"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Saturday, March 12, 2011

Tentera gadafi membunuh doktor

http://www.alqanat.com/images/arabia/2011/3/122197-l1.jpg
Sumber Libya perubatan pasukan pemimpin, Muammar Gaddafi, pembubaran doktor dan terluka di bandar (penjuru), yang membuat tank pro-Gaddafi di alun-alun utama, yang dikendalikan oleh pembangkang di sudut, yang terletak di sebelah barat ibu kota Tripoli.
Seorang doktor kiri (sudut) ke rangkaian CNN bahawa al-Qadhafi dipecat dua rakannya dan berbaring di Ordthma juga menembak para terluka bukannya yang membolehkan mereka untuk mendapatkan rawatan di bandar menutup pintu mereka dua Msahadtha perubatan.
Untuk itu, "kata seorang pejuang dari pembangkang Libya bersenjata Rabu untuk menutup pemimpin tangki Muammar Gaddafi di di alun-alun utama, didominasi oleh sudut lawan barat negara.
Dia mengatakan pejuang mengatakan (Reuters): (kita dapat melihat tank Tank di setiap tempat.).
Dan mengatakan pesawat pejuang, dan memanggil Abraham untuk pasukan yang setia kepada Qadhafi mengawal jalan utama dan pinggiran bandar sudut.
Dia menambah bahawa pasukan pembangkang masih mendominasi lapangan dan musuh jarak sekitar 1500 meter.
Ibrahim berkata bahawa penembak tepat tentera ditempatkan pada menembak sebahagian besar bangunan, di kedua-dua berani meninggalkan rumahnya.
Beliau berkata serangan udara yang memusnahkan setengah bandar.
Dia mengatakan penduduk sudut: tersebut (keadaan tidak baik).
Dia berkata (penembak jitu mereka mengelilingi lapangan dan tank .. situasi yang sangat menakutkan. Ada banyak penembak tepat).
Ibrahim dan menggambar gambaran suram bandar, mengatakan (banyak dari mereka yang tewas bahkan tidak dikuburkan. Angle telah menjadi sepi dan tak seorang pun di jalan-jalan, bahkan binatang dan burung-burung di langit).
Dia mengatakan pasukan pembangkang menewaskan seorang pegawai senior dari kerabat Gaddafi dalam pertempuran awal minggu ini (untuk pengeboman bandar. Mereka ingin memulihkan tubuh yang mereka lakukan).
Dia menambah bahawa sekitar 60 pejuang lawan keluar dari bandar untuk menyerang sebuah pangkalan tentera, 20 km dari sudut pada Selasa.
(Tidak lagi tidak tahu apakah mereka masih hidup atau mati. Kami belum mendengar dari mereka).
Patut dicatat bahawa Majlis Keselamatan PBB menyebut sistem untuk Libya ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa untuk mempertimbangkan kemungkinan melakukan jenayah terhadap kemanusiaan.
Menunjukkan klip video yang disajikan oleh rangkaian (Sky News) Pertempuran berterusan di (pojok), meski ada jaminan kerajaan bahawa pemulihan bandar minyak strategik, dan (untuk mengembalikan berkat keselamatan sesudah pembebasan band disokong oleh asas), menurut televisyen Libya.
Sementara itu, pembangkang mengatakan bahawa pengeboman penerbangan Libya Gaddafi dalam tangki air (bahagian atas hidung) minyak, dan salah satu bandar, yang menyaksikan pertempuran sengit antara kedua-dua belah pihak selama beberapa hari terakhir.
Para pemberontak menguasai jumlah bandar Altiqatl al-Gaddafi keras untuk memulihkan mereka.
ال مصدر طبي ليبي إن قوات الزعيم، معمر القذافي، قامت بتصفية أطباء وجرحى في مدينة (الزاوية)، فيما تقدّمت دبابات موالية للقذافي باتِّجاه الميدان الرئيسي الذي يُسيطر عليه المعارضون في مدينة الزاوية التي تقع غرب العاصمة طرابلس.
وذكر طبيب غادر (الزاوية) لشبكة الـ CNN بأن كتائب القذافي أطلقت النار على اثنين من زملائه وأردتهما صرعى كما فتحت نيرانها على الجرحى عوضاً عن السماح لهم بتلقي العلاج في المدينة التي أغلقت مصحاتها الطبية الاثنان أبوابهما.
إلى ذلك، قال مقاتل من المعارضة الليبية المسلحة الأربعاء إن دبابات تابعة للزعيم معمر القذافي تضيق الخناق على الميدان الرئيسي الذي يسيطر عليه المعارضون بمدينة الزاوية بغرب البلاد.
وقال المقاتل لوكالة (رويترز) :(يمكننا رؤية الدبابات. الدبابات في كل مكان).
وتابع المقاتل ويدعى إبراهيم أن القوات الموالية للقذافي تسيطر على الطريق الرئيسي وضواحي الزاوية.
وأضاف أن قوات المعارضين مازالت تسيطر على الميدان وأن العدو يبعد مسافة نحو 1500 متر.
وقال إبراهيم إن قناصة تابعين للجيش يتمركزون فوق أغلب المباني ويطلقون النار على كل من يجروء على مغادرة منزله.
وتابع أن غارات جوية دمرت نصف المدينة.
وقال أحد سكان الزاوية : إن (الوضع ليس جيدا).
وأضاف (انهم يحاصرون الميدان بالقناصة والدبابات .. الوضع مخيف للغاية. هناك الكثير من القناصة).
ورسم ابراهيم صورة قاتمة للمدينة قائلا (العديد من القتلى سقطوا ولم يتسن حتى دفنهم. الزاوية باتت مهجورة ولا احد في الشوارع ولا حتى الحيوانات ولا طيور في السماء).
وتابع أن قوات المعارضين قتلت ضابطا كبيرا من أقارب القذافي في القتال في وقت سابق هذا الأسبوع (لذلك يقصف المدينة. انهم يريدون استعادة جثته وقد فعلوا).
وأضاف أن نحو 60 من مقاتلي المعارضين خرجوا من المدينة لمهاجمة قاعدة عسكرية تبعد 20 كيلومترا عن الزاوية يوم الثلاثاء.
وقال (لم يعد أحد ولا نعرف ما إذا كانوا أحياء أم قتلوا. لم نسمع منهم).
ويشار إلى أن مجلس الأمن الدولي كان قد أحال نظام ليبيا إلى المحكمة الجنائية الدولية للنظر في احتمال ارتكابه جرائم ضد الإنسانية.
وأظهرت مقاطع فيديو عرضتها شبكة (سكاي نيوز) استمرار المعارك في (الزاوية) رغم تأكيدات الحكومة باسترداد المدينة النفطية الإستراتيجية، و(عودة نعمة الأمن إليها بعد تحريرها من العصابات المدعومة من القاعدة)، وفق التلفزيون الليبي.
وفي الأثناء، قالت المعارضة الليبية إن طيران القذافي قصف صهاريج المياه في (رأس لانوف) النفطية، واحدة من المدن التي شهدت معارك ضارية بين الجانبين خلال الأيام القليلة الماضية.
وكان المتمردون قد بسطوا سيطرتهم على عدد من المدن التيتقاتل كتائب القذافي بضراوة لاستعادته

No comments: