصر عن طريق السماح للرئيس مبارك للسفر إلى ألمانيا فيجب علينا أن نستضيفه إذا أراد ذلك".
كما أكّدت الكيه هوف، المتحدثة باسم الحزب الديمقراطي الحر الشريك في الائتلاف الحكومي، بأنها ترحب باستضافة مبارك ومغادرته إلى ألمانيا لتعزيز الاستقرار في مصر، موضحة أن الأمر "لن يكون لجوءًا سياسيًا ".
وخضع مبارك في مارس 2010 لعملية استئصال المرارة وإزالة لحمية من الاثنى عشر في عيادة هايدلبرغ (جنوب غرب)، وأوكل صلاحياته آنذاك إلى رئيس الوزراء أحمد نظيف.

No comments: