"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Wednesday, March 16, 2011

Bahrain istihar darurat 3 bulan

http://38.121.76.242/memoadmin/media//version4_7449545087-1-0_340_309_.jpg
http://www.onislam.net/arabic/oimedia/onislamar/images/mainimages/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D9%86.jpg
Terjemahan google
Manama - terhadap latar belakang dari protes popular yang berlaku di pelbagai bahagianBahrain, Kerajaan mengumumkan Selasa 15 - 3-2011 pengenaan keadaan kecemasan atau situasi daripada "keselamatan negara" yang disebut dalam prompt di dalam negeri selama 3 bulan, menurut Bahrain TV.
Siaran televisyen dan kenyataan kerajaan Bahrain bahawa "Raja Bahrain Hamad bin Isa Al Khalifa mengeluarkan perintah kerajaan yang akan menggunakan negara dari" keselamatan negara ", kecemasan apapun, selama 3 bulan."
Kenyataan bahawa "raja memerintahkan komandan pasukan pertahanan untuk mengambil semua langkah yang perlu untuk melindungi integriti dari negara dan warga negara."
Ini datang pada saat negara-negara Teluk pada hari Isnin untuk menghantar pasukan tentera untuk Kerajaan Bahrain, yang menyaksikan protes dari warga, Syiah, dan bahawa "perlindungan terhadap kemudahan kerajaan Bahrain", dan setelah kurang dari satu hari untuk meminta Bahrain dari kekuatan campur tangan GCC bersama untuk membantu mereka.
Permintaan bagi pasukan untuk masuk Bahrain Gulf Cooperation Council selepas polis bentrok dengan pengunjuk rasa Bahrain 2011/03/13 majoriti Minggu Syiah di salah satu konfrontasi yang paling kejam sejak pembunuhan tujuh selama protes bulan lepas.
Walaupun keberatan dengan akses Majlis Kerjasama di Bahrain, kata kumpulan pembangkang Bahrain termasuk Islam Nasional Persatuan Accord Isnin bahawa ia bertemu dengan PutraMahkota Sheikh Salman Al-Khalifa untuk membincangkan mekanisme dialog nasional yang bertujuan untuk mengakhiri minggu rusuhan.
Semalam Syeikh Salman jaminan bahawa dialog akan membincangkan tuntutan pembangkang utama termasuk pemberian kuasa yang lebih kepada parlimen dan penyelenggaraan reformasi kerajaan dan pilihan raya.
المنامة- على خلفية الاحتجاجات الشعبية التي وقعت بأنحاء متفرقة من البحرين، أعلنت المملكة الثلاثاء  15- 3-2011 فرض حالة الطوارئ أو ما يسمى بحالة " السلامة الوطنية" على نحو فوري في البلاد ولمدة 3 أشهر، حسبما أفاد تليفزيون البحرين.
وأذاع التلفزيون البحريني  بيانا  ملكيا مفاده  "أن ملك البحرين حمد بن عيسى آل خليفة أصدر أمرا ملكيا يقضي بفرض حالة "السلامة الوطنية"، أي الطوارئ، لمدة 3 أشهر ".
وجاء في البيان "أن الملك كلف قائد قوات الدفاع باتخاذ كل التدابير اللازمة لحماية سلامة البلاد والمواطنين".
يأتي ذلك في الوقت الذي بدأت دول خليجية أمس الإثنين في إرسال قوات عسكرية إلى مملكة البحرين التي تشهد احتجاجات من مواطنين شيعة، وذلك لـ"حماية المنشآت الحكومية البحرينية"، وذلك بعد أقل من يوم على طلب البحرين من قوة مجلس التعاون الخليجي المشترك التدخل لمساعدتها.
وجاء طلب البحرين لدخول قوات مجلس التعاون الخليجي بعد أن اشتبكت شرطة البحرين الأحد 13-3-2011 مع محتجين غالبيتهم من الشيعة في واحدة من أكثر المواجهات عنفا منذ مقتل سبعة خلال احتجاجات الشهر الماضي.
ورغم اعتراضها على دخول قوات مجلس التعاون إلى البحرين، قالت جماعات معارضة بحرينية بينها جمعية الوفاق الوطني الإسلامية الإثنين إنها التقت بولي العهد الشيخ سلمان آل خليفة لمناقشة آلية للحوار الوطني بهدف إنهاء أسابيع من الاضطرابات.
وقدم الشيخ سلمان ضمانات أمس بأن الحوار سيتناول المطالب الرئيسية للمعارضة بما في ذلك منح البرلمان المزيد من الصلاحيات وإجراء إصلاحات حكومية وانتخابية.

No comments: