"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Tuesday, March 15, 2011

lebih 1000 tentera saudi telah memasuki bahrain

http://www.assabeel.net/images/stories/2011/03/14/n00055693-b.jpg
Terjemahan Google
(ANTARA News) - Sumber rasmi Saudi Isnin mengatakan kepada AFP bahawa lebih dari seribu pasukan tentera Saudi memasuki Shield Semenanjung ke Bahrain, yang telah dalam kekacauan.
sumber mengatakan, meminta untuk tidak disebutkan namanya mengatakan "lebih dari seribu tentera dari pasukan Perisai Semenanjung Saudi tiba di Teluk ke Bahrain pada hari Ahad malam."
Sumber itu mengatakan bahawa di bawah perjanjian dalam Gulf Cooperation Council, "kuasa untuk memasuki Negara Teluk kepimpinan Dewan diserahkan ke negara itu sendiri."
Sumber tersebut mencatatkan bahawa "ia dipanggil berkali-kali untuk dialog oleh kerajaan Bahrain belum menanggapi panggilan."
Akhbar hari di Bahrain mengatakan pada hari Isnin bahawa tentera dihantar ke Teluk Bahrain untuk menyertai dalam menjaga keselamatan di Inggeris.
Surat khabar dianggap dekat dengan pihak berkuasa bahawa ia "sumber-sumber maklumat mengatakan bahawa tentera dari Majlis Kerjasama untuk negara-negara Teluk Parsi Bahrain sampai untuk menyertai dalam menjaga keselamatan dan ketenteraman awam."
Dikutip oleh laman berita beberapa maklumat GCC yang sama dan beberapa dari mereka secara khusus berbicara tentang "pasukan Saudi."
The Bahrain Mahkota Putera Salman bin Hamad Al Khalifa, mengatakan hari Minggu bersedia untuk mengangkat isu memperluaskan kuasa DPR dan pemerintah merupakan kehendak rakyat, menegaskan kembali panggilan untuk memulakan dialog nasional secepat mungkin.
Semenanjung Shield kekuatan adalah Gulf Cooperation Council umum ditubuhkan pada tahun 1984.
Pada hari Khamis, menteri Majlis Kerjasama Teluk dan berdiri kukuh di sisi kerajaan di Bahrain, juga melancarkan dana bagi negara ladders perkembangan ini sepuluh bilion dolar.
Dewan menganggap bahawa kerjasama dengan keselamatan Bahrain merupakan pelanggaran Dewan keselamatan secara keseluruhan.
Dan hidup tampaknya hampir berhenti di Bahrain pada hari Isnin, penutupan sekolah dan perniagaan dan kilang-kilang di jemputan mogok umum, sementara ada ketegangan keselamatan dan sektarian di Inggeris setelah pertengkaran yang kuat antara demonstran dan pihak berkuasa di bundaran Pearl di Manama pusat, dekat dengan Bahrain Kewangan Harbour.
Sementara itu, pembangkang Bahrain mengatakan mempertimbangkan adanya campur tangan tentera di luar "pendudukan menyolok", setelah maklumat dari masuknya pasukan Saudi untuk melindungi pulau Bahrain, yang telah dalam kekacauan.
Juga disebut pada pihak pembangkang, yang jatuh di bawah bendera dari tujuh persatuan politik yang paling penting Harmony Society, yang merupakan kekuatan Syiah yang terbesar di negara ini, masyarakat antarabangsa dan Majlis Keselamatan untuk "melindungi orang awam" di laut daripada "risiko campur tangan tentera di luar".
Dia persatuan banding tujuh untuk PBB, Ban moon Setiausaha Agung Ki-mengatakan dalam sebuah pernyataan bersama menyatakan bahawa "orang-orang Bahrain berada dalam bahaya nyata mengancam akan berperang dengan tentera bersenjata terhadap warga negara Bahrain untuk mengumumkan keadaan perang", merujuk pada pasukan Teluk yang mungkin telah memasuki atau akan memasuki negara.
Persatuan ini menambah, "Kami menganggap kemasukan tentera atau kenderaan tentera ke wilayah Kerajaan, hawa tanah Bahrain dan pendudukan maritim, melakukan perjalanan ke Kerajaan Bahrain dan bersekongkol pada orang-orang bersenjata dari Bahrain dan melanggar perjanjian antarabangsa dan konvensyen tentang perang dan keamanan."
Persatuan menyeru "masyarakat antarabangsa untuk memikul tanggung jawab bagi keamanan dan keselamatan antarabangsa dan begitu cepat untuk melindungi rakyat Bahrain, risiko campur tangan tentera di luar dan mengambil tindakan untuk melindungi orang awam atas jemputan Majlis Keselamatan untuk subjek mendesak."
السبيل -  (ا ف ب) -اكد مصدر سعودي مسؤول لوكالة فرانس برس الاثنين ان اكثر من الف عسكري سعودي من قوات درع الجزيرة دخلوا الى البحرين التي تشهد اضطرابات.
وقال المصدر طالبا عدم الكشف عن اسمه ان "اكثر من الف عسكري سعودي من قوات درع الجزيرة الخليجية وصلوا مساء الاحد الى البحرين".
وذكر المصدر انه بموجب الاتفاقيات ضمن مجلس التعاون الخليجي، فان "اي قوة خليجية تدخل الى دولة من المجلس تنتقل قيادتها الى الدولة نفسها".
واشار المصدر الى انه "تمت الدعوة مرارا للحوار من قبل الحكومة البحرينية ولم تتم الاستجابة للدعوة".
وكانت صحيفة الايام البحرينية قالت الاثنين ان قوات خليجية ارسلت الى البحرين للمشاركة في حفظ الامن في المملكة.
وذكرت الصحيفة التي تعد مقربة من السلطات انه "علم من مصادر مطلعة ان قوات من مجلس التعاون لدول الخليج العربي تصل البحرين للمشاركة في حفظ الأمن والنظام".
ونقلت عدة مواقع اخبارية خليجية معلومات مشابهة وتحدث بعضها بالتحديد عن "قوات سعودية".
وكان ولي العهد البحريني الامير سلمان بن حمد ال خليفة اكد الاحد الاستعداد لطرح مسألة توسيع صلاحيات مجلس النواب وان تكون الحكومة تمثل ارادة الشعب، مجددا الدعوة الى البدء بالحوار الوطني باسرع وقت.
ودرع الجزيرة هي قوات خليجية مشتركة اسسها مجلس التعاون في 1984.
ويوم الخميس الماضي، اكد وزراء مجلس التعاون الخليجي وقوفهم بقوة الى جانب الحكم في البحرين، كما اطلقوا صندوقا تنمويا لهذا البلد بقيمة عشرة مليارات دولار.
واعتبر مجلس التعاون ان اي مساس بامن البحرين هو مساس بامن المجلس ككل.
وتبدو الحياة شبه متوقفة اليوم الاثنين في البحرين حيث اغلقت المدراس والشركات والمصانع تلبية لدعوة الاضراب العام، فيما يسود توتر امني وطائفي في المملكة غداة مواجهات قوية بين المتظاهرين والسلطات في دوار اللؤلؤة بوسط المنامة وبالقرب من مرفأ البحرين المالي.
من جهة اخرى قالت المعارضة البحرينية انها تعتبر اي تدخل عسكري خارجي "احتلالا سافرا"، وذلك بعد معلومات عن دخول قوات سعودية من درع الجزيرة الى البحرين التي تشهد اضطرابات.
كما دعت المعارضة التي تنضوي تحت لوائها سبع جميعات سياسية اهمها جمعية الوفاق التي تمثل التيار الشيعي الاكبر في البلاد، المجتمع الدولي ومجلس الامن الى "حماية المدنيين" في البحريين من "خطر التدخل العسكري الخارجي"،.
ووجهت الجمعيات السبع نداء للامين العام للامم المتحدة بان كي مون في بيان مشترك اعتبرت فيه ان "شعب البحرين في خطر حقيقي يتهدده بشن حرب من قبل جيش مسلح ضد المواطنين البحرينيين دون اعلان حالة الحرب"، في اشارة الى القوات الخليجية التي قد تكون دخلت او ستدخل البلاد.
واضافت الجمعيات "نعتبر دخول اي مجند او الية عسكرية الى اقليم مملكة البحرين البري والجوي والبحري احتلالا سافرا لمملكة البحرين وتامرا على شعب البحرين الاعزل ويخالف الاتفاقيات والاعراف الدولية في السلم والحرب".
ودعت الجمعيات "الاسرة الدولية لتحمل مسؤولية السلام والامن الدوليين وذلك بصورة سريعة لحماية شعب البحرين من خطر التدخل العسكري الخارجي واتخاذ ما يلزم لحماية المدنيين بدعوة مجلس الامن للانعقاد لهذا الموضوع بصورة عاجلة".

No comments: