"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Monday, March 28, 2011

Perintah darurat dimansuhkan sebelum pilihanraya-Tentera Mesir

http://www.onislam.net/arabic/oimedia/onislamar/images/mainimages/%D9%85%D9%85%D8%AF%D9%88%D8%AD%2028-3-2011.jpg
Terjemahan Google
Kaherah - Dewan Tertinggi angkatan bersenjata Mesir pada hari Isnin 2011/03/28 bahawa itu akan mencabut keadaan kecemasan sebelum pilihan raya parlimen yang akan diadakan pada bulan September.
Kata Mejar Jeneral Mamdouh Shahin, Pembantu Setiausaha Pertahanan Hal Hukum di sebuah sidang akhbar di Kaherah mengatakan Dewan dahulu mengatakan bahawa pemilihan parlimen dan presiden akan berlangsung dalam keadaan kecemasan yang berlaku di Mesir sejak tahun 1981.
Shaheen menjelaskan ahli dewan Angkatan Bersenjata yang memegang tampuk kekuasaan di Mesir sejak penggulingan Hosni Mubarak dan setengah bulan lalu, bahawa pemilihan parlimen akan "pada bulan September" dan bahawa ia belum ditentukan selepas tarikh pemilihan presiden.
Dewan telah membantah rasminya laman berita "boleh" mengenai penangguhan pemilihan presiden hingga 2012, berkata dalam suratnya yang diterbitkan oleh hari Minggu malam, "bahawa tidak ada kebenaran berita yang dilaporkan oleh penangguhan berbagai media pemilihan presiden pada tahun 2012."
Pada Laksamana Belakang sama Mamdouh Shahin, perubahan undang-undang pihak, dalam rangka memudahkan pendirian dan pembentukan parti politik selama masa akan datang, dan menjelaskan bahawa perubahan akan melaksanakan undang-undang pihak diterapkan dengan kesan dari Selasa.
Para Shaheen Brigade bahawa perubahan dibuat pada beberapa pasal undang-undang pihak, termasuk syarat Perkara 4 tentang Pembentukan dan kelanjutan dari parti, di mana formula ini telah mengalami modifikasi, sehingga mereka tidak kenyataan longgar diberikan kepada Jawatankuasa tentang Parti Politik kebebasan untuk menolak pendirian parti, dengan mengatakan.
Seperti Mejar Jeneral Shahin telah dibatalkan untuk kemajuan sokongan material kepada para pihak, seperti yang dikehendaki oleh undang-undang, dan menekankan bahawa itu secara jelas dinyatakan dalam teks undang-undang baru tidak untuk membentuk mana-mana pihak atas dasar kelas, agama atau sektarian.
Dia menjelaskan bahawa undang-undang baru termasuk pembentukan parti dan mencipta secepat notis itu, katanya, menambah bahawa PPC akan menjadi tuntutan, tidak akan ada peranan untuk setiap badan pentadbiran dalam berurusan dengan pembentukan parti politik.
القاهرة-أعلن المجلس الأعلى للقوات المسلحة المصرية اليوم الإثنين 28-3-2011 أنه سيتم رفع حالة الطوارئ قبل الانتخابات البرلمانية التي ستجرى في سبتمبر المقبل .
وقال اللواء ممدوح شاهين مساعد وزير الدفاع للشئون القانونية في مؤتمر صحفي بالقاهرة إن المجلس صرح من قبل بأن الانتخابات البرلمانية والرئاسية لن تجري في ظل حالة الطوارئ السارية في مصر منذ العام 1981 .
وأوضح  شاهين عضو المجلس الأعلى للقوات المسلحة الذي يمسك بزمام السلطة في مصر منذ إسقاط حسني مبارك قبل شهر ونصف، أن الانتخابات البرلمانية "ستجري في سبتمبر المقبل" وأنه لم يتحدد بعد موعد الانتخابات الرئاسية.
وكان المجلس قد نفى على صفحته الرسمية على موقع "فيس بوك" الأنباء التي ترددت عن تأجيل انتخابات الرئاسة إلى عام 2012، مؤكدا في رسالته التي نشرها مساء الأحد "على أنه لا صحة للأنباء التي تناقلتها وسائل الإعلام المختلفة عن تأجيل انتخابات الرئاسة لعام 2012".
على الصعيد ذاته أعلن اللواء ممدوح شاهين، التعديلات على قانون الأحزاب، بما يسهل تأسيس وإنشاء الأحزاب خلال الفترة المقبلة، وأوضح أن تعديلات قانون الأحزاب سيسري تطبيقها اعتبارا من غد الثلاثاء.
وأشار اللواء شاهين إلى أن التعديلات جرت في عدة مواد من قانون الأحزاب، منها المادة ٤ الخاصة بشروط تأسيس واستمرار الحزب، حيث تم تعديل الصيغة، بحيث لا تكون عبارات فضفاضة تمنح لجنة الأحزاب الحرية في رفض تأسيس الحزب، بحد قوله.
كما ذكر اللواء شاهين أنه تم إلغاء المواد الخاصة بتقدم دعم للأحزاب، كما كان ينص القانون، وأكد أنه تم النص صراحة في القانون الجديد على عدم تأسيس أي حزب على أساس ديني أو طبقى أو طائفي.
وأوضح أن القانون الجديد يتضمن تأسيس الحزب وإنشاءه بمجرد الإخطار، مضيفا أن لجنة الأحزاب ستكون قضائية، ولن يكن هناك دور لأي جهة إدارية في التعامل مع تأسيس الأحزاب.

No comments: