"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Al-Baqarah: 169).
“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Di kemaskini post pada 04/02/2021 Pada jam 23:40pm Kuala Lumpur

Saturday, October 29, 2011

4 Kebimbangan dalam beribadat kepada Allah SWT


http://www.iraqup.com/up/20100527/eS783-qMXq_299732285.jpg
1- Takut amal ibadat tidak diterima oleh Allah SWT kerana Allah SWT hanya menerima amal ibadat yang benar-benar memiliki sifat Taqwa.
2-  Takut kepada dosa Riya' kerana  Allah SWT telah berfirman " Mereka tidak diperintah kecuali  supaya menyembah Allah SWT dengan Tulus Ikhlas, agama itu adalah milik Allah SWT ".
3- Takut dalam penjagaan keselamatan kerana Allah SWT telah berfirman " Siapa yang datang membawa hasanat ( amal kebaikan ) maka ia akan mendapat sepuluh kali ganda pahalanya dengan syarat harus membawanya  sampai ke Akhirat ".
4- Takut kehinaan dalam taat sebab belum tahu apakah mendapat taufiq atau tidak kerana Allah SWT telah berfirman " Dan tidaklah Taufiq kecuali dengan pertolongan Allah SWT kepada Nya, saya berserah dan kepada Nya saya akan kembali ".
Kitab Tanbihul Ghafilin, Jilid 1 & 2 . M/S: 594.

No comments: